کد خبر : 33856

«سلف» فروشی پتروشیمی ها، جواب داد

«سلف» فروشی پتروشیمی ها، جواب داد

پتروتحلیل-پیش بینی های مثبت از بازار پتروشیمی سبب شد تا دیروز حتی محموله های سلف در آخرین عرضه ها به فروش برسند.

به گزارش «پتروتحلیل»، گر چه احتمال بارگیری محصولات خریداری شده در روز شنبه بسیار ضعیف است، اما خریداران ترجیح دادند نقدینگی های خود را به کالا تبدیل کرده و با توجه به پیش بینی های مثبت از بازار پتروشیمی، در انتظار افزایش دوباره قیمت ها در سال جدید باقی بمانند.

از این رو روز شنبه محموله های سلف نیز در معاملات بورس کالا خریدار داشت، این در حالی است که آگاهان بازار از تاخیر در تحویل حواله های محموله های فروخته شده در هفته گذشته خبر می دهند و می گویند: برخی از پتروشیمی ها موجودی انبار دارند و برخی از آنها نیز با توجه به نبود کالا در انبارهایشان اقدام به سلف فروشی در پایان سال کردند.

میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در باره معاملات امروز به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: افزایش قیمت اتیلن و پروپیلن سبب شده پیش بینی ها از بازار مثبت باشد.

به گفته باقری میانگین قیمت اتیلن در محدوده ۱۱۶۵ و پروپیلن در محدوده ۷۵۰ دلار در هر تن قرار دارد، این در حالی است که قیمت اتیلن از پلی اتیلن پیشی گرفته است و به همین دلیل یا قیمت اتیلن باید کاهش پیدا کند و یا قیمت پلی اتیلن باید روندی افزایشی را طی کند که به نظر می رسد احتمال افزایش قیمت پلی اتیلن با شرایط فعلی بیشتر است.

این در حالی است که قیمت مواد شیمیایی نیز با توجه به رشد قیمت نفت، صعودی شده است، بنزن، تولوئن، استایرن منومر، فنل و نرمال بوتانول در حال طی کردن روند افزایشی هستند، اما سودکاستیک و متانول ثبات داشته اند.با این حال افزایش قیمت اتیلن، پروپیلن و نفتا نشان می دهد که بازار پتروشیمی ها تغییر جهت داده است.

البته کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند که دلالان حرفه ای با افزایش قیمت ها اقدام به فروش محصولات خود می کنند و در کف قیمتی محصولات، ترجیح می دهند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

پلی پروپیلن های نساجی و هجوم خریداران

با این حال امروز پلی پروپیلن ها با هجوم خریداران روبه رو شده و پلی پروپیلن های نساجی نویدزرشیمی و مارون با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند، به طوری که گریدهای ۵۱۰L و ۵۵۰J نویدزرشیمی که به صورت سلف عرضه شده بودند با سقف قیمت ۳ هزار و ۱۷۳ تومان فروخته شدند. همچنین پلی پروپیلن نساجی Z30S مارون هم با سقف قیمت ۳ هزار و ۱۷۳ تومان خریداری شد.

نگرانی از تاخیر در تحویل محموله های بندرامام

همچنین پلی اتیلن سنگین F7000 هم با توجه به افزایش قیمت در بازار داخلی، با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شد، البته روز گذشته برخی از محصولات پتروشیمی بندرامام که همواره مورد توجه خریداران قرار داشتند، به دلیل نگرانی برای تاخیر در تحویل و بارگیری های ضعیف این مجتمع در هفته های اخیر با عدم استقبال معامله گران روبه رو شدند، پلی اتیلن سنگین تزریقی HI0500 پتروشیمی بندرامام هم جز این کالاها بود که با وجود عرضه پس از ماهها، تنها ۱۸۰ تن از ۵ هزارتن عرضه آن با نرخ پایه به فروش رفت. پلی اتیلن سنگین ۰۰۰۳۵ این مجتمع هم مورد تقاضا نبود. اما پلی اتیلن های سبک پتروشیمی بندرامام با تقاضای معامله گران روبه رو شد، به طوری که رقابت برای گرید ۰۰۷۵ بیشتر از ۰۲۰ بود.

رقابت ۲۶ درصدی برای پلی استایرن مقاوم

اما همچنان در آخرین عرضه ها، پلی استایرن های مقاوم، معمولی و انبساطی پتروشیمی تبریز مورد تقاضا بودند و پلی استایرن مقاوم نیز با ۲۶ درصد میانگین قیمت در رقابت خریداری شد، پلی استایرن معمولی با میانگین ۸ درصدی رقابت روبه رو شد. به گفته کارشناسان بازار عرضه ۳۰۰ تنی هر کدام از این کالاها یکی از دلایل رشد تقاضا برای آنها محسوب می شود. از سوی دیگر رشد قیمت استایرن در بازارهای جهانی نیز به افزایش تقاضای معامله گران در هفته های پایانی سال ۹۴ کمک کرده است.

این در حالی است که استایرن منومر در هفته جاری پس از مدت ها با نرخ پایه خریداری شد و حتی بخشی از تناژ عرضه آن وارد زمان مچینگ شد. به گفته کارشناسان این بازار با توجه به اینکه چهارشنبه هفته گذشته هم استایرن منومر پارس عرضه شد، در هفته جاری تقاضای خرید آن کاهش یافته بود.

به گفته این گروه، بهتر بود پتروشیمی پارس همه عرضه های خود را موکول به پایان سال نمی کرد و عرضه های خود را در اسفندماه با شرایط بهتری انجام می داد، چرا که احتمال بارگیری محموله های فروخته شده بسیار ضعیف است.

در همین حال در هفته جاری پتروشیمی تبریز که در روز چهارشنبه هفته گذشته اقدام به خرید ۲ هزارتن استایرن منومر کرده بود، تناژی خریداری نکرد. حرکت صعودی استایرن منومر سبب شده تا پلی استایرن های معمولی، مقاوم و انبساطی ها هم بیش از پیش برای خریداران جذاب شوند. البته همچنان شرکت های مانند محب پلیمر و طاهاسازان عرضه ای در این مدت نداشتند.

با این حال روز شنبه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری هم با رقابت محدود از سوی خریداران روبه رو شده و نوسان شدیدی را تجربه نکردند. پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی هم معاملاتی بی رمق را دنبال می کنند.

کدهای معاف از مالیات دست از سر بازار پتروشیمی برنداشتند

البته برخی از معامله گران در بازار پتروشیمی، همچنان به خرید دارندگان کدهای معاف از مالیات اشاره می کنند و می گویند: بازار پتروشیمی همچنان تحت تاثیر خرید این گروه از معامله گران قرار دارد که توانسته اند در این مدت سودهای بسیاری به دست بیاورند. به اعتقاد این گروه به نظر می رسد با توجه به توقف روند صعودی قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی و همچنین افت قیمت دلار، خریداران محصولات پتروشیمی در روزهای پایانی سال که کدهای معاف از مالیات دارند می توانند سود بکنند، اما مابقی معامله گران مجبورند که در سال جدید پیشنهادات قیمتهای خود را کاهش دهند.

با این حال عده ای از کارگزاران و خریداران نیز بازار پتروشیمی را در سال جدید صعودی پیش بینی کرده و معتقدند؛ افرادی که اقدام به خرید در روزهای پایانی سال کرده اند، نقدینگی خود را تبدیل به کالا کرده و از این رو شرایط بهتری در سال جدید خواهند داشت.

ارسال نظر