کد خبر : 19752

پیش بینی بازاری بی رمق پس از افت

hdpe

پتروتحلیل- گر چه افت مجدد قیمت های پایه محصولات پتروشیمی متاثر از نرخ های جهانی، احتمال به کف رسیدن قیمت برخی از کالاها را افزایش داده است، اما وجود بارهایی ارزان تر از عرضه های بورسی در بازار داخل سبب شده تا کارشناسان، معاملات امروز را هم بی رونق پیش بینی کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، این گروه معتقدند؛ با وجود اینکه برخی از محصولات در بازار داخل ارزان تر از عرضه های بورسی است، به نظر می رسد از سوی خریداران رغبتی برای معاملات این گروه از کالاها وجود نداشته باشد.

این در حالی است که روز گذشته نیز اکثر محصولات پلیمری با افت قیمت پایه نسبت به دو هفته گذشته مواجه شدند، به طوری که در صدر آنها پلی استایرن های معمولی و مقاوم خودنمایی می کنند، پلی استایرن مقاوم ۱۹۵ تومان و پلی استایرن معمولی ۱۵۴ تومان نسبت به دو هفته گذشته کاهش قیمت داشتند. به این ترتیب در لیست اعلامی قیمت های پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن های سبک فیلم و خطی و پلی اتیلن های سنگین بادی، «ایکس تری» و «ایکس فایو»، همچنین پلی اتیلن های ترفتالات نسبت به دو هفته گذشته افت قیمت داشتند.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: با توجه به قیمت های جهانی و نرخ فعلی دلار به نظر می رسد، افت قیمت ها منطقی است. به این ترتیب پی وی سی، «پت» ها گرید بطری و نساجی، سبک فیلم، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی، سنگین اکستروژن و استایرن انبساطی به کف قیمتی خود بسیار نزدیک شده اند.

در همین حال به نظر می رسد برخی از محصولات مانند پلی استایرن های مقاوم و معمولی و پلی استایرن های انبساطی هنوز به کف قیمتی خود نرسیده اند و جا برای کاهش قیمت آنها وجود دارد. این در حالی است که کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ کالاهایی مانند سبک خطی،سنگین فیلم ،سنگین بادی و سنگین تزریقی جای افت بیشتری به نسبت به قیمت های فعلی دارند.

البته برخی کارشناسان بازار پتروشیمی هم می گویند: روند کاهشی برخی از قیمت ها در بازارهای جهانی متوقف شده است، اما با توجه به اینکه بازار داخل چشم انتظار اعلام نتایج مذاکرات و همچنین درگیر محموله هایی ارزان تر از بورس است، با تردیدها بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و از این رو بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند تا در خصوص ورود به مبادلات به اطمینان کامل برسند.

پریسا شوکتی، مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: با توجه به اینکه رکود در بازار پتروشیمی متاثر از چند عامل افزایش یافته، به نظر نمی رسد حجم تقاضاها در این روز چشمگیر باشد. از سوی دیگر بیشتر معامله گران در انتظار اعلام نتایج مذاکرات هستند و برای ورود به مبادلات تردید دارند، این در حالی است که محموله هایی ارزان تر از عرضه های بورسی و با تخفیف های بیشتر در بازار داخل وجود دارد و از این رو امروز هم بازار بی رمقی را شاهد خواهیم بود. البته همواره در روزهای بی رونق بازار پتروشیمی معاملات آف گریدها با رونق روبه رو بوده است؛ چرا که خرید این کالاها برای خریداران به صرفه است.

البته در هفته گذشته پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر هم به دلیل عرضه های کم مورد توجه بازاریان بود که به نظر می رسد در معاملات امروز از توجه به این محموله نیز کاسته شود.

از این رو به نظر می رسد بخشی از بازار محصولات پتروشیمی هنوز برای ورود به مبادلات تردید دارد و بخشی از مصرف کنندگان هم ترجیح می دهند اقدام به خرید روزانه و در حد نیاز خود داشته باشند که با وجود محموله های ارزان تر از عرضه های بورسی، حجم بیشتر این کالاها از بازار داخل تهیه می شود.

ارسال نظر