کد خبر : 20506

حجم خریدهای بورسی به ۹ هزارتن رسید!

images

پتروتحلیل- حجم معاملات محصولات پتروشیمی طبق پیش بینی ها روز گذشته بسیار اندک بود، به طوری که از عرضه ۶۰ هزارتنی محصولات پلیمری تنها ۹ هزارتن خریداری شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، هفته گذشته ۱۶ هزارتن از محصولات پلیمری عرضه شده توسط معامله گران خریداری شد، به این ترتیب معاملات هفته جاری نشان می دهد که اکثر خریداران در انتظار تعیین تکلیف قیمت های پایه محصولات پتروشیمی و اعمال تغییرات اعلام شده هستند. البته موضوع دیگری نیز که به تردیدها در بازار پتروشیمی دامن می زند، احتمال افت قیمت های پایه در تاریخ ۵ مردادماه است که اطمینان در این خصوص افزایش یافته است.

با این حال روز گذشته اکثر خریداران که در روزهای سه شنبه اقدام به خریدهای ۵۰۰ تا ۶۰۰ تنی می کردند، درخواستی برای خرید نداشتند و یا حجم خرید خود را به ۲۰ تا ۳۰ تن تقلیل دادند، به این ترتیب معاملات در زمان کوتاهی به انتها رسید.

این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ تغییر مرجع قیمت گذاری باید یک باره اتفاق می افتاد و به این ترتیب خریداران می توانستند پس از اعمال قیمت ها به راحتی در خصوص خرید محصولات تصمیم گیری کنند. به گفته این گروه تغییر چندمرحله ای قیمت ها سبب می شود تا خریداران تا زمان آخرین تغییرات صبر کرده و وارد معاملات نشوند.

عده ای از کارشناسان بازار پتروشیمی هم اعتقاد دارند در شرایط فعلی صبر خریداران افزایش یافته و اکثر آنها ترجیح می دهند با اطلاعات کامل وارد معاملات شوند و از خریدهای هیجانی صرفنظر می کنند.

با این حال روز گذشته مانند هفته های پیشین معامله گران تنها به محصولات آف گرید روی خوش نشان دادند. به این ترتیب آف های درجه ۲ با سقف قیمت و آف های درجه یک نیز ۵ تا ۶ درصد بالاتر از قیمت پایه توسط معامله گران خریداری شدند.

البته در این روز پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم نیز که عرضه ای اندک داشت، با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شد. در بازار داخل نیز روز گذشته قیمت این کالا در پایان مبادلات به ۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل ۳۱۰ تومان گران تر بود. برخی از معامله گران از توقف فروش مستقیم این کالا به مصرف کنندگان خبر می دهند. قیمت پایه پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ در بورس کالا ۴ هزارتومان است.

جمال کر، مدیرکالایی کارگزاری کالا سپهر با اشاره به افت قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی می گوید: اکثر معامله گران ترجیح می دهند تا پایان افت کامل قیمت های پایه صبر کرده و سپس وارد معاملات شوند؛ چرا که تغییر مرجع قیمت گذاری به صورت مرحله ای انجام خواهد شد، بنابراین هنوز برای ورود به معاملات زود است.

در همین حال میثم باقری، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است؛ تغییر مرجع قیمت گذاری محصولات پتروشیمی، بازار را با سردرگمی و شوکی مجدد روبه کرده است. به همین دلیل اکثر معامله گران انتظار دارند قیمت برخی از محصولات پلیمری که هنوز با نرخ های جهانی فاصله دارند تعدیل شود.

به گفته این کارشناس بازار پتروشیمی، تغییر مرجع قیمت گذاری و یکسان سازی قیمت های داخلی با جهانی باید به یک باره انجام شود؛ چرا که بازار پتروشیمی در حال حاضر به انتظار فرو رفته است.

وی همچنین در ادامه خاطر نشان می کند: در حال حاضر برخی از محصولات پلیمری با قیمت هایی غیرواقعی عرضه می شوند، از سوی دیگر بازار پتروشیمی داخل همواره به خاطر نحوه قیمت گذاری از بازارهای جهانی عقب است و از این رو مصرف کننده ها قادر به رقابت نیستند و این موضوع توانسته بر صادرات تاثیر به سزایی بگذارد. باقری در ادامه می گوید: به نظر می رسد قیمت پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن های سبک و EX3 نیز شامل افت شوند.

با این حال روز گذشته اکثر معامله گران با توجه به نگرانی ها در خصوص تغییرات قیمت های پایه محصولات پلیمری متاثر از تغییر مرجع قیمت گذاری و همچنین روند نزولی قیمت ها در بازارهای جهانی و در حاشیه آن فشار قیمت دلار بر بازار ترجیح دادند وارد معاملات نشوند و تنها کالاهایی را خریداری کنند که از ریسک پایین تری نسبت به محصولات دیگر برخوردار هستند.

ارسال نظر