کد خبر : 34852

مازاد عرضه جهانی نفت همچنان وجود دارد

مازاد عرضه جهانی نفت همچنان وجود دارد

پتروتحلیل- کاهش ارزش دلار و وقوع آتش سوزی در منطقه نفت خیز کانادا که کاهش تولید نفت این کشور را در پی داشت، قیمت نفت را در روز جمعه افزایش داد. البته در این میان، حمله به یک تأسیسات نفتی در منطقه دلتای نیجر در نیجریه و کاهش تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا نیز به افزایش قیمت نفت در روز جمعه کمک نمود.

وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد که میزان اشتغال ایجاد شده در اقتصاد این کشور طی ماه آوریل به پایین ترین سطح در هفت ماه اخیر رسیده است. آمارها نشان می دهد که طی ماه آوریل تنها ۱۶۰ هزار فرصت شغلی جدید در ایالات متحده ایجاد شده و این در حالیست که کارشناسان پیش بینی فراهم شدن ۲۰۳ هزار فرصت شغلی را برای ماه مذکور کرده بودند. این گزارش می افزاید؛ نرخ بیکاری آمریکا نیز در ماه گذشته به ۵ درصد رسیده است. اکنون بسیاری از کارشناسان و فعالان بازارهای بین المللی بر این باورند که احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال به شدت کاهش یافته است. یک تحلیل‌گر در این خصوص اظهار داشت: آمارهای اشتغال آمریکا چالش بزرگی برای کسانی است که تصور می کردند بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه ژوئن نرخ بهره را افزایش می دهد. این گمانه زنی ها موجب شد تا ارزش دلار آمریکا کاهش یافته و تأثیر مثبتی بر قیمت نفت و فلزات گرانبها بر جای بگذارد.

از سوی دیگر، به دنبال وقوع آتش سوزی در ایالت آلبرتای کانادا تولید نفت این کشور حداقل ۷۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. یک کارشناس نفتی گفت: با وجود تأثیر منفی برخی آمارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا، آتش سوزی در مناطق نفتخیز کانادا توانست بازار را به تلاطم بیاندازد زیرا این حادثه می تواند کمتر از یک میلیون بشکه از تولید روزانه نفت را کاهش دهد. آتش سوزی در مناطق نفت خیز کانادا از یک طرف و حمله به تأسیسات نفتی فراساحلی شرکت شورون در جنوب نیجریه از طرف دیگر، نگرانیهایی را درباره امنیت عرضه نفت بر انگیخت. البته لازم به یادآوری است که کماکان اختلافهای سیاسی در لیبی نیز از دیگر عواملی است که عرضه نفت را در بازارهای جهانی به خطر می اندازد.

علاوه بر این، مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes اعلام کرد که در هفته منتهی به ششم ماه مه تعداد ۴ دکل حفاری نفتی دیگر غیرفعال شده و مجموع آنها به ۳۲۸ واحد رسیده است. این خبر که بر کاهش مداوم دکلهای حفاری تأکید دارد، در کنار سایر رخدادهای فوق الذکر به بالا رفتن بهای نفت خام کمک نمود و بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه طی معاملات روز ششم مه ۳۶ سنت (۰/۸ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۴۵/۳۷ دلار بالغ گردید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با ۳۴ سنت (۰/۸ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۴/۶۶ دلار به تثبیت رسید. با اینحال هر دو نفت خام شاخص مذکور در هفته گذشته کاهش بها داشتند به طوریکه برنت و WTI به ترتیب ۴/۲ و ۲/۷ درصد افت قیمت را تجربه نمودند. تغییر موقعیت معامله گران در بازار به منظور کسب سود و انگیزه های سفته بازی منجر به کاهش عمیق قیمت در هفته گذشته شد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۶mayoil

با این وجود یکی از تحلیل گران نفتی در این باره گفت: مازاد عرضه جهانی نفت همچنان وجود دارد و همچنان این احتمال وجود دارد که قیمت نفت کاهش بیشتری را شاهد باشد. یکی دیگر از اخباری که مرکز توجه دست اندرکاران بازارهای جهانی نفت واقع شده، تغییر وزیر نفت عربستان و برکناری علی النعیمی از این سمت پس از گذشت بیش از دو دهه می باشد. اکنون همه به دنبال چگونگی تأثیرگذاری این خبر می باشند. برخی رویه آتی عربستان را در زمینه میزان تولید و استراتژی هر چه بیشتر کردن کسب سهم از بازار مصرف غیرقابل پیش بینی می دانند. معامله گران می گویند که گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان یک معامله ای به صورت فروش تک محموله به آسیا داشته و اگر بر خلاف سیاستهای پیشین خود بخواهد این رویه را ادامه دهد، لذا راه برای افزایش صادرات نفت این کشور هموارتر خواهد شد.

ارسال نظر