کد خبر : 39148

تعدیل چشم انداز مبهم تقاضای نفت

تعدیل چشم انداز مبهم تقاضای نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی در اولین روز کاری هفته گذشته تحت تأثیر اجرای فراتر از حد انتظار تعهدات تولیدکنندگان عضو اوپک برای کاهش حجم تولید نفت افزایش یافت گرچه تداوم روند رو به رشد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا مانع از رشد بیشتر قیمت ها در روز جمعه شد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل در معاملات این روز با ۱/۰۷ دلار (۱/۹ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۶/۷۰ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس با ۸۶ سنت (۱/۶درصد) افزایش، در سطح ۵۳/۸۶ بشکه ای دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه آوریل به ۲/۳۷ دلاردر هر بشکه رسید.

انتشار اخباری در خصوص اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید نفت به میزان فراتر از حد انتظار ( ۹۲درصد) در ماه ژانویه موجب شد تا فضای روانی بازار نفت شدیداً متأثر گردیده و سبب تقویت قیمت نفت در معاملات روز جمعه شد. لازم به یادآوری است، در هفته های قبل برخی از گزارشات حاکی از تحقق حدود ۸۰ درصد از تعهدات کشورهای عضو اوپک تا پایان ماه ژانویه بود. به علاوه، بر اساس برخی از منابع ثانویه، عرضه نفت ۱۱ کشور عضو اوپک در ماه ژانویه کاهش قابل ملاحظه ای یافته به طوری که سقف تولید آن به ۳۲/۰۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

روند قیمت نفت خام های شاخص بازارهای مختلف

۱۰ oil1

در این راستا، آژانس بین المللی انرژی (IEA) نیز از کاهش ۹۰ درصدی از عرضه نفت این گروه از تولیدکنندگان خبر داد که این امر موجب شکل دهی انتظارات افزایش قیمت نفت در معاملات این روز شد. برخی از کارشناسان بازار نیز احتمال کاهش حجم تولید نفت بعضی از کشورهای تولیدکننده اوپک نظیر عربستان به میزان فراتر از تعهد خود بسیار زیاد می دانند. در مقابل، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز نیز گزارش هفتگی خود در مورد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا را در روز جمعه منتشر کرد که در آن نشان می داد، تعداد این دکل ها در هفته منتهی به ۱۰ فوریه با هشت واحد افزایش به ۵۹۱ واحد رسید. همچنین، تداوم روند رو به رشد تعداد دکل های مذکور در هفته های قبل موجب افزایش تردیدها نسبت به برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت در افق زمانی کوتاه مدت در بازارشده که این امر از رشد بیشتر قیمت نفت در معاملات این روز ممانعت به عمل آورد. در این خصوص، تحلیل گران گروه سرمایه گذاری SEB پیش بینی کردند که تعداد دکل های مذکور در سال جاری ۱۹۸ واحد بیشتر خواهد شد. البته باید به این نکته اذعان کرد که آژانس بین المللی انرژی نیز با توجه به افزایش فعالیت های صنعتی در نیم کره شمالی، پیش بینی خود در مورد رشد تقاضای جهانی نفت را در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد که این مسئله تا حدودی چشم انداز مبهم تقاضای جهانی نفت را تعدیل ساخت. ارزش دلار در مقابل سایر ارزها در روز جمعه در اثر انتظارات مثبت نسبت به سرمایه گذاری ژاپن در آمریکا و همچنین اظهار نظر مجدد ترامپ در خصوص اصلاحات مالیاتی تقویت گردید که این امر مانع از رشد بیشتر قیمت نفت در این روز شد. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران در حال رصد اقدامات رئیس جمهور جدید آمریکا هستند تا بر اساس آن برنامه های سرمایه گذاری خود را تنظیم کنند.

ارسال نظر