کد خبر : 37851

شکل گیری انتظارات افزایش قیمت نفت خام

شکل گیری انتظارات افزایش قیمت نفت خام

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه تحت تأثیر گزارش هفتگی EIA و افزایش امیدواری ها نسبت به حصول توافق میان کشور های عضو و غیر عضو اوپک در مورد کاهش حجم تولید نفت رشد قابل توجهی را تجربهکرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات این روز با ۹۹ سنت (۱/۹ درصد ) افزایش، از ۵۱/۶۸ دلار، در سطح بشکه ای ۵۲/۶۷ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر با ۱/۳۱ دلار ( ۲/۶ درصد ) رشد در سطح بشکه ای ۵۱/۶۰ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه دسامبر از ۱/۰۶ به ۰/۸۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را در روز گذشته منتشر نمود که در آن نشان می داد، ذخیره سازی نفت خام آن در هفته منتهی به ۱۴ اکتبر ۵/۲ میلیون بشکه کمتر شده و به ۴۶۸/۷ میلیون بشکه رسیده است. بدین ترتیب، موجودی نفت خام این کشور از ابتدای ماه سپتامبر تا کنون حدود ۲۶/۵ میلیون بشکه تقلیل یافته است. همچنین، میزان واردات روزانه این کشور با ۹۵۴ هزار بشکه افت، در سطح ۶/۹ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است. این در حالی است که میزان تولید روزانه آن در هفته مورد بررسی ۱۴ هزار بشکه بیشتر شده و به ۸/۹ میلیون بشکه در روز رسید. به علاوه، میزان ذخیره سازی بنزین این کشور در این هفته ۲/۵ میلیون بشکه افزایش یافته و در سطح ۲۲۸ میلیون بشکه قرار گرفته است. اما این در صورتی است که موجودی فرآورده های میان تقطیر آن ۱/۳ میلیون بشکه کاهش یافته و به سطح بشکه ای ۱۵۵/۷ میلیون بشکه رسیده است.

وضعیت موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۴ اکتبر

۱۹oilll

علاوه بر موارد فوق، افزایش خوش بینی نسبت به حصول توافق میان کشور های عضو و غیر عضو اوپک در خصوص محدود نمودن حجم تولید نفت، موجب شد تا فضای روانی بازار نفت شدیداً تحت تأثیر قرار گرفته و در نتیجه قیمت ها در روزگذشته رشد بیشتری نمایند. به علاوه، اظهارات مقامات عربستانی مبنی بر احتمال پیوستن تعداد بیشتری از کشور های غیر اوپک برای ایجاد ثبات در بازار نفت نیز باعث تقویت قیمت نفت در روز چهارشنبه شد. در این راستا، سفر وزیر انرژی روسیه به عربستان به منظور بررسی برنامه‌های عملی برای توافق اولیه در روز های آینده نیزسبب شکل گیری انتظارات افزایش قیمت نفت خام گردید.

از سوی دیگر، گزارش صندوق بین المللی پول ( IMF) در مورد وضعیت اقتصادی کشور های جهان نیز انتظارات بازار نسبت به حصول توافق فوق را بیشتر نمود چرا که افت قیمت نفت در سال جاری باعث تشدید کسری بودجه در کشور های نفتی به ویژه عربستان گردیده است به طوری که برای جبران آن مجبور به انتشار اوراق به میزان ۱۵ میلیارد دلار می باشد.لذا این کشور برای جبران کسری بودجه خود نیازمند به قیمت نفت خام در سطح بالاتر از سطح فعلی است. البته بر اساس گزارش این صندوق، کویت تنها کشور نفتی در میان کشور های عربی است که امکان ایجاد توازان بودجه جاری خود با قیمت کمتر از ۵۰ دلار (۴۷/۸۰ دلار در هر بشکه) را دارد.

قیمت نفت خام برای ایجاد توازن بودجه کشور های اوپک

۱۹oill

در این میان، گرچه معامله گران بازار نفت نسبت به کاهش حجم تولید نفت در ماه آینده خوش بین می باشند اما همچنان نگرانی ها نسبت به افزایش نفت شیل آمریکا ادامه دارد به طوری که تعداد دکل های حفاری فعال نفتی این کشور ( به عنوان شاخصی برای تولید آن ) از نیمه ماه تا کنون حدود ۱۳۵ واحد بیشتر شده است. تحلیل گران بازار بر این باورند که تداوم روند صعودی این دکل ها به دلیل بالا رفتن سطح قیمت نفت در طی ماه های اخیر بوده است. بنابراین، در صورت حصول توافق میان کشور های عضو اوپک در مورد محدود نمودن حجم تولید نفت، همچنان نگرانی ها در مورد افزایش تولید نفت شیل وجود خواهد داشت.

ارسال نظر