کد خبر : 34111

سقف قیمت «پی وی سی» حذف می شود؟

سقف قیمت «پی وی سی» حذف می شود؟

پتروتحلیل- آگاهان بازار از احتمال حذف سقف قیمت برای پی وی سی در معاملات هفته های آتی خبر می دهند.

به گزارش «پتروتحلیل»، گفته می شود پتروشیمی آبادان برای معامله گرید ۵۷ و ۷۰ درخواست حذف سقف قیمت کرده است، همچنین گفته می شود پتروشیمی غدیر نیز نامه ای در این خصوص از سوی بورس دریافت کرده است. به این ترتیب احتمال می رود با اجماع تولیدکنندگان پی وی سی به زودی شاهد حذف سقف قیمت برای این کالا باشیم.

در همین حال برخی از آگاهان بازار از شروع اورهال پتروشیمی غدیر در روز چهارشنبه هفته جاری خبر می دهند، این در حالی است که احتمال می رود پتروشیمی بندرامام نیز هفته آینده وارد اورهال شود.

به گفته کارشناسان بازار پی وی سی اگر اورهال پتروشیمی غدیر و بندرامام انجام شود و عرضه های پتروشیمی اروند نیز افزایش نیابد، انتظار برای افزایش قیمت پی وی سی دور از ذهن نیست.

این در حالی است که نرخ پی وی سی در بازارهای جهانی با افزایش چشمگیر طی دو هفته اخیر روبه رو بوده است. قیمت پایه این کالا نیز ۱۸ درصد نسبت به ۱۶ اسفند سال گذشته رشد داشته است، به طوری که گرید ۶۵ از رقم ۲هزار و ۱۹۷ تومان در ۱۶ اسفند سال ۹۴ به ۲ هزار و ۶۰۶ تومان در ۱۵فروردین سال ۹۵ رسیده است. همچنین قیمت پی وی سی گرید ۷۰ نیز از رقم ۲هزار و ۴۱۶ تومان به رقم ۲ هزار و ۸۷۷ تومان در سال جدید رسیده است.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی درباره قیمت های جدید به خبرنگر «پتروتحلیل»، گفت: پیش از سال جدید، یک مرحله افزایش قیمت در بازار داخل اعمال نشد. این در حالی بود که در هندوستان قیمت پی وی سی ۹۰ دلار رشد کرد و در ژاپن نیز یکی از تولیدکنندگان بزرگ پی وی سی از مدار خارج شد و احتمالا تا پایان ماه مه نیز به فاز تولید بازنخواهد گشت. از سوی دیگر خریداران چینی نیز به بازار پی وی سی بازگشتند و به این ترتیب شاهد افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار جهانی بودیم.

وی در ادامه افزود: به این ترتیب از آخرین قیمت گذاری پی وی سی در ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۴ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ شاهد افزایش ۱۷۰ دلاری نرخ پی وی سی در بازار جهانی بودیم که در بازار داخل اعمال نشد، گر چه بازار داخل پیش از شروع سال جدید به افزایش قیمت ها واکنش نشان داد و شاهد ثبت تقاضاهای بالا و رقابت خریداران بودیم، اما قیمت های پایه طی یک مرحله و روز گذشته افزایش یافت که رقم قابل توجهی بود.

وی در ادامه با اشاره به پارامترهایی همچون افزایش تعرفه واردات و نوسانات دلار، تاکید کرد؛ اگر عرضه های پی وی سی برای فردا افزایش داشته باشد، می توان انتظار داشت که رقابت برای خرید از سوی معامله گران رخ ندهد. به گفته ایرانی، بازار داخل نیازمند عرضه ۱۰ هزارتن پی وی سی به صورت هفتگی است تا با تعادل روبه رو شود، در غیراین صورت نمی توان انتظار داشت که معاملات با نرخ پایه در بورس انجام شود.

این در حالی است که برخی از آگاهان بازار از احتمال عرضه پی وی سی توسط غدیر به میزان ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن، بندرامام با حجم ۲ هزارتن و اروند نیز به میزان ۲ هزارتن در هفته جاری خبر می دهند. به گفته این کارشناس بازار پی وی سی اگر عرضه پی وی سی در هر هفته کمتر از ۶ هزارتن باشد، احتمالا با توجه به شروع اورهال پتروشیمی غدیر و بندرامام شاهد ۱۰ درصد رقابت خریداران خواهیم بود. اما اگر حجم عرضه پی وی سی در هر هفته حدودا ۱۰ هزارتن باشد رقابت ها احتمالا در حدود ۲ تا ۳ درصد خواهد بود.

این در حالی است که پتروشیمی اروند در حال حاضر روزانه ۷۰۰ تن پی وی سی تولید می کند و قادر است که هفته ای ۴ هزارتن پی وی سی در بازار داخل عرضه کند. البته اگر فروش صادراتی این مجتمع را نادیده بگیریم.

با این حال امروز با توجه به شرایط حساس بازار پی وی سی و یک روز پس از رشد قیمت پایه این کالا، بازار داخل با تعدد قیمت های اعلامی از سوی فروشندگان روبه رو بود. به طوری که معامله ای برروی این کالا انجام نشد، اکثر بازیگران این بازار در انتظار اعلام حجم عرضه های فردا هستند.

با این حال آخرین رقم معامله برروی گرید ۶۵ بندرامام ۳ هزار و ۳۰ تومان و اروند نیز ۳ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار داخل بوده است. امروز رقم های ۳هزار و ۲۰۰ تومان برای بندرامام و ۳ هزار و ۳۰۰ تومان برای اروند در بازار شنیده می شد.

آخرین معامله گرید ۷۰ آبادان نیز با رقم ۳ هزار و ۴۵۰ تومان انجام شده است. گرید ۵۷ نیز با توجه به حجم کم عرضه با نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تومان پیشنهاد می شود و خریداران نیز حاضر به پرداخت این رقم برای خرید این کالا هستند.

البته گرید ۷۰ فرموسا نیز در بازار داخل با نرخ ۴ هزار و ۱۰۰ تومان توسط فروشندگان پیشنهاد می شود و گرید ۶۵ غدیر نیز برای آخرین بار با نرخ ۳ هزار و ۲۰۰ تومان به صورت جامبو مورد معامله قرار گرفته است.

به نظر می رسد بازار پی وی سی برای بازگشت به آرامش نیازمند یک ماه فرصت باشد. به گفته ایرانی، احتمالا اواخر ماه مه با شروع طوفان های موسمی، بازار هندوستان آرام بگیرد. در بازار داخل هم شروع ماه رمضان می تواند نرخ ها را به ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزارتومان بازگرداند.

ارسال نظر