کد خبر : 37379

فعالان نفتی در انتظار تصمیم اجلاس مجمع انرژی الجزایر

فعالان نفتی در انتظار تصمیم اجلاس مجمع انرژی الجزایر

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازار های بین المللی طی معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر پیش بینی آژانس بین المللی انرژی ( IEA) در مورد چشم انداز ضعیف تقاضای جهانی نفت کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه نمود. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در طی داد و ستد های روز ۱۳ سپتامبر با ۱/۲۲ دلار ( ۲/۵درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۷/۱۰ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۱/۳۹ دلار ( ۳ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۴/۹۰ دلار به تثبیت رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت به نفت خام شاخص آمریکا برای ماه نوامبر از ۱/۴۸ به ۱/۶۲ دلار در هر بشکه افزایش یافت. آژانس بین المللی انرژی ( IEA) روز گذشته گزارش خود را در مورد پیش بینی وضعیت عرضه و تقاضای جهانی نفت منتشر ساخت که نشان می داد، تقاضای جهانی نفت در طی سال جاری و آتی در اثر کاهش مصرف نفت چین و هند رشد کندی را تجربه خواهد کرد. بر این اساس برآورد های خود در خصوص رشد تقاضای جهانی نفت را در سال جاری و آینده را به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. همچنین، این سازمان رشد تقاضای جهانی در سه ماهه سوم در سال قبل را ۲/۳ میلیون در روز برآورد کرد در حالی که آژانس این میزان را برای سه ماهه اول، دوم و سوم سال جاری در سطح کمتری برآورد نمود که موجب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت نفت در روز گذشته گردید.

بررسی وضعیت مصرف جهانی نفت

۱۳oil1

از سوی دیگر، بنا بر گزارش IEA حجم ذخیره سازی نفت کشور های OECD را در سطح بسیار بالایی قرار دارد. به علاوه، اوپک نیز در آخرین گزارش خود روند تولید نفت کشور های غیر عضو این سازمان را در نیمه دوم سال جاری فزاینده پیش بینی کرده بود که این عوامل سبب فزونی عرضه نفت خام از تقاضای آن و به تعویق افتادن توازن بین عرضه و تقاضای شده و امکان رسیدن بازار نفت به تعادل را تا پایان سال جاری دشوار کرده است. در مجموع این مسائل در روز قبل موجب افت قیمت نفت خام شده به طوری که حتی انتشار آمار فزاینده شاخص تولیدات صنعتی چین نیز نتوانست از روند نزولی قیمت نفت بکاهد.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۱۳oil2

در این میان تحلیل گران بازار نفت بر این باورند که بازار نفت در وضعیت profit-taking قرار گرفته است و دراین شرایط افرادی که در موقعیت short قرار می گیرند به دلیل احتمال ضرر ناشی از کاهش قیمت نفت نسبت به باز خرید قرار داد های فیوچرز اقدام کرده و جلوگیری از افت بیشتر قیمت ها می نمایند. کارشناسان بازار نفت معتقدند در شرایط کنونی که بازار نفت با معضل مازاد عرضه مواجه است و لذا موافقت اعضای اوپک بر سر طرح فریز نفتی می تواند در تعدیل انتظارات کاهش قیمت نفت خام بسیار موثر واقع شود. بدین ترتیب چشم های فعالان بازار نفت به تصمیم اعضای این سازمان در اجلاس مجمع انرژی الجزایر در اواخر ماه جاری دوخته شده است. البته گزارش انجمن نفت آمریکا ( API) نیز در کاهش قیمت ها تأثیر گذار بود زیرا در این گزارش موجودی نفت خام آمریکا برای هفته قبل حدود ۱/۴ میلیون بشکه افزایش یافته بود.

ارسال نظر