کد خبر : 39188

بدبینی ها در بازار نفت

بدبینی ها در بازار نفت

پتروتحلیل-قیمت نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه تحت تأثیر گزارش هفتگی EIA در مورد موجودی نفت آمریکا کاهش یافت، گرچه تضعیف ارزش دلار از افت بیشتر قیمت در این روز ممانعت کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل در داد و ستدهای روز چهارشنبه با ۲۲ سنت (۰/۴ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۵/۷۵ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس با ۹ سنت (۰/۲درصد) افت، در سطح بشکه ای ۵۳/۱۱ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه آوریل از ۲/۲۶ به ۲/۱۵ دلار در هر بشکه رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) در روز چهارشنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را منتشر کرد که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی نفت خام آن در هفته منتهی به دهم فوریه ۹/۵ میلیون بشکه بیشتر شده ( برای ششمین هفته متوالی) و به۵۱۸/۱ میلیون بشکه رسیده است. البته انجمن نفت آمریکا این میزان افزایش را در روز سه شنبه ۹/۹میلیون بشکه اعلام کرده بود که این امر انتظار رشد سطح ذخیره سازی نفت خام آن را ایجاد کرده و در نتیجه از افت بیشتر قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه جلوگیری کرد.

این در حالی است که میزان موجودی نفت خام منطقه کوشینگ اوکلاهما در هفته مورد بررسی ۷۰۰هزاربشکه تقلیل یافته و به ۶۴/۶ میلیون بشکه رسیده است. همچنین، میزان روزانه تولید و واردات آن به ترتیب با یک و ۸۸۱ هزار بشکه کاهش در سطح ۹ و ۸/۵ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است. این در صورتی است که میزان موجودی بنزین در هفته مذکور ۲/۹ میلیون بشکه رشد یافته و به ۲۵۹/۱ میلیون بشکه رسید اما میزان ذخیره سازی فراورده های میان تقطیر ۶۸۹ هزار بشکه کمتر شده و در سطح ۱۷۰/۱ میلیون بشکه قرار گرفت.

وضعیت موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به دهم فوریه ۲۰۱۷

۱۵ oil

البته باید به این نکته اشاره کرد که موجودی بنزین از اواخر سال قبل تا کنون حدود ۱۰ درصد افزایش یافته که این مسئله تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت را به همراه داشته است. در این راستا، تحلیل گران بازار عامل اصلی رشد موجودی این فرآورده را در هفته های قبل تقاضای ضعیف برای آن دانسته و پیش بینی می کنند با توجه به فرا رسیدن عملیات تعمیرات فصلی پالایشگاه ها تا حدودی از میزان ذخیره سازی بنزین کاسته شود. در مجموع گزارش های اداره اطلاعات انرژی و انجمن نفت باعث شد تا بازار در وضعیت Bearish قرار گرفته و به تبع آن قیمت نفت نیز در این روز کاهش یابد. انتشار اخباری مبنی بر احتمال عدم اجرای باقیمانده تعهدات کشورهای تولیدکننده عضو اوپک در بازار موجب شد تا فضا روانی بازار متأثر کرده و در نتیجه قیمت نفت را در معاملات روز چهارشنبه کاهش داد. در این ارتباط برخی از منابع از کاهش ۴۰ درصدی تولید نفت عراق در ماه ژانویه خبر دادند که این مسئله تردیدها را نسبت کاهش تولید نفت عراق افزایش داد. شایان ذکر است که این کشور در سال قبل تلاش فراوانی کرد تا با توجه نیاز شدید آن به درآمدهای نفتی از طرح کاهش تولید نفت اوپک معاف گردد اما اعضای اوپک با درخواست آن موافقت نکردند.

به علاوه، تولیدکنندگان غیر عضو اوپک نظیر روسیه نیز هنوز تعهدات خود را به طور کامل اجرا نکرده اند که این امر نیز باعث بیشتر شدن بدبینی ها نسبت به اجرای طرح فوق شد. این در حالی است که اظهارات وزیر نفت عمان به عنوان یکی از تولیدکنندگان غیر اوپک حاضر در توافق اخیر اعضای اوپک در مورد اجرای بخشی زیادی از تعهدات این گروه از عرضه کنندگان در ماه جاری تا حدودی فضای روانی بازار را در این روز تعدیل ساخت. لذا فعالان بازار در روزهای آینده اقدامات این تولیدکنندگان برای کاهش حجم تولید نفت را در ماه جاری رصد کرده تا بر اساس آن انتظارات خود برای سرمایه گذاری خود را تعدیل کنند.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازارهای مختلف

۱۵ oil1

ارسال نظر