کد خبر : 37698

افزایش خوشبینی ها در بازار نفت

افزایش خوشبینی ها در بازار نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازار های بین المللی در معاملات روز چهارشنبه تحت تأثیر گزارش هفتگی ( EIA) در مورد وضعیت ذخیره سازی تجاری نفت آمریکا افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات این روز با ۹۹ سنت ( ۲ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۱/۸۶ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر با ۱/۱۴ دلار ( ۲/۳ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۹/۸۳ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام شاخص بازار اروپا نسبت به نفت خام شاخص بازار آمریکا برای ماه دسامبر از ۱/۵۷ به ۱/۴۸ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA ) گزارش هفتگی خود در مورد موجودی نفت این کشور را در روز چهارشنبه منتشر ساخت که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۳۰ سپتامبر ( برای پنجمین هفته متوالی) سه میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۹۹/۷ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که موجودی نفت خام منطقه کوشینگ و اکلاهما ۵۶۹ هزار بشکه افزایش یافت. به علاوه، تولید و واردات روزانه آن در هفته مورد بررسی به ترتیب با ۳۰ و ۱۲۵ هزار بشکه افت در سطوح ۸/۵ و ۷/۷ میلیون بشکه در روز قرار گرفتند. همچنین، موجودی بنزین با ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر شده و در سطح ۲۲۷ میلیون بشکه قرار گرفته است. این در حالی است که میزان موجودی فراورده های میان تقطیر با ۲/۴ میلیون بشکه کمتر شده و به ۱۶۰/۷ میلیون بشکه رسیده است.

بررسی وضعیت موجودی نفت آمریکا در ۳۰ سپتامبر

۳۰۰oil

البته، علاوه بر موارد فوق، انتشار اخباری مبنی بر نشست غیر رسمی تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک در استانبول در ۸ تا ۱۳ اکتبر به منظور نحوه اجراییکردن توافق اخیر موجب بیشتر شدن خوشبینی ها نسبت به این توافق شده و قیمت نفت خام را بالا برد. همچنین، اظهار نظر وزیر نفت الجزایر مبنی بر مذاکره این کشور برای کاهش تولید اوپک در اجلاس آینده اوپک نیز به تقویت قیمت نفت نیز کمک نمود. اگرچه هنوز کاهشی در عرضه نفت از سوی این تولید کنندگان رخ نداده است اما افزایش امیدواری ها در مورد اجرای طرح محدود نمودن تولید نفت در ماه آتی فضای روانی بازار را تحت تأثیر قرار داده و این امر موجب تقویت قیمت نفت در روز گذشته گردید.

بنابراین، قیمت نفت خام برنت که در ۲۸ سپتامبر کمتر از ۴۹ دلار در هر بشکه بوده است ، با توجه به حصول توافق مذکور میان تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک، قیمت نفت خام را به بالای ۵۰ دلار رسانید. در این راستا، کارشناسان بازار نفت بر این باورند که در صورت عملی شدن تصمیم اوپک در ماه آتی، قیمت هر بشکه نفت خام در دامنه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ دلار نوسان خواهد نمود. البته این بالا رفتن سطح قیمت نفت موجب زیاد شدن تولید نفت شیل آمریکا خواهد شد. بنابراین، افزایش قیمت نفت تا سطحی برای تولیدکنندگان نفت اوپک بهینه خواهد بود که این افزایش موجب تولید نفت شیل آمریکا نشود. لازم به ذکر است که تولید نفت ایران، لیبی و نیجریه نیز در حال برگشت به وضعیت قبلی خود می باشد که در صورت به نتیجه نرسیدن توافق فوق می تواند موجب کاهش ناگهانی قیمت در طی ماه های آینده شود.

بررسی روند قیمت نفت خام شاخص بازار اروپا

۳۰۰oil1

ارسال نظر