کد خبر : 39092

تقویت نگاه خوشبینانه در بازار نفت

تقویت نگاه خوشبینانه در بازار نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در معاملات بین المللی در آخرین روز کاری هفته گذشته تحت تأثیر افزایش خوشبینی ها نسبت به اجرای کامل تعهدات تولید کنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید نفت افزایش یافت اگرچه تداوم روند صعودی تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا از رشد بیشتر قیمت در روز جمعه ممانعت کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل در معاملات این روز با ۲۵ سنت (۰/۴ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۶/۸۱ دلار به تثبیت رسید که این میزان نسبت به هفته قبل از آن ۲ درصد بیشتر شده است. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس با ۲۹سنت (۰/۵ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۳/۸۳ دلار قرار گرفت که این مقدار ۱/۲ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش نشان می دهد. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به ۲/۳۴ دلار در هر بشکه رسید. گمانه زنی ها در مورد درصد تحقق تعهدات تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید نفت در هفته های قبل سبب نوسان قیمت نفت شده به طوری که انتشار اخبار مثبت در زمینه اجرای کامل توافق اخیر از سوی آنها در ماه فوریه باعث تقویت نگاه خوشبینانه نسبت به کاهش عرضه نفت در بازار شد. اظهار نظر وزیر انرژی روسیه مبنی بر کاهش ۱۰۰ هزار بشکه از تولید نفت کشورخود در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل از آن نیز امیدواری ها در خصوص تحقق برنامه های این گروه از تولیدکنندگان برای کاهش مازاد عرضه نفت در بازار را افزایش داده و در نتیجه قیمت نفت نیز به تبع آن در معاملات روز جمعه تقویت شد. لازم به ذکر است، آمار مربوط به تولید نفت کشورهای عضو اوپک در نیمه ماه فوریه منتشر خواهد شد.

همچنین، این سازمان به منظور بررسی میزان کارایی طرح کاهش تولید نفت و تمدید طرح مذکور برای شش ماه دیگر جلسه ای را در ماه ژوئن تنظیم کرده است. در این میان برخی از تحلیل گران بازار بر این باورند که در صورت تحقق کامل تعهدات تولیدکنندگان بزرگ برای محدود کردن عرضه نفت خود و همچنین تمدید این طرح از سوی اعضای اوپک، بازار در سه ماهه سوم سال جاری با کمبود عرضه نفت مواجه خواهد شد. شایان ذکر است، تولید کنندگان بزرگ اعم از عضو و غیر عضو اوپک در اواخر نوامبر سال قبل برای کاهش مجموعاً دو درصد ازحجم تولید نفت خود از ابتدای سال جاری به اجماع رسیدند که این امر تا حدودی نگرانی ها در مورد فزونی عرضه نفت را در بازار تعدیل کرده وسبب تغییر کانال قیمتی آن از ۴۰ به ۵۰ دلار شد.

روند قیمت نفت خام شاخص بازار آمریکا

۲۴ oil

در مقابل، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز گزارش هفتگی خود در خصوص تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا را در روز جمعه منتشر کرد که در آن نشان می داد، تعداد این دکل ها در هفته گذشته با ۱۷ واحد رشد به ۵۸۳ واحد رسیده است که این امر باعث افزایش عدم اطمینان نسبت به برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت در بازار شده و در نتیجه از رشد بیشتر قیمت در این روز جلوگیری نمود. در این زمینه باید به این نکته توجه نمود که کارشناسان، روند صعودی تعداد دکل های حفاری مذکور را عاملی در جهت کاهش کارایی سیاست های اوپک برای ایجاد تعادل در بازار می دانند. البته باید به این نکته اذعان نمود که دولت ترامپ در اقدامی علیه ایران تعدادی از افراد و نهادها را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا یا انعقاد قرارداد با شرکت‌های آمریکایی محروم نمود که بر این اساس شرکت‌های خارجی و افراد نیز از تجارت با آنها منع گردیدند. در مجموع، این مسئله باعث شد تا عرضه کنندگان نفت در منطقه خاورمیانه در معرض ریسک سیاسی قرار گرفته و در نتیجه باعث رشد بیشتر قیمت نفت در روز جمعه شد.

ارسال نظر