کد خبر : 32471

عقب نشینی بازیگران بازار پتروشیمی

عقب نشینی بازیگران بازار پتروشیمی

پتروتحلیل- هیجانات موجود در بازار پتروشیمی روز گذشته سبب شد تا از ۲۰ هزارتن عرضه محصولات پلیمری تنها ۳ هزار و ۴۷۰ تن در تالار به فروش برسد. در مچینگ هم ۲ هزار و ۴۲۶ تن کالا در این روز به فروش رسید، به این ترتیب در کل مجموع محصولات معامله شده در این روز در تالار و در مچینگ ۵ هزار و ۸۹۷ تن بود، یعنی ۲۹ درصد حجم عرضه به فروش رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، نگرانی از افت قیمت نفت و اتیلن، ترس از ریزش قیمت دلار متاثر از اجرایی شدن برجام روز گذشته بیش از پیش در رینگ پتروشیمی مشهود بود، به طوری که اکثر فعالان این حوزه معتقدند؛ نمی توان چشم انداز روشنی از آینده متصور بود، به همین دلیل اکثر خریداران در انتظار به ثبات رسیدن قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی هستند.

از این رو پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی با عدم استقبال معامله گران روبه رو شدند، برخی از معامله گران نیز در انتظار اعلام قیمت های پایه در هفته آینده هستند، با این حال در این روز نویدزرشیمی توانست حدودا ۱۰۰ تن از پلی پروپیلن های گرید ZH550، ۵۱۵، ۵۱۰ و ZR230 خود را به فروش برساند.

مارون هم با توجه به افزایش سخت گیری ها در خصوص دارندگان کدهای معاف از مالیات با کاهش حجم مبادلات روبه رو بود، گر چه سخت گیری بیشتر این مجتمع سبب شده تا حجم معاملات آن کاهش یابد، اما به گفته بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی، اعمال قوانین در خصوص دارندگان کدهای معاف از مالیات در بازار پتروشیمی ضروری است؛ چرا که در حال حاضر رانت حاصل از معاملات محصولات پتروشیمی توسط برخی از دارندگان کدهای معاف از مالیات که اقدام به فروش محصولات خریداری شده در بازار داخل می کنند، افزایش یافته و از سوی دیگر بسیاری از مصرف کنندگان واقعی محصولات پتروشیمی در خصوص آینده بازار پتروشیمی با وجود این کدها ابراز نگرانی می کنند.

بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ ضروری است پتروشیمی هایی مانند بندرامام و جم نیز که حجم محصولات آنها زیاد است نسبت به اعمال قوانینی برای دارندگان کدهای معاف از مالیات اقدام کنند.

با این حال روز گذشته EX5 و Z30s مارون با عدم استقبال معامله گران روبه رو شد و CRP100 این مجتمع به میزان ۴۴۰ تن , C30S هم با حجم ۱۱۰ تن فروخته شد، اکثر بازیگران بازار معتقدند از زمانی که پتروشیمی مارون اقدام به سخت گیری های بیشتر در خصوص دارندگان کدهای معاف از مالیات کرده است حجم معاملاتش کاهش یافته است، البته CRP100 به دلیل حجم پایین عرضه و عدم عرضه پتروشیمی جم برای خریداران جذاب بود.

در همین حال رجال هم برای خریداران جذاب نبود و به این ترتیب پلی پروپیلن های نساجی این مجتمع بدون خریدار ماندند. آریاساسول هم توانست ۵۷۲ تن پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ و ۲۲ تن پلی اتیلن سنگین فیلم ۵۱۱۰ خود را به فروش برساند. پلی پروپیلن جم هم ۶۶ تن پلی پروپیلن نساجی ۵۵۲ و ۴۴ تن پلی پروپیلن شیمیایی ۴۴۰ خود را فروخت.

برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ امروز هم معاملات محصولات پلیمری از جذابیت پایینی برخوردار خواهند بود و تنها دارندگان کدهای معاف از مالیات تلاش خواهند کرد با توجه به اتفافات اخیر و قوانین وضع شده در برخی از پتروشیمی ها، محصولات مجتمع های را خریداری کنند که با دردسر در دریافت کالا مواجه نشوند.

این در حالی است که کارشناسان بازار معتقدند؛ علاوه بر قوانین وضع شده از سوی پتروشیمی ها، محدود کردن ثبت سفارش ها نیز می تواند از خرید دارندگان کدهای معاف از مالیات جلوگیری کند.

ارسال نظر