کد خبر : 37754

نوسان قیمت نفت در کانال ۵۰ دلار

نوسان قیمت نفت در کانال ۵۰ دلار

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در معاملات بین المللی بازار های مهم جهان در روز چهارشنبه تحت تاثیر بدبینی در مورد کاهش حجم تولید روسیه بار دیگر تنزل یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات این روز با ۶۰ سنت (۱/۱ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۵۱/۸۱ دلار به تثبیت رسید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک نیز برای تحویل در ماه نوامبر با ۶۱ سنت ( ۱/۲ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۵۰/۱۸ دلار قرار گرفت. البته این در حالی است که حصول توافق ماه قبل میان تولید کنندگان بزرگ عضو وغیر عضو اوپک در خصوص کاهش حجم تولید باعث متاثر نمودن فضای روانی بازار نفت از این اتفاق نظر گردیده و در هفته های اخیر قیمت نفت خام را بیشتر در مسیر رو به افزایش هدایت نمود به طوری که در روز های اخیر نیز این امر در نهایت موجب خارج شدن قیمت نفت از کانال ۴۰ دلار و وارد شدن آن در کانال ۵۰ دلار بازای هر بشکه گردیده است.

به علاوهُ اظهار نظر مقامات روسی مبنی بر همکاری این کشور در کاهش حجم تولید نفت بر اساس توافق اولیه در حاشیه اجلاس مجمع انرژی در الجزایر نیز به تداوم این روند در روز سه شنبه کمک کرد. اما پس از منتشر شدن اخباری مبنی بر مخالفت شرکت دولتی Rosneft با محدود نمودن تولید نفت روسیه ، روند بازار در روز چهار شنبه مجددا در مسیر کاهش قیمت حرکت کرد و دیگر از روند رو به رشد قیمت که در روز های گذشته وجود داشت ، خبری نبود اگرچه قیمت نفت همچنان در کانال ۵۰ دلار در نوسان است.

لازم به ذکر است که حدود ۴۰ درصد از کل تولید نفت روسیه توسط این شرکت به بازار عرضه می شود. بنابراین مسائل فوق موجب ایجاد ابهاماتی در به نتیجه رسیدن توافق اولیه میان کشور های مذکور گردید. البته شایان ذکر است که حدس وگمان ها در مورد امکان کاهش حجم تولید نفت در اجلاس رسمی اوپک که قرار است در ماه نوامبر بر گزار شود همچنان باعث ایجاد نوسان قیمت در بازار خواهد گردید.

روند قیمت نفت

۱۲oill

از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی ( IEA) نیز در روز سه شنبه گزارش خود در خصوص وضعیت بازار نفت در ماه گذشته را منتشر ساخت که در آن نشان می داد میزان تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. همچنین میزان عرضه جهانی نفت را ۹۷/۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که این میزان حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می دهد (بیشتر این افزایش متعلق به روسیه است). به علاوه گزارش ماهانه اوپک نیز افزایش حجم تولید نفت کشور های عضو این سازمان ( ۲۲۰ هزار بشکه در روز) را در ماه سپتامبر تایید می کند. تحلیل گران بازار نفت بر این باورند که برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت در سال جاری میسر نخواهد گردید و دستیابی بازار به آنرا در نیمه دوم سال آتی بیشتر محتمل می دانند.

روند قیمت نفت خام بصره با یورال در مدیترانه

۱۲oilll

ارسال نظر