کد خبر : 34782

پیش بینی های متفاوت در بازار نفت

پیش بینی های متفاوت در بازار نفت

پتروتحلیل- افزایش تولید نفت برنت دریای شمال، عراق، عربستان سعودی و ایران و ادامه نگرانی ازعرضه بیش از تقاضا در بازارهای نفتی جهان بار دیگر بهای نفت خام را در روز سه شنبه کاهش داد. آمارها نشان می دهد که تولید نفت دریای شمال به بالاترین سطح چهار ماه اخیر رسیده و بارگیری انواع نفت خام های این منطقه در ماه مه نیز در حجم وسیعی خواهد بود. در این میان عربستان سعودی نیز طی ماه آوریل روزانه ۱۰/۱۵ میلیون بشکه نفت تولید نموده که مصمم است آن را بزودی به ۱۰/۵ میلیون بشکه در روز برساند(لازم به ذکر است که صادرات عربستان به آمریکا به ۱/۲۸ میلیون بشکه در روز رسیده است).

عراق نیز اعلام نمود که صادرات نفت از بنادر جنوبی این کشور از ۳/۲۸۶ میلیون بشکه در روز در ماه مارس به ۳/۳۶۴ میلیون بشکه در روز طی ماه آوریل بالغ شده است. همزمان ایران نیز پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی در تلاش برای رساندن سطح تولید خود به میزان قبل از اعمال تحریم ها بوده و تاکنون نیز موفق به افزایش تولید و صادرات نفت خود شده است. به علاوه روسیه نیز به طور رسمی تولید نفت خود در ماه آوریل را ۱۰/۸۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. مجموعه این اخبار حاکی از افزایش مستمر تزریق هر چه بیشتر نفت به بازارهای جهانی که در حال حاضر نیز انباشته از آن هستند، شده و نگرانی برای بالا رفتن موجودیهای نفتی را بدنبال آورده است. با اینکه پیشتر انتظارات شکل گرفته مبنی برکاهش تولید نفت در برخی از مناطق جهان (بنا به دلایل فنی، مالی و اعتصاب) و نیز پیش بینی کم شدن تولید نفت ایالات متحده منجر به افزایش قیمت نفت شده بود، اما اینک آخرین آمار مربوط به ذخیره سازی ها نشان می دهد که انباشت نفت در سطح بالایی بوده و خوش بینی سرمایه گذاران را کمرنگ نمود. کارشناسان نفتی و مراجع مختلف پیش بینی های متفاوتی را از حجم افزایش موجودی نفت خام آمریکا طی هفته منتهی به ۲۹ آوریل ارائه نمودند که در دامنه ۱/۷-۱/۲ میلیون بشکه قرار داشت. اما انجمن نفت آمریکا (API) آن را ۱/۳ میلیون بشکه اعلام نمود که البته همزمان از ذخیره سازی بنزین و فرآورده های میان تقطیر نیز به ترتیب ۱/۲ و ۲/۶ میلیون بشکه کاسته شده است. قیمت نفت در ماه آوریل اوج گرفته و رشد ۲۰ درصدی داشت. اما تمامی دست اندرکاران بازار اتفاق نظر دارند که این رشد بدون بهبودی حاصل شدن در ساختار عوامل بنیادین اقتصاد و تغییر در عرضه و تقاضا بوده است. علاوه بر آن، کارشناسان هشدار دادند که ادامه افزایش قیمت نفت موجب بیشتر شدن عملیات حفاری در آمریکا شده و عرضه نفت را بیش از پیش می افزاید. صعود قیمت نفت حفاری به روش fracking را از صرفه اقتصادی برخوردار خواهد کرد. لذا معامله گران از روز جمعه موقعیت خود را در بازار تغییر داده و روند قیمت را تغییر دادند بطوریکه قیمت نفت در روز دوشنبه ۳/۰ درصد افت نشان داد. از سوی دیگر، با اینکه کارشناسان پیش بینی نموده بودند که شاخص مدیران خرید صنعتی چین در ماه آوریل به ۵۰/۱ رسیده باشد، اما مؤسسه مالی caixin اعلام کرد که PMI در چین از ۴۹/۷ در ماه مارس به ۴۹/۴ در ماه آوریل رسیده که بدین ترتیب پایینتر از ۵۰ بوده و شرایط نامطلوب تری را به تصویر می کشد. بنابراین ریسک کندترشدن رشد اقتصادی در این کشور به عنوان دومین مصرف کننده نفت جهان همچنان وجود داشته و بار دیگر تمامی توجهات را به سمت تضعیف تقاضای نفت از سوی این کشور معطوف ساخت. داده های آماری از سوی اروپا نیز نشان می دهد که تولید صنعتی انگلستان نیز در آوریل به پایین ترین سطح سه سال گذشته رسیده و رشد اقتصادی منطقه یورو نیز کمتر از انتظار محقق شده است. همچنین در روز قبل شاخص دلار وال استریت ۰/۷ درصد افزایش نشان داد. بدین ترتیب قیمت نفت که در ماه گذشته از مازاد عرضه و سطح بالای موجودی ها چشم پوشی نموده و روند صعودی در پیش گرفته بود، روز سه شنبه متأثر از اخبار منفی فوق برای سومین روز متوالی با کاهش روبرو گردید و بنابراین بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن ۱/۱۳ دلار (۲/۵ درصد) کاهش یافته و به هر بشکه ۴۳/۶۵ دلار رسید. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه با ۸۶ سنت (۱/۹ درصد) کاهش در سطح بشکه ای ۴۴/۹۷ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۳oil

تحلیل گران می گویند؛ شیب قیمت نفت در کوتاه مدت کاهنده خواهد بود زیرا تغییری در عوامل بنیادین رخ نخواهد داد مگر اینکه رخدادی غیرقابل پیش بینی و یا عوامل مالی و روانی آن را معکوس سازند.

ارسال نظر