کد خبر : 18639

افت قیمت ها و توافق شفاهی پتروشیمی ها

poly2

پتروتحلیل- اعلام قیمت های پایه محصولات پتروشیمی دیروز توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی نتوانست بازار این کالاها را با نوسان روبه رو کند؛ چرا که روند قیمت اکثر محصولات نزولی بود و به این ترتیب تعداد زیادی از بازاریان ترجیح دادند تا تعطیلات آخر هفته خود را زودتر آغاز کنند.

به گزارش «پتروتحلیل» و به گفته این گروه معاملات محصولات پتروشیمی در روز سه شنبه رونقی نخواهد داشت، این در حالی است که حجم مبادلات در بازار داخل نیز کاهش یافته و تنها به نظر می رسد برخی از کالاها هنوز برای خریداران جذاب باشد. با این حال موضوعی که پس از اعلام قیمت های پایه پررنگ شد، میزان افت قیمت های پایه بود؛ چرا که برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ میزان افت ها بسیار اندک بوده و با نرخ های جهانی همخوانی ندارد.

میثم باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین، روند افت پلی اتیلن ها بسیار بیشتر از این مقداری بوده که شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده است. از این رو به نظر نمی رسد قیمت های اعلامی واقعی باشد. این در حالی است که قیمت پایه پلی اتیلن ها برای نیمه دوم ماه خرداد یک درصد کاهش یافته است. البته برخی از آگاهان بازار می گوید: تعدادی از پتروشیمی ها به توافق شفاهی رسیده اند تا در زمان افت قیمت ها، تنها به میزان ۲/۵ درصد اجازه کاهش قیمت بدهند.با این حال نگاهی به روند قیمت های نیمه دوم خردادماه نشان می دهد که اکثر کالاها با نوسان رو به پایین روبه رو بوده اند که در صدر آنها «پت» ها قرار دارند، گرید ۸۲۱، ۲۰۰ تومان نسبت به دو هفته گذشته کاهش داشته است و پلی استایرن انبساطی نیز در رده دوم افت قیمت قرار دارد، به طوری که انبساطی ۳۰۰ به میزان ۱۳۰ تومان افت قیمت داشته است. گریدهای ۱۵۰۲ و ۱۷۱۲ SBR نیز به میزان ۱۲۰ تومان با افت روبه رو شدند. قیمت پلی استایرن مقاوم نیز در نیمه دوم خردادماه با ۶۸ تومان افت در نیمه دوم خردادماه روبه رو شده است.

با این حال به نظر می رسد در بازار بی رونق و کاهشی این روزها، پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر هنوز مورد توجه بازاریان است، این در حالی است که هنوز از ورود امیرکبیر به بازار خبری نیست و احتمال دارد خواب الفین امیرکبیر تا تابستان ادامه داشته باشد. در همین حال «ایکس تری» هم هنوز مورد توجه خریداران است، به طوری که نرخ «ایکس تری» شازند همچنان در محدوده ۵ هزارو ۹۵۰ تومان در بازار داخل پیشنهاد می شود. به گفته جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم با توجه به اینکه تعداد زیادی از صنایع پایین دست به «ایکس تری» وابسته هستند، از این رو ترجیح می دهند «ایکس تری» امیرکبیر را با قیمت های بالا خریداری کنند. این در حالی است که در بازار داخل قیمت این کالا از ۶ هزار و ۱۵۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد می شود.

این در حالی است که بازار محصولات پتروشیمی با روندی نزولی روبه رو است و اکثر تاجران بزرگ ترجیح می دهند وارد مبادلات نشوند، از این رو به نطر می رسد کاهش قیمت های پایه از سوی پتروشیمی ها می تواند به رونق اندک بازار کمک کند. البته بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند؛ با توجه به انحصار بازار پتروشیمی و تفکر سنتی موجود در تعدادی از مجتمع های پتروشیمی، کاهش قیمت ها از سوی آنها به سختی انجام می شود.

ارسال نظر