کد خبر : 32706

موضع های نامعلوم در مقابل کدهای معاف از مالیات

موضع های نامعلوم در مقابل کدهای معاف از مالیات

پتروتحلیل- معامله گران بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشته بالاخره پس از تردیدهای بسیار در این حوزه به بازار بازگشتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، کاهش احتیاط آنها در بازار محصولات پلیمری منجر به افزایش حجم معاملات تا مرز ۴۲ هزارتن شد، به این ترتیب حجم معاملات ۱۸ هزارتن نسب به هفته قبل رشد کرد.

البته همچنان سایه دارندگان کدهای معاف از مالیات بر بازار پتروشیمی سنگینی می کند و بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند؛ نبود این کدها می توانست معاملات بهتری را برای بازار پتروشیمی رقم بزند.

این در حالی است که برخی از مجتمع های پتروشیمی همچنان موضع خود را نسبت به این دارندگان کدهای معاف از مالیات اعلام نکرده اند و از این رو بازار محصولات پتروشیمی شاهد چندگانگی قیمت ها است و نمی توان برای محصولات قیمت واحدی ارائه کرد. البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با وجود شکایت های بسیار از سوی فعالان این حوزه همچنان در این خصوص موضع سکوت اختیار کرده است. البته برخی از مجتمع های پتروشیمی با تعیین باربری برای دارندگان کدهای معاف از مالیات در ماههای اخیر تلاش کرده اند تا از تخلف این گروه از خریداران جلوگیری کنند، اما به نظر می رسد عزم جدی برای برخورد با این کدها نیاز است؛ چرا که وجود این کدها گر چه در نگاه اول برای مجتمع های پتروشیمی باوجود افزایش حجم معاملات آنها خوشایند خواهد بود، اما در نهایت تنش قیمتی این کدها برای بازار گران تمام خواهد شد و زمان زیادی برای بازگشت به تعادل نیاز است.

در همین حال اکثر محصولات پتروشیمی در حال حاضر در بازار آزاد ارزان تر از بورس کالا یافت می شوند و این موضوع خود توانسته سبب تنش قیمتی و بی انگیزگی برای تولیدکنندگان واقعی این کالاها باشد.

گر چه حاشیه سود دارندگان کدهای معاف از مالیات در یکی دو هفته اخیر به واسطه افت قیمت های پایه کاهش یافته است، اما همچنان سود خرید این محصولات به واسطه معافیت مالیاتی ۹ درصدی برای دارندگان این کدها جذاب است.

این در حالی است که محصولات با حجم کم عرضه در یکی دو هفته اخیر بیش از کالاهای دیگر در کانون توجه کدارندگان کدهای معاف از مالیات قرار داشتند؛ چرا که با خرید این محموله ها انحصار آنها به دست این گروه خواهد افتاد، از سوی دیگر برخی از محصولات در هفته گذشته هم قیمت بازار داخل توسط دارندگان کدهای معاف از مالیات خریداری شدند و این موضوع نشان می دهد که دارندگان این کدها، قصد دارند محصولات خود را ارزان تر از قیمت های پیشنهادی بازار به فروش برسانند.

میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: گرچه حاشیه سود دارندگان کدهای معاف از مالیات کاهش یافته، اما همچنان این گروه در حال فعالیت در بازار پتروشیمی هستند.

به گفته باقری، علاوه بر چندگانگی قیمت ها در بازار پتروشیمی، این کدها برای پتروشیمی هایی که در مناطق ویژه نیستند نیز دردسر ساز هستند؛ چرا که کالاهای مشابه پتروشیمی های مناطق ویژه و مناطق دیگر با قیمت هایی متفاوت در بازار داخل توسط دارندگان این کدها پیشنهاد می شوند و عمدتا فروش محصولات توسط پتروشیمی هایی که در مناطق ویژه نیستند سخت شده است و این گروه به اجبار به سمت بازارهای صادراتی تغییر مسیر داده اند.

مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن معتقد است؛ بازار محصولات پتروشیمی اندک اندک روندی مثبت در پیش خواهد گرفت و اگر کدهای معاف از مالیات وجود نداشتند، بازار پتروشیمی قطعا شاهد روزهای بهتری در آینده بود.

به عقیده کارشناسان بهترین راه مقابله با دارندگان کدهای معاف از مالیات به مانند گذشته، اخذ مالیات از آنها است. به طوری که پس از ارائه برگ سبز صادراتی ۹ درصد مالیات به آنها برگردانده شود.

با این حال در هفته ای که گذشت پلی اتیلن های سبک فیلم پتروشیمی بندرامام و برخی از گریدهای پتروشیمی لاله در کانون توجه خریداران قرار داشتند، به طوری که پلی اتیلن سبک فیلم لاله نیز که وارد سیستم مچینگ شده بود، توسط معامله گران خریدرای شد.

آف گریدها هم همچنان در این روز جذاب بودند؛ گر چه از این پس در تالار فرعی عرضه خواهند شد و سقف خرید برای آنها باز می شود.

به گفته کارشناسان بازار، با توجه به اینکه قیمت های پایه محصولات پتروشیمی عمدتا هفته گذشته روندی نزولی داشتند و بازار نیز با کمبود برخی از محصولات روبه رو شده بود، اندکی از احتیاط معامله گران کاسته شد.

در همین حال بالاخره پلی استایرن های تبریز از سکه افتادند و بخشی از عرضه آنها وارد سیتسم مچینگ شد و جالب اینکه در زمان مچینگ نیز خریداری نداشتند. در بازار داخل نیز قیمت این کالاها روندی نزولی دارند و اکثر معامله گران معتقدند؛ واسطه ها از بازار این کالاها خارج شده و وارد بازارهای دیگر شده اند.

پلی استایرن های انبساطی بانیار پلیمر نیز همچنان بدون مشتری ماندند، به گفته کارشناسان بازار عدم اطلاع رسانی در خصوص این محصولات و همچنین نبود تبلیغات مناسب یکی از مهمترین دلایلی است که خریداران را مجاب به خرید این کالاها نمی کند، البته در بازار داخل محصولات وارداتی مشابه پلی استایرن های انبساطی نیز با قیمت هایی مناسب یکی دیگر از دلایل عدم اقبال این کالاهاست.

البته در بازار محصولات شیمیایی نیز در هفته گذشته سودکاستیک بندرامام و اروند با تقاضایی بیش از عرضه روبه رو شدند. به گفته علی نمازی، کارشناس بازار شیمیایی، افزایش قیمت پایه این کالا یکی از دلایل جذب مشتریان بیشتری بود.

مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن نیز در این باره گفت: عرضه سودکاستیک کاهش یافته است و با توجه به اینکه مصرف این کالا در هفته بیش از ۸ هزارتن است، عرضه های فعلی کفاف بازار را نمی دهد، از این رو تقاضا برای خرید این کالا افزایش یافته است.

پیش تر عرضه های پتروشیمی بندرامام و اروند تا مرز ۱۰ هزارتن انجام می شد، اما در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت عرضه های این دو پتروشیمی به ۶ هزارتن در هفته می رسد. برخی از معامله گران نیز به کاهش تولید پی وی سی و در نتیجه کاهش حجم تولید سودکاستیک در مجتمع های تولیدکننده پی وی سی اشاره می کنند.

البته در هفته ای که گذشت پس از مدت ها قیمت جوش شیرین نیز اندکی افزایش یافت و از مرز ۱۱۹۵ تومان به ۱۲۳۰ تومان در هر کیلو رسید، به این ترتیب در بازار داخل نیز شاهد افزایش قیمت جوش شیرین بودیم. میانگین قیمت خرید جوش شیرین پتروشیمی شیراز نیز در بورس کالا هفته گذشته ۱۳۹۳ تومان رقم خورد. به گفته باقری، احتمالا سرعت مثبت شدن روند قیمت محصولات شیمیایی نسبت به پلیمری ها در آینده بیشتر خواهد بود.

ارسال نظر