کد خبر : 34752

آینده مبهم نفت

آینده مبهم نفت

پتروتحلیل- پیش بینی افزایش تولید نفت اوپک در ماه آوریل، بالا رفتن موجودی نفت در کوشینگ اوکلاهما و همچنین انگیزه های سفته بازی معامله گران بازارهای جهانی نفت موجب کاهش قابل ملاحظه قیمت آن طی معاملات روز دوشنبه شد. برآورد کارشناسان بلومبرگ حاکی از اینست که تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه آوریل روزانه ۴۸۴ هزار بشکه فزونی یافته و به ۳۳/۲۱۷ میلیون بشکه در روز بالغ شده و در این راستا محاسبات رویترز نیز نشان می دهد که تولید نفت این سازمان با افزایش ۱۷۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل به ۳۲/۶۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. Commerzbank آلمان نیز طی گزارشی اعلام کرد که تولید نفت اوپک در ماه آوریل بیشتر شد و هیچ کاهشی از سوی کویت، امارات متحده عربی، ونزوئلا و نیجریه صورت نپذیرفته است. از سوی دیگر، معامله گران به نقل از مؤسسه Genscape اعلام کردند که ذخیره سازی نفت خام آمریکا در مخازن منطقه کوشینگ طی هفته منتهی به ۲۹ آوریل ۸۷۲ هزار بشکه افزایش یافته است. یک تحلیل گر ارشد بازار نفت این امر را به تشدید جریان تولید در برخی از مناطق تگزاس نسبت داده است. برآوردهای Genescape بر اساس جریان ورودی و خروجی خطوط لوله در این منطقه بوده و از صحت قابل قبولی برخوردار است.

اما آمارهای API و EIA بر مبنای مخازن کل کشور بوده و یک عامل بنیادین برای شکل گیری روند قیمت محسوب می گردد. کارشناسان علاوه بر دو عامل فوق به انگیزه های سفته بازی نیز برای افت قیمت در روز گذشته اشاره می نمایند. زیرا قیمت نفت در ماه آوریل بیش از ۲۰ درصد افزایش نشان داده و معامله گران از محل فروش آن در هنگام افزایش قیمت به کسب سود پرداختند و اکنون تمایل به خرید در قیمت پایین‌تر داشتند. قیمت برنت در ماه آوریل ۲۱/۵ درصد رشد داشت که بیشترین افزایش ماهانه طی هفت سال اخیر به شمار می رفت. لازم به ذکر است که آخرین شاخصهای اقتصاد ایالات متحده نیز چندان امیدوارکننده نبود و شبهه و نگرانی درباره کاهش تقاضای انرژی را به همراه آورد. در حالیکه به نظر می رشد شاخص مدیران خرید صنعتی چین از ۵۰/۲ در ماه مارس به ۵۰/۱ در ماه آوریل رسیده باشد، شاخص مشابه آن در آمریکا از ۵۱/۸ طی ماه مارس به ۵۰/۸ در ماه آوریل تقلیل یافته است. بنابراین مجموعه عوامل فوق موجب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه طی دادوستد روز دوم مه با ۱/۵۴ دلار (۳/۳ درصد) کاهش به بشکه ای ۴۵/۸۳ دلار برسد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن ۱/۱۴ دلار (۲/۵ درصد) کاهش یافته و در سطح هر بشکه ۴۴/۷۸ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۲oil

کارشناسان نفت می گویند، تعجبی ندارد که روند صعودی قیمت نفت متوقف گردید تا بدانیم که ریسک کاهش آن هنوز وجود دارد. چشم انداز بازار نفت همچنان نامشخص و مبهم است چرا که قیمت فراز و فرود دارد. با اینکه کاهش ارزش دلار و کم شدن تولید نفت آمریکا نشانه های مثبتی برای بازار نفت است، اما افزایش تولید اوپک تأثیر این عوامل را خنثی کرد. علاوه بر آن، تحلیل گران نسبت به رشد عرضه فرآورده های نفتی نیز هشدار می دهند و بر این عقیده اند که تقاضای بنزین همپا با تولید آن توسط پالایشگاهها در فصل اوج مصرف نبوده و ریسک افزایش مازاد عرضه فرآورده را نیز بایستی مد نظر قرار داد.

به هر حال، افزایش ۷۰ درصدی قیمت نفت طی سه ماه اخیر شاید از بین رفته و حتی در شرایطی که بهبود عرضه و تقاضا نیز مشاهده می گردد، نمی توان قیمت بالایی را برای نفت متصور شد. در حال حاضر، فشار مالی معضل اصلی تولید نفت بوده و درآمد برخی از شرکتهای خدماتی به سطح ناپایداری رسیده است. گروهی از کارشناسان افزایش قیمت نفت در مدت اخیر را ناشی از بهبود عوامل بنیادین ندانسته و ابزارهای مالی و تمایلات خرید را علت آن دانسته اند. با این وجود، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی طی نشست وزرای انرژی گروه هفت در ژاپن گفت؛ در صورتیکه بحران دیگری گریبانگیر اقتصاد جهان نشود، می‌توان امیدوار بود که بهای نفت از رقم کنونی پایین‌تر نرود. ما در شرایط اقتصادی عادی باید شاهد افزایش قیمت نفت و نه کاهش آن باشیم. وی کاهش قابل‌ملاحظه تولید نفت کشورهای غیراوپک و وقفه پیش آمده در تولید نفت نیجریه و کویت را از عوامل اصلی این افزایش بها برشمرده و ابراز امیدواری کرد با بهبود نسبی فضای اقتصادی جهان، روند بهای نفت خام همچنان صعودی باقی بماند.

بیرول افزود؛ کاهش موجودی های نفت جهان از اواخر سال جاری آغاز می شود و تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک نیز در سال ۲۰۱۶ کاهش خواهند داشت که کمک به ایجاد توازن می نماید. لذا تولیدکنندگان شیل اویل از افزایش قیمت نفت بهره گرفته و به پوشش ریسک تولیدشان اقدام خواهند نمود. وزیر انرژی آمریکا نیز اظهار داشت که به احتمال زیاد تولید نفت این کشور در سال جاری ۶۰۰ هزار بشکه نسبت به سال ۲۰۱۵ کمتر خواهد شد.

ارسال نظر