کد خبر : 31975

موج دوباره کاهش قیمت ها به بازار پتروشیمی می رسد؟

پتروتحلیل- حجم معاملات محصولات پلیمری در هفته ای که گذشته ۸ هزارتن نسبت به هفته ماقبل آن کاهش داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، حجم معاملات محصولات پلیمری در هفته قبل ۲۴ هزارتن بود و در کل ۱۴ گرید نیز با رقابت قیمتی در روزهای دوشنبه و سه شنبه روبه رو شدند.

آف گریدها، پلی استایرن های مقاوم و معمولی و گرید ۵۲۱۸ تبریز، پی وی سی اروند، بندرامام و غدیر، ۳۸۴۰ دورانی و «ایکس تری» شازند از محصولات مورد توجه بازار در هفته گذشته بودند.

این در حالی است که همچنان پلی استایرن های مقاوم و معمولی با حاشیه های زیادی در بازار پتروشیمی ها روبه رو هستند و خریداران این گروه از محصولات سعی در حفظ قیمت ها می کنند.

به این ترتیب پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ با ۲٫۸ درصد رقابت توسط ۳ نفر خریداری شد، همچنین پلی استایرن مقاوم نیز ۳۸ درصد رقابت را تجربه کرد و توسط ۲ نفر خریداری شد.

ABS تبریز نیز همچنان به غیبت ادامه دار خود ادامه می دهد، هر چند شایعه راه اندازی خط تولید ABS در مجتمع تبریز توانست نرخ آن را در بازار داخل به مرز ۷ هزار و ۶۰۰ تومان در آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته برساند.

البته حجم معاملات ABS قائدبصیر در بورس کالا همواره اندک است، برخی از معامله گران به قیمت پایین این کالا خارج از بورس اشاره می کنند، گفته می شود نرخ آن در بورس ۵ هزار و ۹۰۰ و خارج از بورس ۵ هزار و ۱۰۰ تومان برای مصرف کنندگان این محصول رقم می خورد. این گروه می گویند: با توجه به اینکه قیمت این کالا کمیته قیمت گذاری مصوب شده است، تغییر آن در بورس امکان ندارد و از این رو عرضه کننده در خارج از بورس محصول خود را با قیمتی ارزان تر به مصرف کنندگان نهایی تحویل می دهد.

همچنین در هفته ای که گذشت گرید ۵۲۱۸ تبریز پس از غیبتی طولانی عرضه شد، پی وی سی اروند به دلیل عدم عرضه با ۰٫۵ درصد رقابت روبه رو شد، اکثر کارشناسان بازار معتقدند؛ افزایش عرضه این کالا می توانست رقابت قیمتی برای این کالا را لغو کند.

اما پی وی سی بندرامام به گفته معامله گران با تقاضای کاذب و در نیتجه ۲٫۸ درصد رقابت روبه رو شد، با این حال نسبت به هفته ماقبل ۱٫۸ درصد رقابت این کالا کاهش یافت.

پی وی سی گرید ۶۵ غدیر هم ۳٫۶ درصد رقابت را تجربه کرد که در هفته ماقبل آن با رقابت بیشتری خریداری شده بود، در همین حال گرید ۵۷ غدیر با تقاضای بالایی روبه رو شد و در نهایت سقف قیمت را تجربه کرد.

با این حال اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی نگران موج دوباره کاهش قیمت ها هستند، از این رو ترس از ریزش قیمت ها در هفته جاری و اعلام جدید قیمت های پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی سبب شده تا حجم معاملات کاهش یابد.

این در حالی است که کدهای معاف از مالیات نیز هنوز بازار پتروشیمی را آزار می دهند، از سوی دیگر خریدهای خارج از بورس نیز به طور مستقیم از پتروشیمی ها با قیمت های پایین تر نیز انجام می شود و به این ترتیب این عوامل امید بهبود در بازار پتروشیمی را کاهش داده اند.

جواد موسوی، مدیرکالای کارگزاری اطمینان سهم نیز به کاهش مصرف نهایی محصولات پتروشیمی اشاره می کند و معتقد است؛ اکثر خریداران با انباشت موجودی در انبارهای خود روبه رو هستند، در کنار این مسایل برخی از کارخانه ها نیز تعطیل شده و یا به حالت نیمه تعطیل درآمده اند و به این ترتیب بازار پتروشیمی با ضعف معاملات روبه رو شده است.

در همین حال صادرات محصولات پتروشیمی نیز با توجه به شرایط نامطلوب قیمت ها در بازارهای جهانی نیز کاهش یافته است. برخی از منابع خبری نیز به ثبت سفارش محصولات پتروشیمی برای واردات اشاره می کنند و می گویند: ترس از واردات برخی از محصولات نیز به رکود در بازار پتروشیمی دامن می زند. گفته می شود ثبت سفارش در گروه محصولات پلی استایرن نیز انجام شده و از این رو ورود به بازار پلی استایرن ها خطرناک است؛ چرا که اگر پس از لغو تحریم ها، این محصولات به کشور وارد شوند، باید منتظر ریزش قیمت ها آنها باشیم. با این حال در این بازار هنوز امیدی به بهبود مشاهده نمی شود.

ارسال نظر