کد خبر : 38940

توازن دور از انتظار عرضه و تقاضای نفت

توازن دور از انتظار عرضه و تقاضای نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته جاری تحت تأثیرانتظارات مثبت نسبت به اجرای تعهدات تولید کنندگان بزرگ نفت افزایش یافت اگرچه تقویت پیش بینی رشد تولید نفت آمریکا در سال جاری از افزایش بیشتر قیمت ممانعت کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس در معاملات روز دوشنبه با ۴۱ سنت رشد، در سطح بشکه ای۵۵/۴۰ دلار به تثبیت رسید. این در حالی است که بازار آمریکا به دلیل تعطیلی در این روز (بمناسبت بزرگداشت روز مارتین لوتر کینگ )بود و معامله ای در این بازار صورت نپذیرفت. انتظارات نسبت به اجرای توافق اخیر تولید کنندگان اعم از عضو و غیر عضو اوپک در هفته‌های قبل موجب تشدید نوسان قیمت نفت در بازارگردید به طوری که کاهش تردید‌ها در روز دوشنبه در خصوص کاهش حجم تولید نفت توسط برخی از این گروه از تولید کنندگان موجب تقویت قیمت در این روز شد. به علاوه، انتشار اخباری مبنی بر کاهش تولید نفت روسیه به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در دوره ۱۵-۱ ژانویه نیز موجب تعدیل فضای روانی منفی بازار نسبت به اجرای توافق فوق در زمینه کاهش عرضه نفت گردیده و تقویت بیشتر قیمت نفت را به همراه داشت. لازم به یادآوری است که این کشور بر اساس توافق اخیر متعهد به کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود که تاکنون فقط ۱۰۰ هزار بشکه از آن را تقلیل داده است. به علاوه، اظهار نظر وزیر نفت کویت مبنی بر احتمال کاهش حجم تولید به میزانی فراتر از تعهد خود نیز سبب شکل گیری انتظارات افزایش قیمت نفت در معاملات این روز گردید.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازار های مختلف

۱۶ oil

البته باید به نکته نیز اذعان کرد که گفته های وزیر نفت عربستان مبنی بر عدم تمدید توافق مذکور پس از پایان یافتن دوره شش ماهه آن از سوی کشور های تولید کننده نفت سبب شد تا نگرانی ها در مورد مازاد عرضه در بازار تشدید شده و از رشد بیشتر قیمت نفت در معاملات این روز ممانعت کرد. بنابراین، معامله گران در بازار برای تعدیل و تنظیم برنامه های سرمایه‌ گذاری خود در حال رصد اقدامات تولید‌کنندگان عضو و غیر عضو اوپک هستند. تحلیل گران بازار نفت بر این باورند که اجرای کامل تعهدات تولید کنندگان بزرگ برای کاهش میزان تولید نفت این کشور‌ها که حدود ۱/۸ میلیون بشکه در روز است، می تواند موقتاً قیمت نفت را تا نزدیک ۶۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد اما در صورت عدم اجرای توافق مذکور قیمت نفت به سرعت کاهش یافته و به کانال قبلی خود (۴۰ دلار ) برخواهد گشت.

در مقابل، روند رو به رشد تولید نفت آمریکا در ماه گذشته از ۸/۵ میلیون در ماه ژوئن به ۸/۹۵ میلیون بشکه در روز در ماه جاری موجب تشدید نگرانی ها از مازاد عرضه نفت در بازار گردیده به طوری که دست اندرکاران بازار احتمال برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت را در سه ماهه اول سال جاری دور از انتظار می دانند. در همین راستا، گلدمن ساکس پیش بینی کردکه تولید نفت آمریکا حدود ۲۳۵۰۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ افزایش یابد که این امر مانعی برای تقویت بیشتر قیمت نفت در سال جاری محسوب می شود. البته بازار آمریکا در روز دوشنبه به دلیل تعطیلی بمناسبت بزرگداشت روز درگذشت مارتین لوتر کینگ بسته بود.

ارسال نظر