کد خبر : 34635

نشانه های عرضه بیشتر نفت به بازار

نشانه های عرضه بیشتر نفت به بازار

پتروتحلیل- بازار نفت در روز دوشنبه نیز همچنان از حوادث جلسه ۱۷ آوریل و نتایج ناشی از آن تاثیر پذیر بود و بالاخره پس از سه روز افزایش متوالی قیمت در روزهای پایانی هفته گذشته، بازار نفت در هر دو منطقه شرق و غرب اقیانوس اطلس کاهش قیمت را شاهد بود اگرچه مقدار آن در غرب( بازار آمریکا)، تقریبا دوبرابر شرق منطقه (بازار لندن) بود.

در روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در بازار ICE لندن از رقم ۴۵/۱۱ دلار با ۰/۶۳ (۱/۴ در صد) کاهش به ۴۴/۴۸ دلار و هر بشکه نفت خام WTI در بازار Nymexنیویورک از ۴۳/۷۳ دلار با ۱/۰۹ دلار(۲/۵ در صد) کاهش به ۴۲/۶۴ دلار در هر بشکه به تثبیت رسیدند.

از افزایش اختلاف بین قیمت این دو نفت خام شاخص پیداست که بازار نفت در آمریکا از شرایط متلاطم تری برخوردار بوده است. در واقع علاوه بر آنکه اطلاعات مربوط به صنعت جهانی نفت حاکی از ادامه روند ذخیره سازی تجاری نفت و حداکثر بودن مقدار آن در مراکز مهم بازار های جهان می باشد ، تاثیر عوامل بنیادین بازار را بر این روند بی دلیل نمی دانند بویژه آنکه در روز پایانی هفته گذشته خبر افزایش ۱/۵۵ میلیون بشکه نفت به ذخایر کوشینگ در آمریکا تاییدی بر تاثیر پذیری بیشتر بازار آمریکا از آن در روز دوشنبه بوده است.

بعلاوه همین عامل موجب گردید تا موسسات مالی و بانکی در جهان بویژه در بازار فوق افزایش عرضه نفت در دو ماه اخیر را بی رابطه با افزایش قیمت آن طی این دوره نمی دانند. البته کاهش ۰/۴ درصدی ارزش دلارپس از سه روز روند افزایشی نیز نتوانست از کاهش قیمت نفت پیشگیری نماید.

برخی از تحلیلگران تاثیر بازار فرآورده را نیز در روند فوق مورد توجه قرار داده اند چراکه تولید فرآورده رو به فزونی گذاشته و بیشتر کشورها بویژه در آسیا که تاکنون در زمره وارد کنندگان مهم بنزین بوده اند هم اکنون صادرات آنرا شروع کرده اند که این امر می تواند بازار نفت خام را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

روند قیمت WTI در بازار

۲۵oil

کارشناسان مورگان استانلی معتقدند که بازار نفت بدلیل تقویت شاخص های کلی در بازار منابع مالی تقاضا برای خرید نفت افزایش داشت و برخی سرمایه گذاران را با هدف انتظار افزایش قیمت به سمت خرید بیشتر نفت ترغیب نمود و حتی معتقدند که با روند کاهش عرضه بعنوان عامل بنیادین، افزایش قیمت بیشتر خواهد بود وشرایط بدتر نیز گردد. آنها همچنین بر این عقیده اند که عوامل غیر بنیادین بازار عمر زیادی نداشته و کوتاه مدت هستند در حالیکه در صورت وجود شرایط عکس ، عملکرد فعالیت بخش نفت در بازار از صراحت و وضوح بیشتری برخوردار خواهد بود. در مقابل تحلیل گران بانک بارکلی معتقدند که :بعید بنظر می رسد قیمت ها در این سطح باقی بمانند و یا افزایش یابند زیرا حجم ذخیره سازی های نفت همچنان در حال افزایش بوده ، برخی کاهش تولیدها(لیبی،ایران،عربستان و....)دوباره به بازار باز گشته و حتی برخی در صدد تولید حداکثر بوده و بعلاوه اینکه کشورهای غیر عضو OECD در حال افزایش صادرات فرآورده های تولیدی خود هستند که همه اینها حکایت از وجود این پتانسیل در بازار بوده که می توانند قیمت های نفت را طی ماه های آتی بسمت پایین بکشانند. در یک بررسی کلی می توان گفت که بازار نفت در نتیجه عدم توافق روز ۱۷ آوریل به سمت کف خود در حرکت است و قیمت دیگر گالاها را نیز از خود متاثر می سازد. زیرا پس از آن خبر ورود مجدد کویت به بازار با میزان تولید قبلی، افزایش تولید عراق به رکورد خود،خبر توسعه بخش بالادستی عربستان در چند ماه آینده علیرغم اعلام حرکت اقتصاد آن در رهایی از درآمد های نفتی که می تواند تولید آنرا تحت تاثیر قرار دهد، همگی منجر به بروز نشانه هایی است که از ورود و عرضه بیشتر نفت به بازار حکایت دارد.

ارسال نظر