کد خبر : 36232

افزایش حجم ذخیره سازی نفت روی کشتی

افزایش حجم ذخیره سازی نفت روی کشتی

پتروتحلیل- قیمت نفت خام در بازار جهانی در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته در اثر افزایش شاخص های اقتصاد های بزرگ جهان در سه ماهه دوم سال جاری اندکی افزایش یافت، گرچه استمرار روند صعودی تعداد دکل های حفاری نفت در آمریکا در هفته های اخیر از رشد بیشتر قیمت ها جلوگیری کرد.

انتشار گزارشاتی مبنی بر خوشبینی در مورد شاخص های اقتصادی و افزایش تقاضای اقتصاد های بزرگ جهان در بازار قیمت نفت خام را تحت تاثیر خود قرار داد به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر پس از نوسان در دامنه قیمتی ۴۶/۶۵ تا ۴۸/۰۵ (دلار در هربشکه،) با ۲۴ سنت (۰/۵ درصد) افزایش، به ۴۷/۶۱ دلار و قیمت هر بشکه نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک پس از تغییر در دامنه قیمتی ۴۵/۰۵ تا ۴۶/۳۱ (دلار در هربشکه) در نهایت با رشد۲۷ سنتی (۰/۶ درصد)، به ۴۵/۹۵ دلار به تثبیت رسیدند. بنابراین، قیمت نفت خام های شاخص اروپا و آمریکا در این روز نسبت به هفته قبل از آن بعد از تجربه نمودن تلاطم های زیادی به ترتیب ۱/۸ و ۱/۲ درصد افزایش یافتند.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص در روز ۱۵ ژوئیه

۱۵joil1

بعد از اتشار آمار شاخص های اقتصادی چین و آمریکا، تا حدودی چشم انداز تیره تقاضا که در طی هفته گذشته سبب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت گردیده بود ، تعدیل گردید. شاخص خرده فروشی فصلی آمریکا (حدود ۰/۶ درصد) و شاخص تولیدات صنعتی این کشور در طی ۱۱ ماه گذشته رشد قابل توجهی یافتند. همچنین افزایش رشد تولید ناخالص داخلی چین (۶/۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته) فراتر از انتظار بازار (۶/۶ درصد) ، سبب ایجاد چشم انداز مثبت تقاضا ی نفت این کشور یعنوان دومین مصرف کننده نفت جهان گردیده و اثر افزایشی بر قیمت نفت خام در آخرین روز کاری هفته قبل گذاشت.

این در حالی است که دست اندرکاران بازار نفت بر این باورند که افزایش میزان تولید نفت خام آمریکا در هفته های گذشته نگرانی ها از رشد مازاد عرضه نفت در بازار را تشدید کرده است به طوری که بر اساس گزارش هفتگی موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز، تعداد دکل های حفاری فعال نفتی در هفته گذشته روند صعودی خود ( ۶ واحد ) را در طی هفت هفته قبل ادامه داده و به ۳۵۷ واحد رسید.

از سوی دیگر، وقوع حادثه تروریستی در روز های گذشته در فرانسه سبب کاهش سفرها ی ناشی از ناامنی در فرانسه گردیده و در نتیجه کاهش تقاضای نفت را در این کشور به همراه خواهد داشت. در این میان کاهش نرخ نفتکش ها نیز سبب شده تا سفته بازان بازار به منظور بهره مندی از افزایش قیمت نفت در آینده با توجه به گسترده شدن میزان کانتانگو نفت خام ، حجم ذخیره سازی نفت روی کشتی را افزایش دهند. گروه انرژی بانک آمریکایی Merrill Lynch نیز در گزارش چشم انداز خود، رشد تقاضای نفت را در سال آتی ۱/۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. همچنین پیش بینی کرد که تا پایان سال ۲۰۱۶ قیمت نفت خام برنت به ۵۵ دلار برسد.

بررسی حجم ذخیره سازی نفت روی کشتی

۱۵joil

ارسال نظر