کد خبر : 36110

بازگشت نفت به وضعیت طبیعی

بازگشت نفت به وضعیت طبیعی

پتروتحلیل- قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته بر خلاف روند نزولی در روز های قبل از آن، به علت انتشار آمار بهبود وضعیت بازار کار در آمریکا، افزایش یافت. قیمت نفت خام برنت در روز هشتم ژوئیه برای تحویل در ماه اوت در بازارICE لندن با ۳۶ سنت (۰/۸درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۶/۷۶دلار تثبیت گردید، این در حالی است که نفت خام برنت نسبت به هفته گذشته منتهی به جمعه قبل از آن، کاهش ۷ درصدی ( بیشتر ین کاهش از ماه ژانویه ) را تجربه نمود. همچنین قیمت نفت خام WTI برای تحویل در ماه اوت در بازار نایمکس نیویورک با ۲۷ سنت (۰/۶درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۵/۴۱ دلار قرار گرفت که این رقم نسبت به هفته گذشته ۷/۳ درصد (بیشترین کاهش از فوریه تا کنون) کاهش نشان می دهد.

در دروز جمعه و در پی انتشار آمار فرصت های شغلی در بازار آمریکا، اندکی از کاهش قیمت نفت خام صورت پذیرفته در طی روز های اخیر جبران گردید. بر طبق داده های آماری، در ماه گذشته تعداد ۲۸۷ هزار فرصت شغلی ایجاد گردید که در هشت ماه اخیردر این کَشور بی سابقه بوده و می تواند رشد اقتصادی مطلوبی را برای آن به همراه داشته باشد.

تحلیلگران اقتصادی امید دارند که این افزایش تا حدودی بتواند بازار های مالی آنرا تحت تأثیر قرار دهد و رشد اقتصادی این کشور را حتی بدون هیچ گونه تغییری در نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش دهد. این در حالی است که در طی روز های گذشته بدهی عمومی آمریکا به رقم بی سابقه ۱۹/۳۶۰تریلیون دلارافزایش یافته است.

همچنین کارشناسان بانک Client Group آمریکا پیش بینی کردند که در شرایط فعلی سمت عرضه نسبت به تقاضا تاثیر بیشتری بر قیمت نفت خام دارد زیرا در کوتاه مدت اختلالات عرضه نفت در حال برگشت به وضعیت طبیعی خود می باشند و این می تواند قیمت نفت خام را در آینده کاهش دهد. این در حالی است که نگرانی ها در مورد وضعیت تولید نفت خام نیجریه که در اثر حمله نظامی مجدد به تاسیسات نفتی و گازی این کشور و نیز اعتصاب کارگران شرکت نفت این کشور کاهش یافته بود، همچنان ادامه دارد. بر اساس اعلام وزیر نفت این کشور، تلاشهایی صورت می گیرد تا با برگزاری جلسه با رهبران کارگران معترض ، موانع اخیر در روند کاهش تولید بر طرف شود.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه گذشته، ذخایر تجاری نفت خام این کشور، در هفته منتهی به اول ژوئیه نسبت به هفته قبل از آن، ۲/۲ میلیون بشکه تقلیل یافته و میزان موجودی نفت در منطقه کوشینگ اوکلاهما نیز ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافت. همچنین میزان واردات آمریکا روزانه نیز ۸۰۸ هزار بشکه افزایش یافت در حالی که میزان تولید آن در هفته مذکور ۱۹۴ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. بنابراین می توان علت کاهش موجودی آن را استمرار روند نزولی تولید این کشور دانست. همچنین میزان ذخیره سازی فرآورده های بنزین و میان تقطیر به ترتیب ۱۲۲ هزار بشکه و ۱/۵۷ میلیون بشکه کاهش نشان می دهد. علاوه براین نیز ضریب بهره برداری پالایشی آن حدود ۵/۰ درصد تقلیل یافته است.

۸joil

بر اساس گزارش موسسه بیکر هیوز نیز، تعداد دکلهای حفاری نفتی این کشور در هفته منتهی به هشتم ژوئیه با ده واحد افزایش به ۳۵۱ واحد رسید. تحلیل گران بازار نفت بر این باورند که، با توجه به رشد قیمت های نفت در طی هفته های قبل، سطح کنونی قیمت توانسته تا حدودی منفعت اقتصادی برخی از تولید کنندگان نفت آمریکا را تامین نماید و در نتیجه این امر، می تواند در آینده نگرانی های در خصوص مازاد عرضه در بازار نفت را افزایش داده و چشم انداز کاهشی برای قیمت نفت خام را به همراه آورد.

ارسال نظر