کد خبر : 38893

چشم‌انداز تیره تقاضای جهانی نفت

چشم‌انداز تیره تقاضای جهانی نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز سه شنبه تحت تأثیر افزایش عدم اطمینان نسبت به کاهش حجم تولید نفت از سوی برخی از تولید کنندگان بزرگ و تقویت ارزش دلار افت قابل ملاحظه ای را تجربه نمود.بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس در معاملات این روز با ۱/۳۰ دلار ( ۲/۳ درصد) کاهش ، در سطح بشکه ای ۵۳/۶۴ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با ۱/۱۴ دلار (۲/۲ درصد) افت ، در سطح بشکه ای ۵۰/۸۲ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه مارس به ۱/۹۴ دلار در هر بشکه رسید.

گمانه زنی ها در خصوص اجرای تعهدات تولید کنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید نفت در هفته های قبل باعث نوسانات شدید قیمت آن گردید به طوری که افزایش بدبینی ها نسبت به توافق اخیر در روز سه شنبه موجب تشدید نگرانی ها در مورد فزونی عرضه نفت شده و قیمت نفت را در این روز کاهش داد. در این راستا، عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک اعلام کرد که از ابتدای ماه ژانویه میزان عرضه نفت خود را کاهش خواهد داد اما آمار صادرات نفت این کشور حکایت متفاوتی از تولید نفت آن دارد. همچنین، بر اساس برخی از گزارشات صادرات نفت از میادین جنوبی آن از ابتدای ماه ژانویه تا کنون هنوز در سطح بالایی قرار داشته و بر این اساس دست اندرکاران بازار پیش بینی می کنند که صادرات آن در ماه فوریه از پایانه بصره این کشور همچنان در سطح قبلی قرار گرفته و کاهش نیابد. این در حالی است که عراق در اجلاس ۳۰ نوامبر متعهد به کاهش متوسط روزانه تولید نفت خام خود معادل ۲۰۰ هزار بشکه گردیده بود.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازار های مختلف

۱۰-oil

به علاوه، روسیه و قزاقستان نیز حجم تولید نفت خود را کمتر از حد انتظار کاهش دادند که این امر نیز موجب تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار گردید. البته این در حالی است که عربستان در حال کاهش حجم تولید نفت خود از ماه ژانویه است. شایان ذکر است، معامله گران در بازار فیوچرز با توجه به نگاه خوشبینانه نسبت به توافق اخیر تولید کنندگان بزرگ و پیش بینی افزایش قیمت نفت، حجم قراردادهای خود در موقعیت Long را در فاصله ماه دسامبر تا ششم ژانویه بالا بردند اما بعد از افزایش عدم اطمینان آنها نسبت به اجرای توافق مذکور توسط برخی از این گروه از تولید کنندگان در روز دوشنبه و تداوم این فضای بدبینانه در روز سه شنبه شاهد کاهش این موقعیت بودیم. از طرفی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز برآورد خود از رشد تولید نفت این کشور در سال جاری را افزایش داد که این مسئله نیز سبب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت نفت در روز سه شنبه گردید. لازم به یادآوری است که حصول توافق فوق برای کاهش حجم تولید نفت باعث تقویت قمت نفت از اواخر ماه نوامبر سال قبل گردید اما این مسئله سبب ترغیب تولید کنندگان نفت شیل آمریکا برای افزایش بهره برداری آنها گردید به طوری که روند رو به رشد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی این کشور ( شاخصی برای تولید نفت آن) طی ده هفته اخیر ادامه داشته است. به علاوه، تعداد دکل های حفاری نفتی کانادا نیز از ماه نوامبر تا کنون ۴۹ واحد افزایش یافته و به ۲۰۹ واحد رسیده است. البته لازم به ذکر است که وضعیت نامساعد اقتصادی در سال گذشته و به تبع آن چشم‌انداز تیره تقاضای جهانی نفت همچنان سایه خود را در سال جاری بر بازار گسترانیده است که بر این اساس تحلیل گران پیش بینی می کنند، زمان برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت طولانی تر شود. البته باید به این نکته نیز اذعان کرد که استمرار روند تقویت بهای دلار در مقابل سایر ارزها در این روز نیز موجب کاهش تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت گردیده و در نتیجه قیمت آنها را تقلیل داد. همچنین علاوه بر موارد فوق، انجمن نفت آمریکا ( API) نیز گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را منتشر نمود که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی نفت خام آن در هفته منتهی به ششم ژانویه حدود ۱/۵ میلیون بشکه افزایش یافته است. بنابراین، معامله گران بازار نفت در انتظار انتشار گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در خصوص وضعیت موجودی نفت آن هستند.

ارسال نظر