کد خبر : 36302

نفت زیر سایه چشم انداز تیره اقتصاد جهانی

نفت زیر سایه چشم انداز تیره اقتصاد جهانی

پتروتحلیل-به دنبال پیش بینی ها از چشم انداز تیره اقتصاد جهانی، بهای نفت خام در بازار نفت در روز ۱۹ ژوئیه تقلیل یافت. بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در طی معاملات این روز با ۳۰ سنت (۰/۶ درصد) افت به بشکه ای ۴۶/۶۶ دلار رسید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای محمولات تحویلی در ماه اوت با ۵۹ سنت (۱/۳ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۴/۶۵ دلار تثبیت گردید. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت به نفت خام شاخص آمریکا به ۲/۰۱ دلار در هر بشکه رسید که این بیشترین میزان از پایان ماه آوریل تا کنون بوده است. از طرفی،در پی کاهش پیش بینی صندوق بین المللی پول (IMF) از رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا در بخش انرژی نسبت به پیش بینی قبلی آن و نیز هشدار این صندق در مورد اثر منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر رشد اقتصادی کشور های عضو این اتحادیه ، فضای روانی بازار نفت را در روز گذشته تحت تاثیر قرار داده است و نگرانی ها در باره اوضاع اقتصاد جهان را افزایش داد و انتظارات کاهش قیمت را تشدید نموده و در نتیجه قیمت نفت را تقلیل داد. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) میزان افت تولید نفت شیل در ماه اوت (۹۹ هزار بشکه در روز) را نسبت به ماه ژوئیه برآورد نمود که این مسئله آهنگ نزولی تولید نفت شیل ( این افت در ماه ژوئیه نسبت به ژوئن ۱۱۸ هزار بشکه در روز بوده است) را به همراه داشته و سبب تقویت چشم انداز افزایش مازاد عرضه نفت گردیده و قیمت نفت خام را در جهت کاهش تحت فشار قرار خواهد داد.

همچنین انجمن نفت آمریکا ( API) در پیش بینی خود در باره تغییرات موجودی ذخار نفت خام آمریکا در طی هفته منتهی به ۱۵ ژوئیه حدود ۲/۳۰ میلیون بشکه کاهش نشان می دهد. این در حالی است که با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان و فصل رانندگی علیرغم انتظارات بازار ذخایر فرآورده های نفتی آمریکا افزایش یافته و سبب تشدید انتظارات قیمت نفت در جهت کاهش خواهد گردید. همچنین معامله‌گران با توجه به کم بودن تقاضا و پایین بودن قیمت سوخت دیزل، این فرآورده را به منظورافزایش قیمت و کسب سود در آینده، روی کشتی ذخیره نمودند.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۱۹oil1

تحلیل گران بازار نفت بر این باوراند که هزینه تولید نفت شیل و نفت خام حاصل از شن های آغشته به نفت در حال کاهش بوده و حتی سطح قیمت های فعلی نفت برای برخی از این تولید کنندگان آن سود به همراه دارد. همچنین افزایش تولید نفت خام کشور های اوپک ( ایران و لیبی) نیز باعث افزایش مازاد عرضه نفت گردیده و با توجه به رشد کند تقاضای نفت، انتظارات کاهش قیمت را به دنبال داشته در این راستا انتشار آمار موسسه JODI در خصوص دور نمای تاریک تقاضای نفت خام، میزان نفت خام پالایشی را در ماه مه ۷۶/۲۵ میلیون بشکه در روز برآورد نمود، در حالی که این رقم در دسامبر سال قبل ۸۰/۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

این موسسه همچنین روند افزایشی برای تقاضای نفت را فقط برای کشور های OECD در منطقه آسیا می داند. در مجموع این عوامل مذکور، توازان عرضه و تقاضا را بر هم خواهد زد و انتظارات کاهش قیمت نفت با توجه به مازاد عرضه را تقویت خواهد نمود.

بررسی روند میانگین وزنی قیمت نفت خام برنت در بازار ICE

۱۹oil

ارسال نظر