کد خبر : 36462

افزایش موجودی بزرگترین مصرف کننده نفت جهان

افزایش موجودی بزرگترین مصرف کننده نفت جهان

پتروتحلیل- در پی رشد موجودی نفت آمریکا و تقویت ارزش دلار ، بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز چهارشنبه کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه نمود. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در طی داد و ستد های این روز با ۱/۴۰ دلار (۳/۱ درصد) افت نسبت به روز قبل از آن، در سطح بشکه ای ۴۳/۴۷ دلار به تثبیت رسید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با یک دلار ( ۲/۳ درصد) در سطح بشکه ای ۴۱/۹۲ دلار قرار گرفت. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت به نفت خام شاخص آمریکا از ۱/۹۵ به ۱/۳۵ دلار کاهش یافت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) در گزارش هفتگی وضعیت موجودی های نفتی این کشور را منتشر ساخت که طی آن نشان می دهد، حجم موجودی های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ ژوئیه ۱/۶ میلیون بشکه افزایش یافته و مقدار آن به ۵۲۱/۱۳ میلیون بشکه رسیده است. همچنین واردات نفت خام آن روزانه ۳۰۳ هزار بشکه در روز بیشتر شده در حالی که تولید آن بدون تغییر نسبت به هفته قبل از آن در سطح روزانه ۸/۵ میلیون بشکه قرار گرفت.

میزان ذخیره سازی بنزین نیز با ۴۵۲ هزار بشکه رشد، به ۲۴۱/۴۵ میلیون بشکه رسید در حالی که موجودی فرآورده های میان تقطیر با ۷۸۰ هزار بشکه افت به ۱۵۲ میلیون بشکه رسید. همچنین ضریب بهره برداری پالایشی نیز ۰/۸ در صد تقلیل یافته و به ۹۲/۴ درصد رسید که سبب کاهش خوراک پالایشی به میزان ۲۷۷ هزار بشکه در روز در پالایشگاه های این کشور گردید.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۶

۲۷oil

از یک سو، ضعیف بودن تقاضای فرآورده های نفتی در فصل اوج مصرف بر خلاف انتظارات بازار باعث رشد موجودی نفت آمریکا گردیده و از سوی دیگر سبب کم شدن حاشیه سود پالایشی در این کشور گردیده است به طوری که قیمت هر گالن بنزین و دیزل برای تحویل در ماه اوت در روز قبل به ترتیب ۱/۸ و ۲/۲ درصد افت، در سطح ۱/۳۲۱۴ و ۱/۲۹۵ دلار به تثبیت رسیدند. کارشناسان بازار بر این باورند، میزان موجودی نفت بزرگترین مصرف کننده جهان در هفته های آتی رشد بیشتری را شاهد باشد، زیرا بهره برداری پالایشی در پالایشگاه های آن در حال کم شدن می باشد.

در مجموع این عوامل در ورز گذشته قیمت نفت را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و حرکت رو به پایین قیمت ها با سرعت بیشتر را به همراه داشتند. علاوه بر این، قیمت نفت خام که در ماه فوریه ۲۶به دلار در هر بشکه رسیده بود، در اثر اختلالات پیش آمده در عرضه نفت چندین کشور افزایش قابل ملاحظه ای را به خود دیده، به طوری که قیمت ها در این دامنه زمانی، نوسان در کانال ۵۰ دلار را تجربه نمودند. این در حالی است که به اتمام رسیدن بخشی از این اختلالات، سبب تشدید نگرانی ها در مورد افزایش عرضه نفت گردید. از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی بر مذاکره عراق با شرکت نفت اکسون موبیل برای توسعه میادین جنوبی کشوربه منظور تثبیت تولید نفت خود در سطح ۴/۸ میلیون بشکه در روز نیز عاملی در جهت شکل گیری انتظارات تقلیل قیمت ها گردید. به علاوه، تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارز ها سبب کاهش تقاضا برای مواد اولیه همچون نفت گردیده و در نتیجه کاهش قیمت ها را به دنبال داشته است. همچنین، علیرغم انتظار بازار مبنی بر تغییر نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، این نرخ بدون هیچ تغییری در سطح قبلی خود باقی ماند.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۲۷oil1

ارسال نظر