کد خبر : 23332

زیر پوست بازار پتروشیمی چه می‌گذرد؟

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

پتروتحلیل- بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر با افت و خیزهای فراوانی روبه رو بوده و به نظر می رسد اکثر معامله گران این حوزه برای تحرک در این بازار به شایعات متوسل شده و تلاش می کنند تا اندکی رکود این بازار را خنثی کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این حال همچنان اکثر معامله گران در این حوزه به کاهش حجم معاملات و پیشنهادات خرید از سوی مصرف کنندگان اشاره می کنند و معتقدند؛ پیشنهاد خرید در بازار محصولات پتروشیمی نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار کاهش یافته و اکثر خریداران این حوزه خریدهای خود را به ۲ تا ۵ تن و یا حداقل ۱۰ تن به صورت روزانه کاهش داده اند.

با این شرایط در حال حاضر بازار محصولات پتروشیمی دچار چرخه ای معیوب شده است که اکثر معامله گران آن به دنبال تغییرات و شروع خریدها هستند، اما این شایعات و تغییرات تنها برای کوتاه مدت اثر گذار خواهد بود و در بلندمدت بازار محصولات پتروشیمی همچنان به بیماری رکود مبتلاست.

تغییر زمان قیمت ها فقط با مصوبه ستادتنظیم بازار عملی است

روز گذشته شایعه اعلام قیمت ها به صورت هفتگی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازار جریان داشت و معامله گران این حوزه در انتظار افزایش خریدها پس از اعلام این شایعه بودند و تا چند ساعتی نیز سعی کردند قیمت برخی از محصولات را افزایش دهند، اما بازار محصولات پتروشیمی با توجه به اینکه روزهای سختی را گذرانده در حال حاضر کشش ندارد، از سویی سیاست های دولت در خصوص خروج از رکود مشخص نیست و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین و همچنین افت واردات این کشور تا مرز ۲ هزارمیلیارد دلار بازار پلیمرها را به خواب برده و معامله گران این حوزه را وادار به تکاپو به روش های غیرمعمول کرده است.

البته رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» در این باره گفت: اعلام قیمت ها تا پایان سال براساس جدول زمان بندی شده خواهد بود و تغییری در آن ایجاد نمی شود.

رضا محتشمی پور در ادامه افزود: تغییر برنامه زمان بندی شده اعلام قیمت ها تنها با مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار انجام می شود که در حال حاضر نیز مصوبه ای در این خصوص ارسال نشده است.

تحرکات مصنوعی و کوتاه مدت

البته برخی از مجتمع های پتروشیمی نیز در شرایط رکود فعلی با وجود اینکه انبار مجتمع هایشان از کالا مملو است، حجم عرضه های خود را کاهش داده و به این ترتیب در تلاشند تا سبب تحریک تقاضا شوند. به این ترتیب در حال حاضر هر بار در بازار آزاد محصولات پتروشیمی یک یا دو کالا مورد هدف معامله گران قرار می گیرد تا اندکی جبران ضررهای گذشته را دهد و یا اینکه بازار را با تحرک مصنوعی روبه رو سازد.

از سوی دیگر در روزهای اخیر خبر ورود دوباره برخی از محصولات پتروشیمی صادراتی به بازار داخل نیز سبب شد تا اندکی فشار بر معامله گران افزایش یابد؛چرا که این محصولات ارزان تر از نرخ واقعی کالاها در بازار داخل با توجه به عدم پرداخت مالیات توزیع می شوند.

در همین حال برخی از معامله گران این بازار به نیمه دوم سال اندکی خوشبین هستند و انتظار دارند صنایع پایین دست، ظرفیت های تولید خود را افزایش داده و از حالت نیمه تعطیل خارج شوند. از سوی دیگر به روند قیمت ها نیز به عنوان یک محرک قوی چشم دوخته اند و معتقدند؛ اگر افزایش قیمت ها پی گرفته نشود، بازار محصولات پتروشیمی همچنان با رکود دنباله دار مواجه می شود.

این در حالی است که همچنان موضوع دسترسی به قیمت های جهانی در بازار پتروشیمی یکی از معضلات مهم و اساسی بازیگران این بازار است، به طوری که اکثر آنها برای پی بردن به قیمت های جهانی محصولات به روش هایی بسیار پیچیده متوسل می شوند و یا با استفاده از رانت های اطلاعاتی و پرداخت هزینه های غیرمعمول سعی می کنند تا به تغییر قیمت های جهانی دسترسی پیدا کنند. البته اکثر کارشناسان این بازار معتقدند که شفافیت قیمت ها در این حوزه می تواند بسیاری از مشکلات را کاهش داده و روند معاملات را تسهیل کند، همچنین رانت های بسیار را نیز در این بازار از بین خواهد برد.

پلی استایرن ها مورد توجه بازاریان قرار گرفتند

در دو روز اخیر نیز پلی استایرن های معمولی و مقاوم و ABS پتروشیمی تبریز مورد توجه بازاریان قرار گرفتند، به طوری که قیمت پلی اتیلن مقاوم در دو روز اخیر از ۴ هزار و ۶۳۰ تومان در روز شنبه به و ۴ هزار و ۹۷۰ تومان در امروز رسید. همچنین قیمت پلی استایرن معمولی نیز از ۴ هزار و ۳۴۰ تومان به ۴ هزار و ۷۲۰ تومان در امروز رسید. ABS هم با جهشی کمتر از ۶ هزارتومان به ۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که انتشار اخبار اورهال استایرن مونومر پارس در آبان ماه و احتمال کاهش عرضه این مجتمع پتروشیمی یکی از دلایل تحریک معامله گران پلی استایرن بوده است. از سوی دیگر برخی از معامله گران هم با توقف فروش مستقیم پتروشیمی تبریز اشاره کرده و می گویند: حجم فروش های این مجتمع کاهش یافته است.

با این حال در هفته های پلی استایرن ها جز محصولاتی بودند که با افت چشمگیر قیمت در بازارهای جهانی و داخلی روبه رو شده اند و احتمال کاهش مجدد قیمت آنها در بازارهای جهانی نیز وجود دارد، از این رو پتروشیمی تبریز با کاهش حجم معاملات در هفته ها و ماههای اخیر روبه رو بوده، به طوری که خط تولید پلی استایرن های انبساطی با توقف به دلیل انباشت کالا نیز روبه رو بوده است. این در حالی است که برخی از معامله گران به بازی واسطه ها در دو روز اخیر اشاره کرده و می گویند: افزایش قیمت این کالا تنها بازی معامله گران در بازار داخل است و دوامی ندارد.

و اما در بازار پتروشیمی در روزهای اخیر همچنان اخباری در خصوص خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران منتشر شد، موضوعی تکراری برای این بازار که هر بار با قدرت بیشتری از سوی مخالفان بورس پی گرفته می شود. این در حالی است که بررسی کارشناسانه ای در این خصوص انجام نشده و همواره مخالفان بورس در تلاشند تا به جای حل مشکلات، صورت مسئله را پاک کنند.

ارسال نظر