کد خبر : 31761

پازل پتروشیمی «پارس» و «تبریز»

پازل پتروشیمی «پارس» و «تبریز»

پتروتحلیل- امروز پس از اعلام قیمت های پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پلی نار و نویدزرشیمی نرخ پلی پروپیلن های خود را با کاهش عرضه کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، پتروشیمی مارون نیز اندکی نرخ پایه خود را نسبت به دو هفته گذشته کاهش داد.

البته با وجود کاهش قیمت پلی پروپیلن ها که امروز در صدر افت نرخ های جدید قرار داشتند، همچنان بازار بی کشش است.

امروز قیمت پلی پروپیلن های نساجی ۱۷۹ تومان و شیمیایی ها هم ۱۷۱ تومان نسبت به دو هفته قبل ریزش قیمت داشتند. به طوری که قیمت نساجی ها از ۳ هزار و ۳۹۶ تومان به ۳ هزار و ۲۱۷ تومان و شیمیایی ها هم از ۴ هزار و ۷ تومان به ۳ هزار و ۸۳۶ تومان برای عرضه در نیمه اول دی ماه رسیدند.

برخی از کارشناسان بازار در این باره می گویند: با توجه به اینکه قیمت پلی پروپیلن ها از نرخ های جهانی بالاتر است، به نظر می رسد شرکت ملی تصمیم گرفته تا نرخ آنها را تعدیل کند. به این ترتیب امروز پلی پروپیلن ۵۵۲R نساجی مارون با توجه به عرضه ۱۱۰ تنی و پلی پروپیلن ۵۵۲r نویدزرشیمی با توجه به عرضه اعتباری آن بیش از پلی پروپیلن های شیمیایی مورد توجه قرار داشتند.

البته پتروشیمی مارون در این روز اقدام به کاهش ۷۰ تومانی قیمت پایه کرد و به این ترتیب پلی پروپیلن نساجی را با نرخ ۳ هزار و ۳۲۶ تومان عرضه کرد که نهایتا نرخ ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در رقابت برای آن کشف شد. که به گفته کارشناسان بازار رقم بالایی محسوب می شود، به گفته این گروه به احتمال زیاد این موضوع نتیجه اشتباه کارگزار یا خریدار بوده است؛ چرا که خریدار این کالا می توانست به راحتی پلی پروپیلن نساجی را با قیمتی ارزان تر خریداری کند.

به طوری که پلی پروپیلن نساجی نوید زرشیمی که با نرخ ۳ هزار و ۲۱۷ تومان عرضه شده بود با قیمت پایانی ۳ هزار و ۲۶۹ تومان در رقابت خریداری شد.

میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در این باره گفت: به نظر می رسد این موضوع اشتباه خریداران یا کارگزاران باشد؛ چرا که خریدار می توانست در این روز محصولات جایگزین را با قیمت های مناسب تر تهیه کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر بازار پتروشیمی کشش خرید را ندارد و اکثر معامله گران در انتظار افت مجدد قیمت ها هستند، به همین دلیل به نظر می رسد در این شرایط برخی از مجتمع ها با کاهش حاشیه سود خود می توانند مقدار فروش را افزایش دهند.

به گفته باقری، در حال حاضر حاشیه سود پلی پروپیلن ها سازها نسبت به پتروشیمی های دیگر بیشتر است و از این رو زمان مناسبی برای فروش سلف و اعتباری برای افزایش حجم معاملات در اختیار آنها است.

با این حال قیمت پلی پروپیلن فیلم و رافیا در تاریخ ۵ دسامبر و در منطقه جی سی سی با افت ۷۰ دلاری در محدوده ۹۵۰ تا ۱۰۳۰ دلار در هرتن سی اف آر گزارش شده است، همچنین پلی پروپیلن فیلم در پاکستان و هند نیز ۹۱۰ تا ۹۴۰ دلار در هر تن سی اف آر گزارش شده است که در پاکستان ۱۰ دلار افت داشته، اما در هندوستان ثابت مانده است.

داستان پتروشیمی تبریز ادامه دارد

اما داستان پلی استایرن های تبریز هم در بازار پتروشیمی همچنان ادامه دار است، به طوری که امروز در لیست عرضه های فردا، جای خالی آنها باز هم خریداران این محصولات و کارگزاران را دچار نگرانی کرد و البته به بازار داخل هم برای جهش قیمت ها آماده باش داد. البته پس از کش و قوس های فراوان این مجتمع و بورس، بالاخره پتروشیمی تبریز کوتاه آمد و عرضه پلی استایرن مقاوم ۸۰۰ تن و معمولی نیز ۷۰۰ تن اعلام شد.

گمانه زنی های بسیاری در خصوص محصولات تبریز در بازار پتروشیمی وجود دارد، گر چه همواره پتروشیمی تبریز به کمبود و مشکلات حمل استایرن منومر از پتروشیمی پارس اشاره می کند ولی تعداد زیادی از کارشناسان بازار این موارد را نادرست تلقی کرده و می گویند: پتروشیمی تبریز علاقه ای به خرید استایرن منومر در هفته قبل نداشت؛ چرا که می توانست با رقابت ۶ درصدی ۲ هزارتن استایرن منومر خریداری کند. این در حالی است که هفته گذشته نیز پتروشیمی تبریز برای سروسامان دادن به کمبود استایرن منومر ۲ کد معاملاتی در اختیار داشت، اما رغبتی به خرید استایرن منومر از خود نشان نداد.

برخی از کارشناسان بازار می گویند: پازل پتروشیمی پارس و تبریز به گونه ای چیده شده که مشکلات عرضه پلی استایرن ها در بازار پتروشیمی حل نشود و به همین منوال باقی بماند. این در حالی است که هفته گذشته تبریز ۱۰۰۰ تن استایرن منومر و قائدبصیر هم ۵۰۰ تن از این کالا را خریداری کردند. البته همواره کارشناسان این بازار می گویند: پتروشیمی پارس قادر است در هر عرضه ۵ هزارتن استایرن منومر در بورس کالا عرضه کند و این عرضه های قطره چکانی توجیهی به جز فروش با قیمت های بالاتر و در رقابت ندارد.

البته برخی از معامله گران هم می گویند: از زمانی که عرضه پتروشیمی پارس توسط خود مجتمع انجام می شود، هیچ گونه نظارتی بر حجم عرضه آنها صورت نمی گیرد.

این در حالی است که پتروشیمی تبریز عنوان می کند به دلیل موجودی پایین استایرن منومر نمی تواند خط تولید ABS را سرپا نگهدارد، توقف خط تولید این کالا نرخ آن را از مرز ۱۱ هزارتومان در روزهای اخیر عبور داده و سودهای سرشاری به جیب واسطه ها سرازیر کرده است. البتهنکته قابل توجه در مورد پتروشیمی تبریز این است که خود خط تولید منومر داشته و تنها بخشی از مواد اولیه خود را از پارس خریداری می کند.

در همین حال نگرانی از افت قیمت نفت و رسیدن آن به مرز ۲۰ دلار سبب شده تا بازیگران بازار پتروشیمی هم با احتیاط بیشتری وارد معاملات شوند، این در حالی است که قیمت دلار محاسبه شده در قیمت های پایه به گمان برخی از کارشناسان بازار رقم بالایی محسوب می شود که هر لحظه امکان افت آن در بازار داخل وجود دارد و از این رو ریسک خرید محصولات پتروشیمی را بیش از پیش کرده است. این در حالی است که قیمت دلار نسبت به دو هفته گذشته ۱٫۳ درصد رشد داشته و از رقم ۳ هزار و ۵۷۶ تومان به ۳ هزار و ۶۲۳ تومان برای عرضه های نیمه اول دی ماه رسیده است.از این رو همچنان کارشناسان بازار پتروشیمی احتمال می دهند رکود در این بازار ادامه دار باشد.

ارسال نظر