کد خبر : 38015

اظهارات ضد و نقیض تولید کنندگان نفت

اظهارات ضد و نقیض تولید کنندگان نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته جاری تحت تأثیر افزایش بدبینی ها نسبت به حصول توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی در مورد کاهش حجم تولید نفت افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات روز دوشنبه با ۱/۴۱ دلار ( ۲/۸ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۸/۳۰ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با ۱/۸۴ دلار ( ۳/۸ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۶/۸۶ دلار قرار گرفت. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ( WTI) برای ماه دسامبر از ۱/۰۱ به ۱/۴۴ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به عبارت دیگر، اظهارات ضد و نقیض تولید کنندگان نفت اعم از اوپک و غیر اوپک در نشست اخیر آنها در وین در خصوص کاهش حجم تولید خود موجب شد تا فضای روانی بازار را شدیداً تحت تأثیر قرار گرفته و سبب کاهش قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه گردید. در این راستا، تولیدکنندگان اوپک نظیر ایران، نیجریه و لیبی درصدد معافیت خود از طرح فریز نفتی تا زمان برگشت تولید آنها به سطح قبلی خود می باشند . به علاوه، عراق نیز به منظور کسب درآمد نفتی بیشتر با توجه نیاز این کشور برای تأمین هزینه های جنگ داخلی بر بالا بردن سطح تولید نفت خود در این اجلاس تاکید داشت به طوری که وزیر نفت این کشور اعلام نمود تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد. از سوی دیگر، تولید کنندگان غیر اوپک نظیر روسیه،مکزیک، برزیل، عمان و آذربایجان نیز هیچ گونه تعهدی برای محدود نمودن یا فریز سطح تولید نفت خود را نپذیرفتند. تحلیل گران بازار نفت بر این باورند ، اختلاف دیدگاه های تولید کنندگان در نشست اخیر وین در مورد محدود نمودن حجم تولید نفت موجبات شکست زود هنگام توافق اولیه در خصوص طرح فریز نفتی را فراهم نموده است به طوری که این کشور ها در اجلاس اخیر خود نیزنتوانستند در زمینه اجرایی نمودن طرح کاهش تولید به راهکار عملی دست یابند. لازم به ذکر است، تولید کنندگان اوپک در ۲۸ سپتامبر، در حاشیه اجلاس مجمع انرژی الجزایر، توافق نموده بودند تا تولید نفت خود را دامنه ۳۲/۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. در مجموع این مسائل موجب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت نفت خام در روز گذشته شده به طوری که قیمت نفت خام را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به طور کلی عوامل فوق باعث شد تا بازار نفت در وضعیت Bearish قرار گیرد و از نشانه های آن نیز می توان به کاهش موقعیت Long در بازار نفت خام شاخص آمریکا و اروپا اشاره نمود. بدین صورت که خالص این موقعیت برای نفت خام های WTI و برنت به ترتیب ۶/۶ و ۳/۷ درصد در معملات بازار فیوچرز کاهش یافت که این امر افت بیشتر قیمت نفت در این روز را به همراه داشت.

البته بانک Barclay فارغ از نتایج اجلاس رسمی اوپک در ۳۰ نوامبر، سطح بالاتری از قیمت نفت خام را در سال آتی نسبت به سطح فعلی آن پیش بینی نمود چراکه آنها معتقدند کاهش سطح موجودی نفت جهان در طی ماه های اخیر باعث افزایش قیمت در سال آتی خواهد شد. لذا، متوسط قیمت نفت خام را کمی پایین تر از ۵۰ دلار در هر بشکه برآورد نمود اما این میزان را برای سال آینده ۵۷ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

۲۴ooil

ارسال نظر