کد خبر : 39065

سیاست های اعضای اوپک خنثی می شود؟

سیاست های اعضای اوپک خنثی می شود؟

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز سه شنبه تحت تأثیر اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید نفت افزایش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس در معاملات این روز با ۴۷ سنت (۰/۹ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۵/۷۰ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس با ۱۸ سنت (۰/۳ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۲/۸۱ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت از ۲/۶۰ به ۲/۸۹ دلار در هر بشکه رسید. انتشار اخباری در خصوص اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید نفت به میزان فراتر از حد انتظار ( ۸۲ درصد) موجب شد تا فضای روانی بازار نفت شدیداً متأثر گردیده و سبب تقویت قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه شد. لازم به یادآوری است، وزرای نفت عربستان و روسیه در هفته های قبل از تحقق ۸۰ درصد از تعهدات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تا پایان ماه ژانویه خبردادند که انتظارات بازار نفت در زمینه کاهش حجم تولید نفت نیز بر این اساس شکل گرفته بود.

این در حالی است که در روز دوشنبه برخی از گزارشات از اجرای ۷۵ درصد از تعهدات این گروه از تولیدکنندگان حکایت داشته و سبب افت قیمت نفت در این روز شد اما آمار منتشره در روز سه شنبه امیدوارکننده بوده و منجر به افزایش قیمت نفت در این روز شد. این در صورتی است که گفته های وزیر نفت عراق در مورد فاصله سطح کنونی قیمت با سطح مطلوب آن و احتمال برقراری توازن عرضه و تقاضای نفت در اواخر ۲۰۱۸ از رشد بیشتر قیمت جلوگیری کرد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازارهای مختلف

۳۱ oil1

در مقابل، روند رو به رشد تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا در هفته های گذشته نگرانی ها در خصوص فزونی عرضه نفت را تشدید کرد به طوری که از تقویت بیشتر قیمت نفت در این روز ممانعت کرد. لازم به ذکر است که تولید نفت آمریکا از ماه ژوئیه سال قبل تا کنون ۶/۳ درصد رشد یافته و در سطح نه میلیون بشکه در روز قرار گرفته است که این مسئله موجب خنثی کردن سیاست های اعضای اوپک برای ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای نفت شده است. در این راستا، گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد با توجه به روند رو به رشد تعداد دکل‌های حفاری آمریکا ، تولید نفت آمریکا حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش می یابد. شایان ذکر است، تولیدکنندگان بزرگ با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی و کاهش شدید درآمدهای نفتی خود در اواخر نوامبر سال قبل در مورد کاهش حجم تولید نفت به میزان ۱/۸ میلیون بشکه در روز از ابتدای سال جاری با یکدیگر به توافق رسیدند. انجمن نفت آمریکا ( API) گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را در روز سه شنبه منتشر ساخت که در آن نشان می داد، ذخیره سازی نفت خام آن در هفته منتهی به ۲۷ ژانویه ۵/۸ میلیون بشکه بیشتر شده است. همچنین، این انجمن رشد موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر در هفته مورد بررسی را به ترتیب ۲/۹ و ۲/۳ میلیون بشکه اعلام کرد. البته کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها به میزان ۰/۹ درصد در روز سه شنبه نیز موجب افزایش تقاضای برای مواد اولیه از جمله نفت گردیده و در نتیجه قیمت آنها را تقویت کرد.

ارسال نظر