کد خبر : 35130

حاشیه نشینی پلی پروپیلن ها و نگرانی از معاملات پی وی سی فردا

حاشیه نشینی پلی پروپیلن ها و نگرانی از معاملات پی وی سی فردا

پتروتحلیل- امروز پلی پروپیلن های نساجی با MFI بالا بیش از گریدهای دیگر مورد استقبال خریداران قرار گرفتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، در حالی امروز بازار انتظار افزایش عرضه های پلی پروپیلن ها با MFI بالا را داشت که در هفته های اخیر بازار از پلی پروپیلن ها با MFI پایین اشباع شده و در نتیجه توجه به آنها نیز کاهش یافته است.

به این ترتیب امروز معاملات پلی پروپیلن ها روز آرامی داشتند، البته پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C نویدزرشیمی امروز در صدر محصولات مورد توجه بازار قرار داشت، عرضه ۱۴۷ تنی این کالا سبب شد تا ۴۹۳۵ تن تقاضا برای آن ثبت شود، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۸۷۰ تومان بود و معامله گران قیمت سقف یعنی ۴ هزار و ۲۵۷ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند. هفته گذشته هم این کالا به میزان ۲۵۲ تن عرضه و ۷ تا ۸ درصد رقابت برای خرید آن ثبت شد، البته در هفته قبل هم سقف قیمت برای خرید این کالا به صورت محدود ثبت شد.

رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه درباره معاملات امروز به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: خریداران انتظار داشتند امروز عرضه گرید ZB332C نویدزرشیمی افزایش یابد، اما کاهش عرضه نسبت به هفته قبل سبب شد تا تقاضای بیشتری برای این کالا ثبت شود.

به گفته علی محمدی، معمولا مصرف کنندگان این کالا، ترجیح می دهند مصرف ۲ تا ۳ ماه خود را خریداری کنند و به همین دلیل تقاضای بالایی برای خرید آن ثبت می کنند.

همچنین امروز پلی پروپیلن نساجی SF060 پتروشیمی پلی نار به میزان یک هزار تن عرضه و ۱۲۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۸۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۸۹ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجی ZH552R نویدزرشیمی هم به میزان ۱۰۰۸ تن عرضه و ۹۴۵ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.

عرضه۲۰۲۴ تنی پلی پروپیلن نساجی C30S پتروشیمی مارون هم ۱۱۲۲ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۳ هزار و ۲۸۲ تومان مورد معامله قرار گرفت. با این حال پلی اتیلن سنگین بادی BL3 و پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N این مجتمع با تقاضایی بیش از عرضه روبه رو شدند، به طوری که عرضه ۸۸۰ تنی پلی اتیلن سنگین بادی BL3 به میزان ۱۳۶۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۰۸ تومان و میانگین خرید آن هم ۳ هزار و ۸۶۶ تومان بود.

همچنین عرضه ۶۶۰ تنی پلی اتیلن سنگین لوله CRP100Nپتروشیمی مارون هم ۲۲۲۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه ین کالا ۴ هزار و ۲۹ تومان و میانگین خرید آن هم ۴ هزار و ۳۲۵ تومان رقم خورد.

به گفته علی محمدی، کاهش عرضه های «ایکس تری» در هفته گذشته یکی از دلایل ثبت تقاضای بالا برای این کالا است، این در حالی است که فردا پتروشیمی جم ۵ هزارتن «ایکس تری» عرضه خواهد کرد و با توجه به اینکه حساسیتی نیز در خصوص کدهای معاف از مالیات ندارد، احتمالا این کالا با صف خرید روبه رو شود.

وی در ادامه افزود: بازار متشنج پی وی سی امروز سبب تا اکثر معامله گران به اخبار در این حوزه جذب شده و نگران معاملات فردا باشند. به گفته علی محمدی، رشد نرخ پی وی سی در پی مشکلات تولید این کالا در هفته جاری سبب شده تا بار دیگر نبود برنامه ریزی در شرکت های پتروشیمی برای تولید گریدها پررنگ شود.

در همین حال احتمالا بازار پلی پروپیلن ها شرایط آرام و معمولی ای را در روزهای آینده سپری خواهد کرد. این در حالی است که امروز پلی پروپیلن نساجی ZH552R نویدزرشیمی و پلی پروپیلن نساجی C30S پتروشیمی مارون استقبال اندکی داشته و وارد سیستم مچینگ شدند.

ارسال نظر