کد خبر : 35394

تب «پی وی سی» فروکش می کند؟

تب «پی وی سی» فروکش می کند؟

پتروتحلیل- پیش فروش پی وی سی در بازار آزاد توسط معامله گران سبب شده تا مبادلات نقدی این کالا متوقف شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، هفته گذشته و پس از عرضه های روز سه شنبه، اکثر خریداران این کالا محصولات خود را ۵۰۰ تومان پایین تر از قیمت بازار آزاد و برای تحویل در ۱/۴/۹۵ پیش فروش کردند.

قیمت پی وی سی بندرامام و اروند تا پیش از عرضه های روز سه شنبه ۳۵۵۰ تومان و غدیر ۳۶۰۰ تومان در بازار آزاد توسط معامله گران پیشنهاد می شد، اما پس از برگزاری معاملات روز سه شنبه خریداران پی وی سی اقدام به پیش فروش این کالا با نرخ ۳ هزار و ۵۰ تومان در هر کیلو کردند و به این ترتیب بازار نقدی این کالا متوقف شد.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی درباره معاملات هفته گذشته به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: خرید کدهای معاف از مالیات بر روی محصولات پی وی سی در هفته جاری افزایش یافت، این در حالی است که برگشت پتروشیمی اروند به بازار پی وی سی سبب شد تا قیمت این کالا روندی منفی داشته و حدودا ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان نسبت به هفته های اخیر کاهش یابد.

به عقیده کارشناسان بازار پی وی سی، اگر عرضه ها به همین منوال باقی بماند، احتمالا شاهد فروکش کردن بازار پی وی سی در آینده ای نزدیک خواهیم بود.

البته دارندگان کدهای معاف از مالیات با وجود اینکه اقدام به پیش فروش محصولات خود ۵۰۰ تومان ارازانتر از نرخ بازار آزاد کردند، سودی حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ تومان خواهند برد. این در حالی است که برخی از معامله گران نیز به معامله پی وی سی آف درجه یک پتروشیمی اروند در تالار فرعی و به میزان ۴۵۰ تومان رقابت این کالا اشاره کرده و می گویند: معامله این کالا بازارسازی خریداران برروی پی وی سی را نشان می دهد.

در بازار جهانی نیز در هفته جاری قیمت پی وی سی در محدوده ۷۹۰ تا ۸۲۰ دلار در هر تن در منطقه جی سی سی و خاورمیانه ثابت ماند.

به گفته ایرانی، اگر عرضه های بر همین منوال باقی بماند، قیمت پی وی سی احتمالا تا محدوده ۲ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلو کاهش یابد.

با این حال در هفته گذشته و تا آخرین روز مبادلاتی هفته قبل، پی وی سی ۶۵ بندرامام ۳۴۵۰ ، پی وی سی ۶۵ اروند ۳۵۰۰ ، پی وی سی ۶۵ غدیر ۳۵۵۰ و گرید ۷۰ پتروشیمی آبادان نیز ۳۹۰۰ تومان در هر کیلو و به صورت نقدی پیشنهاد شد.

ارسال نظر