کد خبر : 36506

آهنگ کند تقاضای نفت

پتروتحلیل- پیش بینی ها از افزایش تولید نفت و آهنگ کند تقاضای نفت توسط قدرت های بزرگ اقتصادی منجر به کاهش بهای نفت خام برنت در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته شد در حالیکه همزمان با آن در بازار آمریکا تضعیف ارزش دلار سبب افزایش بهای نفت خام شاخص این کشور گردید. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۴ سنت (۰/۶ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۲/۴۶ دلار به تثبیت رسید. در صورتی که قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با ۴۶ سنت (۱/۱درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۱/۶۰ دلار قرار گرفت. بنابراین، قیمت نفت خام های شاخص اروپا و آمریکا در آخرین روز کاری ماه ژوئیه به ترتیب ۱۴/۵ و ۱۴ درصد نسبت به ابتدای این ماه کاهش نشان می دهند. همچنین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به WTI از ۱/۳۵ به ۰/۸۶ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۲۹oil

در این میان پیش بینی رشد مازاد عرضه نفت خام در نیمه دوم سال جاری در نتیجه افزایش تولید نفت خام آمریکا و کشور های عضو اوپک فضای روانی بازار را شدیداٌ تحت تاثیر قرار داده است و از سوی دیگر، گزارش هفتگی موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز، تعداد دکل های حفاری فعال نفتی را در هفته گذشته، با سه واحد افزایش به ۳۷۴ واحد اعلام نموده که استمرار روند صعودی آن برای پنجمین هفته، علاوه بر کاهش قیمت در روز قبل، انتظارات بازار را برای افزایش مازاد عرضه نفت شدت بخشیده و سبب شکل گیری چشم انداز کاهش قیمت در آینده گردیده است. همچنین سطح پایین قیمت های نفت خام سبب عرضه بیشتر فرآورده های نفتی به ویژه در بازار آمریکا گردیده که تضعیف حاشیه سود پالایشی را نیز به دنبال داشته، به طوری که دورنمای سود آوری شرکتهای بزرگ نفتی از قبیل اگزان موبیل، بی پی و رویال داچ شل را در نیمه دوم سال جاری را با تردید و ابهاماتی مواجه ساخته است.

علاوه براین، کند بودن، رشد اقتصادی آمریکا و چین از یک سو و از سوی دیگر رشد قابل توجه موجودی نفت در آمریکا انتظارات بازار را در جهت شکل گیری روند نزولی قیمت نفت، تقویت نمود.در این راستا، گلدمن ساکس نیز رشد کندی برای تقاضای جهانی نفت برآورد نمود و پیش بینی کرده است که ، افت ناگهانی ذخیره سازی نفت چین و افزایش تولید نیجریه و لیبی در نیمه دوم سال جاری منجر به برگشت قیمت ها به محدوده ۳۵ دلار در هر بشکه شود. همچنین برآورد خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال آتی را به دلیل تصمیم بریتانیا نسبت به خروج از اتحادیه اروپا (کاهش تقاضای این اتحادیه)، ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش داد که این برآورد ها چشم انداز تقاضای نفت را تاریکتر نمود و از سوی دیگر انتظارات بازار در مورد برقراری توازن عرضه و تقاضای نفت را در آینده نزدیک، دور از ذهن می سازد و قیمت را نیز در جهت کاهش تحت فشار قرار خواهد داد.

در این میان، علیرغم کاهش قیمت نفت برنت، قیمت نفت خام شاخص آمریکا در اثر تضعیف ارزش دلار در مقابل سایر ارزها ( ۱/۱۸ درصد) افزایش یافت. تضعیف این ارز سبب تقویت تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت گردیده و قیمت آنها را افزایش داده به طوری که توانست بر اثر نزولی متغیرهای فوق را خنثی و قیمت آن را افزایش داد.

مقایسه روند تغییرات ارزش دلار و بهای نفت خام آمریکا

۲۹oil1

ارسال نظر