کد خبر : 33664

آخرین فرصت خرید پتروشیمی ها

آخرین فرصت خرید پتروشیمی ها

پتروتحلیل- حجم معاملات محصولات پلیمری در هفته گذشته ۱۶ هزارتن افزایش داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، تقویت قیمت نفت، مناسب بودن قیمت های پایه مواد پلیمری در بازار داخل، ثبات نسبی نرخ ارز، افزایش قیمت اتیلن در بازارهای جهانی، افزایش بیش از ۵/۲ درصدی مواد پلیمری در بازارهای آسیایی، افزایش قیمت های مواد پلیمری در بازارهای داخلی، اعلام قیمت های پایه در هفته جاری و انتظارات صعودی بودن آن، افزایش صادرات مواد پلیمری به کشورهای منطقه و کاهش عرضه در برخی از گریدهای خاص از دلایل افزایش حجم معاملات است.

این در حالی است که اکثر خریداران ترجیح می دهند در هفته جاری محصولات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از بازار پتروشیمی خارج شوند، چرا که خرید در هفته آخر اسفندماه به تحویل کالا در سال جدید منجر خواهد شد.

به این ترتیب اکثر بازیگران بازار پتروشیمی در انتظار اعلام قیمت های پایه برای هفته جاری هستند و احتمال می دهند بازار روندی افزایشی داشته باشد. این در حالی است که قیمت دلار نیز به مرز ۳۴۴۶ تومان رسیده است و از این رو برخی از فعالان بازار احتمال می دهند دلار در محاسبات قیمت ها برای هفته جاری در محدوده ۳۴۶۰ تا ۳۴۷۰ تومان قرار بگیرد.

با این حال انتظار می رود با توجه به اینکه بازیگران بازار محصولات پتروشیمی در هفته جاری، با آخرین فرصت برای خرید روبه رو هستند، استقبال خوبی از معاملات داشته باشند. به این ترتیب انتظار می رود معاملات پلی اتیلن های سبک فیلم در هفته جاری در کانون توجه باشد، همچنین در گروه پلی اتیلن های سنگین نیز احتمالا «ایکس تری»، سپس پلی اتیلن های سنگین فیلم و نهایتا تزریقی ها معاملات خوبی را ثبت کنند. همچنین پی وی سی نیز روز خوبی خواهد داشت، در کنار این محصولات پلی پروپیلن های نساجی بیش از شیمیایی ها در کانون توجه بازاریان قرار خواهند داشت.

این در حالی است که برخی از گریدهای پلی اتیلن سنگین تزریقی را می توان جایگزین پلی پروپیلن های شیمیایی با قیمت هایی پایین تر استفاده کرد، به طوری که میانگین قیمت پلی اتیلن های سنگین تزریقی حدودا ۳۱۰۰ تومان و پلی پروپیلن های شیمیایی ۳۴۰۰ تومان هستند.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که بسیاری از سهمیه های خرید معامله گران با پایان سال ۹۴ از بین خواهد رفت و به این ترتیب این گروه اکثر با آخرین فرصت خرید در هفته جاری روبه رو هستند.

این در حالی است که در هفته گذشته حجم عرضه ۸۳ هزار و ۳۴۰ تن بود که به نسبت حجم ۸۸ و ۵۲۶ تنی هفته قبل ، ۵ هزار و ۱۸۶ تن کاهش را نشان می دهد که عمدتاً مربوط به پی وی سی بود که جذابیت نسبتاً قابل توجهی هم در بازار داشت.

در همین حال تقاضا در هفته گذشته و برای کلیه گریدها ۴۸۶ هزار و ۷۴۳ تن بود که به نسبت تقاضای ۷۳ هزار و ۷۰۰تنی در هفته ماقبل آن ، ۴۱۳ هزار تن افزایش را نشان می دهد که نزدیک به شش برابر افزایش حجم تقاضا است. همچنین با توجه به تقویت تقاضا در پایان سال و در پیش بودن سال جدید، در کنار ثبات نرخ دلار و افزایش نرخ محصولات پلیمری در بازارهای آسیایی، این استقبال بر حجم تقاضا تأثیرگذار بود.

به این ترتیب حجم معاملات هم به صورت کلی و برای همه گریدها به ۶۳ هزار و ۴۷۰ تن رسید که به نسبت حجم معاملات ۴۷ هزار و ۴۳۵ تنی در هفته گذشته ۱۶ هزار تن افزایش را نشان می دهد که معادل ۳۳ درصد رشد است.

از سوی دیگر در هفته گذشته برای ۲۹ گرید از ۸۰ گرید عرضه شده شاهد رقابت قیمتی خریداران بودیم و به طور کلی حدود ۷۶ درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد که به نسبت هفته گذشته ۲۳ درصد بیشتر است. در این بین، بیشترین مقدار رقابت برای کالاهای پلی استایرن مقاوم تبریز و به میزان ۴۶ درصد صورت گرفت.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم درباره معاملات هفته گذشته به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: بیشترین تقاضا به پلی اتیلن سنگین اکستروژن تولیدی شازند اختصاص داشت و ۲ هزار و ۵۰۰ تن عرضه این محصول با ۱۷۰ هزار تن تقاضا مواجه شد که باز هم خریداران مجبور شدند قیمت سقف را بپذیرند و باز هم سهم واسطه ها بسیار بیشتر از تولیدکننده ها بود و اگر شخصی می خواست یک ۲۰ تنی از محصول شازند را تهیه کند، باید ۸۰۰ میلیون تومان نقدینگی می داشت و از آنجا که این مبلغ نقدینگی در دست تولیدکننده ها نبود، باز هم واسطه ها این محصول را سهم خود کردند که این حجم تقاضا هم برای محصول «ایکس تری» شازند بی سابقه بوده است.

موسوی در ادامه گفت: برای ۳ هزارتن عرضه پتروشیمی امیرکبیر هم حدودا ۷۰ هزار تن تقاضا وجود داشت که معامله این محصول هم با قیمت سقف صورت گرفت، ولی شنیده ها حاکی از این است که امیرکبیر هنوز نتوانسته است محصولاتی را که پیش تر فروخته است را تحویل بدهد. وی در ادامه گفت: در حال حاضر به فصل مصرف پلی اتیلن ترفتالات هم نزدیک می شویم، از این رو تقاضای خوبی برای گریدهای بطری ثبت شد و نهایتا برخی از گریدها با رقابت قیمتی همراه بود.

مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم گفت: با توجه به افزایش نرخ پلی پروپیلن ها در بازار آزاد توسط واسطه ها، برای این کالاها هم تقاضای زیادی بعد از هفته ها رکود به ثبت رسید و بهترین گریدهای معاملات پلی پروپیلن ها برای MFRهای ۶ و ۲۵ رقم خورد.

وی در ادامه گفت: M.F.R های ۶ و ۲۵ از جذابیت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار بودند و پروپیلن های مارون و جم، بیشترین تقاضا را داشتند و پلی پروپیلن های با M.F.R 5/3 هم با وجود آنکه جذابیت شان از بقیه بیشتر بود ولی به نسبت هفته گذشته از جذابیت بیشتری برخوردار بودند.

در همین حال گروه پلی اتیلن های سبک هم در هفته گذشته از جذابیت برخوردار بودند، به طوری که کلیه گریدهای عرضه شده به جز امیرکبیر با رقابت قیمتی مواجه شدند. گر چه نقش کدهای معاف از مالیات را نمی توان در معاملات این محصولات نادیده گرفت، اما خریداران این گروه از کالاها هفته گذشته، ترکیبی از کدهای معاف و غیرمعاف بودند.

به این ترتیب در هفته ای که گذشت اکثر محصولات پلیمری مورد توجه بازاریان قرار داشته و در صدر آنها پلی استایرن ها،پی وی سی و گرید لوله، بیش از بقیه کالاها در کانون توجه قرار داشتند.در همین حال کم رونق ترین گروه محصولات پلیمری نیز پلی پروپیلن های شیمیایی بودند که مصارف کمتری در بازار پلی پروپیلن ها نسبت به گریدهای نساجی دارند.

ارسال نظر