کد خبر : 38052

پیش بینی «آرامکو» از بازار نفت در آینده

پیش بینی «آرامکو» از بازار نفت در آینده

پتروتحلیل- در پی انتشار گزارش هفتگی EIA در خصوص وضعیت موجودی ذخایر تجاری نفت آمریکا، بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرده و روند نزولی خود را ادامه داد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۱/۲۸ دلار ( ۲/۷ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۶/۸۶ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبربا ۱/۳۳ دلار ( ۲/۹ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۵/۳۴ دلار به تثبیت رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ( WTI) برای ماه ژانویه به ۹۳ سنت در هر بشکه رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) در گزارش هفتگی خود وضعیت تغییرات هفتگی موجودی ذخایر تجاری نفت این کشور را روز گذشته منتشر ساخت که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر ۱۴/۴۲ میلیون بشکه بیشتر از هفته قبل از آن شده و به ۴۸۲/۵۷ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که انجمن نفت آمریکا ( API) افت موجودی نفت خام این کشور را در روز سه شنبه حدود ۹/۳ میلیون بشکه اعلام کرده بود که این امر موجب شد تا بازار نفت در وضعیت Bearish قرار گرفته و قیمت نفت کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کند.

لازم به ذکر است، کاهش میزان ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته مورد بررسی از سال ۱۹۸۲ تا کنون بی سابقه بوده است. در نقطه مقابل، میزان روزانه واردات و تولید نفت آن، به ترتیب ۹۰۰ و ۱۸ هزار بشکه افزایش یافته و به سطوح ۸/۱ و ۸/۵۲ میلیون بشکه در روز رسیدند. به علاوه، میزان موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر نیز به ترتیب ۲/۲۷ و ۱/۸۲ میلیون بشکه کمتر شده و در سطوح ۲۲۳/۸ و ۱۵۰/۵۵ میلیون بشکه قرار گرفتند. البته علاوه بر موارد فوق، تشدید نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه نفت نیز موجب شد تا فضای روانی بازار شدیداً متأثر گردد و سبب شکل دهی انتظارات نسبت به کاهش قیمت نفت خام در این روز شد. بدین صورت که از یک سو، اظهار نظر وزیر نفت نیجریه مبنی بر افزایش تولید نفت خام این کشور ( ۲/۱ میلیون بشکه در روز) و از سوی دیگر، زیاد شدن تولید نفت لیبی ( ۵۹۰ هزار بشکه در روز) سبب تقویت انتظارات کاهش قیمت نفت خام در این روز شد . به علاوه، این مسئله زمان برقراری تعادل اقتصادی در بازار نفت را طولانی تر خواهد کرد.

وضعیت موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر

۲no

در این میان، اظهار نظر دبیر کل اوپک در خصوص آمادگی تولید کنندگان نفت سازمان برای تصمیم گیری کاهش حجم تولید در اجلاس رسمی این سازمان در ۳۰ نوامبر و همچنین اعلام آمادگی روسیه برای اجرای توافق ۲۷ سپتامبر در حاشیه اجلاس انرژی در الجزایر تا حدودی فضای روانی بازار نفت را تعدیل کرد و از افت بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد. در این راستا، شرکت نفت آرامکو پیش بینی می کند تا توازن میان عرضه و تقاضای نفت در نیمه اول سال آتی برقرار شود. لذا پیش بینی می شود که قیمت نفت خام نیز در نیمه اول سال جاری افزایش یابد.

روند قیمت نفت خام های شاخص

۲no1

ارسال نظر