کد خبر : 34299

ریزش قیمت «پی وی سی» متاثر از افزایش عرضه ها

ریزش قیمت «پی وی سی» متاثر از افزایش عرضه ها

پتروتحلیل- امروز معاملات پی وی سی در حالی انجام شد که پس از التهابات هفته قبل، حجم عرضه ها ۳ هزارتن افزایش یافت.

به گزارش «پتروتحلیل» و به گفته جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در معاملات امروز پتروشیمی های تولید کننده پی وی سی دو اقدام بسیار مثبت انجام دادند در درجه اول افزایش حجم عرضه ها و در درجه دوم تقسیم تناژ قابل عرضه خود به دو قسمت بود که مخصوصا در مورد عرضه پتروشیمی غدیر از ایجاد انحصار توسط یک نفر جلوگیری می کند و در بدترین حالت محموله عرضه شده بین ۶ نفر تقسیم خواهد شد.

وی در ادامه افزود: به این ترتیب قیمت معامله پی وی سی، امروز در بورس کالا بیش از ۲۰۰ تومان کاهش نرخ یافت و این در حالی است که قیمت این محصول در بازارهای آسیایی بدون تغییر بود.

در همین حال پی وی سی پتروشیمی غدیر هفته گذشته بیشترین افزایش نرخ را نسبت به رقبای خود تجربه کرد. برای پی وی سی غدیر قیمت هایی بین ۳۰۴۵ تا ۳۳۳۷ تومان به ثبت رسید و به طور میانگین این پتروشیمی موفق شد پی وی سی خود را با ۹۱۵ دلار به صورت تحویل در درب کارخانه به فروش برساند.

همچنین پتروشیمی بندر امام نیز با وجود عرضه به صورت سلف ۱۵ روزه با اقبال بازاریان مواجه شد و خریداران برای خرید پی وی سی بندرامام ۲۸۲۱ تا ۳۰۲۰ تومان را ثبت کردند و این پتروشیمی هم موفق شد کالای خود را با قیمت ۸۴۵ دلار به فروش برساند.

در همین حال پتروشیمی اروند نیز توانست به طور میانگین هر کیلو پی وی سی را به قیمت ۲۷۴۲ تومان به فروش رساند. یعنی این مجتمع نیز موفق شد هر تن پی وی سی را با قیمت ۷۸۳ دلار در بورس کالای ایران به فروش برساند و این در حالی بود که این مجتمع در هفته گذشته موفق شده بود کالای خود را هر تن ۸۳۴ تا ۸۵۰ دلار به فروش برساند.

به عقیده کارشناسان بازار، مقابله با کدهای معاف از مالیات ارزش افزوده توسط این پتروشیمی در این کاهش نرخ نسبت به رقبا بی تاثیر نبوده است.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم؛ در معاملات امروز نباید نقش عدم کشش کافی بازار ایران را نادیده گرفت. بازار مصرف نهایی ایران همچنان از رکود رنج می برد و در کنار خرابی اوضاع صادرات صنایع تکمیلی عوامل دیگری چون رکود شدید صنعت ساخت و ساز کشور و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان واقعی باعث ضعف شدید مصرف نهایی در بازار داخلی شده است و بازار کشش کافی برای پذیرفتن قیمت های بالاتر را در زمان فعلی ندارد.

ارسال نظر