کد خبر : 36382

قیمت نفت خام افزایشی می شود؟

قیمت نفت خام افزایشی می شود؟

پتروتحلیل- در پی رشد تعداد دکلهای حفاری نفتی آمریکا و تقویت ارزش دلار، بهای جهانی نفت خام در طی معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته تقلیل یافت. بدین ترتیب قیمت هر بشکه نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در روز ۲۲ ژوئیه با ۵۱ سنت ( ۱/۱۷ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۵/۶۹ دلار به تثبیت رسید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل ماه سپتامبر با ۵۶ سنت ( ۱/۲۵ درصد) کاهش به سطح بشکه ای ۴۴/۱۹ دلار رسید. بنابراین قیمت نفت خام برنت و WTI در طی معاملات این روز به ترتیب ۴/۰ و ۳/۸ درصد کاهش نسبت به هفته قبل از آن نشان می دهد. همچنین حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت نفت خام شاخص آمریکا به ۱/۵ دلار تقلیل یافت. البته علاوه بر موارد فوق، بدبینی در خصوص وضعیت مازاد عرضه نفت در طی روز های گذشته همچنان فضای روانی بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و روند نزولی قیمت در روز های گذشته را تقویت نموده است. علاوه بر این، انتشار آمار افزایش متوسط تولید نفت خام عراق در طی ۲۱ روز اول ماه ژوئیه بعد از اختلالاتی که در تولید نفت خام این کشور ایجاد گردیده بود و نیزپیش بینی ها از افزایش نفت خام لیبی مزید بر علت گردیده تا از ارزش نفت خام در جمعه گذشته کاسته شود.

همچنین از یک سو، رشد مازاد عرضه فرآورده های نفتی در مناطق آسیا و اروپا با توجه به چشم انداز ضعیف تقاضا برای آنها و از سوی دیگر با توجه به کاهش قیمت نفت و سطح نرخ پایین نرخ حمل توسط نفتکش در آمریکا، معامله گران این کشور را به صادرات محموله های نفتی به اروپا ترغیب کرده است که این امر موجب تقویت روند صعودی مازاد عرضه گردیده به طوری که حتی تاثیر مثبت اختلال در عرضه نفت خام نیجریه (۷۰۰ هزار بشکه در روز) در اثر حمله نظامی توسط مخالفین را نیز خنثی نموده و انتظارات کاهش قیمت را در معاملات این روز در پی داشته و قیمت ها را در جهت نزولی هدایت نمود. این در حالی است که اتفاقات اخیر در ترکیه و نیز اعلام وضعیت فوق العاده در هفته گذشته، سفر ها به این کشور به ویژه از اروپا را بسیار کم خواهد کرد و این امر تا حدودی نگرانی ها در مورد کاهش تقاضای فرآورده های نفتی را تشدید کرده است. تحلیل گران نفتی بانک UBS معتقدند، به احتمال زیاد عرضه نفت در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت، بدین ترتیب که با برگشت اختلالات عرضه نفت به وضعیت قبلی و رشد تولید نفت در کشور های خاورمیانه ، عرضه نفت بیش از پیش افزایش می یابد. در حالی که رشد تقاضا با توجه به آرام بودن رشد اقتصاد های نوظهور، کند است. در این میان، تقویت ارزش دلار به میزان نیم درصد در مقایسه با سایر ارز ها در طی هفته قبل سبب تقلیل تقاضای مواد اولیه از جمله نفت شده و در نتیجه تضعیف قیمت ها را به دنبال داشته است.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۲۲j1

موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود، اعلام کرد، تعدا دکلهای حفاری فعال نفتی ۱۴ واحد افزایش یافته و به ۳۷۱ واحد رسیده است. این در حالی است که ُ Schlumberger پیش بینی کرد که تعداد دکل های حفاری فعال در نیمه دوم سال جاری کاهش خواهد یافت به طوری که با توجه به چشم انداز نامعلوم در خصوص توازن عرضه و تقاضای نفت، در نهایت قیمت نفت خام افزایشی خواهد بود.

بررسی تعداد دکل های حفاری فعال نفتی

۲۲j

ارسال نظر