کد خبر : 33169

۴ دلیل افزایش قیمت نفت؟

۴ دلیل افزایش قیمت نفت؟

پتروتحلیل- امیدواری بازار به ایجاد توافق بر سر کاهش تولید و همچنین افزایش ارزش سهام در بازار بورس اروپا و آمریکا توانست قیمت نفت طی معاملات روز جمعه در بازار آمریکا را ۱۲ درصد و در بازار لندن ۱۱ درصد افزایش دهد که بیشترین افزایش یک روزه طی هفت سال گذشته محسوب می شد.

اظهارات وزیر انرژی امارات مبنی بر احتمال همکاری اعضای اوپک برای کاهش تولید به همراه اظهارات چهارشنبه گذشته وزیر نفت ایران درباره آمادگی ایران به مذاکره باعث شدند تا امیدواری ها برای کاهش هماهنگ تولید افزایش یابد. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات اظهار داشت؛ کشورهای عضو اوپک آماده همکاری در زمینه کاهش تولید هستند، در عین حال تولید کنندگان غیر عضو اوپک در میانه افت قیمت های فعلی، افزایش تولید خود را کاهش داده اند.

وی افزود: انتظار می رود عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، در حالی که رشد جهانی تقاضا ۱/۳ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است. اینها به بازار کمک خواهند کرد تا خود به توازن برسد. مسأله مثبت این است که بازار فعلی دارد همه را وادار می کند تا تولید خود را افزایش ندهند. من خوش بین هستم که به رغم مازاد عرضه و بالا بودن حجم ذخیره نفت، این توازن امسال رخ دهد. البته المزروعی تأکید کرد که تا زمانیکه هماهنگی کامل میان تولیدکنندگان نباشد، کاهش تولید صورت نخواهد گرفت. با این وجود تحلیلگران معتقدند شانس چندانی برای توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای رسیدن به سیاست مشترک وجود ندارد، احتمال واکنش هماهنگ برای کاهش عرضه خیلی پایین است و لذا سطح نازل قیمت در نتیجه مازاد عرضه همچنان پابرجا خواهد بود. اما گفته های وزیر انرژی امارات پس از دیدارهای وزیر نفت ونزوئلا با وزیران نفت ایران، روسیه و عربستان تأثیر مثبتی در بازار نفت برجای گذاشت. از سوی دیگر، بازار بورس اروپا و آمریکا نیز پس از پنج روز افت و وارد شدن به یک بازار نزولی توانست بهبودی یافته و با افزایش ارزش سهام روبرو گردند به طوریکه ارزش شاخص سهام بورس فوتسی ۱۰۰ لندن در روز جمعه با افزایشی ۳/۱ درصدی مواجه شد. افزایش ارزش سهام شرکت های نفتی ازجمله BP، شل و بانک های Barclays و استاندارچارتر از جمله علل افزایش شاخص سهم بورس لندن بودند. لازم به ذکر است که دو عامل دیگر نیز در بالا رفتن قیمت در روز جمعه مؤثر بودند. اولین آن مربوط به آخرین گزارش مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes بود که بر اساس آن اعلام نمود، تعداد دکلهای حفاری فعال نفتی در هفته منتهی به ۱۲ فوریه ۲۸ واحد کاسته شده و مجموع آنها به ۴۳۹ دکل رسیده است. دومین دلیل نیز به عوامل تکنیکال مربوط می شود به طوریکه کارشناسان گفتند که عوامل بنیادین منجر به صعود قیمت نشده و جریان مالی این نتیجه را به دنبال داشته است. قرار گرفتن معامله گران در موقعیت فروش و تمایل به حرکت به سمت خط مقاومت فنی سبب این امر شد. بنابراین مجموعه عوامل فوق سبب شدند که بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس طی دادوستد روز ۱۲ فوریه ۳/۲۳ دلار (۱۲/۳۲ درصد) افزایش یافته و در سطح بشکه ای ۲۹/۴۴ دلار به تثبیت برسد. اما این نفت خام در هفته گذشته کاهش ۴/۷ درصدی را تجربه نمود. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل نیز با ۳/۳۰ دلار (۱۱ درصد) افزایش به هر بشکه ۳۳/۳۶ دلار بالغ گردید. قیمت برنت نیز در هفته قبل ۲ درصد تقلیل یافت. یکی از ویژگیهای بازار این دو نفت خام در هفته گذشته داشتن نوسانات بسیار زیاد برای قیمت آنها بوده است.

روند قیمت نفت خام های شاخص بازار جهانی نفت

oil-12feb

برخی از کارشناسان چهار دلیل را برای افزایش قابل توجه قیمت در روز جمعه ذکر می کنند: (۱) امکان هماهنگی برای کاهش تولید پس از اظهارات وزیر انرژی امارات. این در حالیست که یک ماه قبل موضع این کشور متفاوت بود. پیشتر ونزوئلا پیشنهاد داده بود که تولیدکنندگان حداقل سطح تولید فعلی را حفظ نمایند هر چند که کارشناسان می گویند این تصمیم تأثیری در کاهش سطح بالای ذخیره سازیها نداشته و در صورتیکه اوپک تولید خود را از ۳۲/۳ میلیون بشکه در روز به ۳۱/۵ میلیون بشکه در روز برساند، مازاد عرضه فعلی کاهش می یابد. (۲) دریافت علائمی مبنی بر کاهش تولید. بازار نفت علائمی را دریافت نموده مبنی بر اینکه قیمت پایین نفت سبب خروج برخی از تولیدکنندگان شده به عنوان مثال کاهش روزانه ۸۴۰۰ بشکه از تولید میدانی در نروژ که هرچند ناچیز است اما گویای اینست که تاکتیک اوپک برای بیرون راندن تولیدکنندگان با هزینه بالا عمل کرده است. به علاوه EIA نیز خبر از کاهش تولید نفت آمریکا در ماه مارس داده است. همچنین شرکت شل نیز اعلام کرد که بهره برداری از ۱/۴ میلیارد بشکه ذخایر نفت و گاز خود را توسعه نخواهد داد. (۳) عوامل تکنیکال. همانطور که اشاره شد، در روز جمعه تلاش معامله گران برای بالا بردن قیمت مشاهده شد. (۴) حجم بالای معاملات که موجب بیشتر شدن دامنه نوسان قیمت در طول هفته شد به طوریکه ۱۴ درصد طی چهار روز کاهش یافته و در روز آخر ۱۲ درصد افزایش نشان داد.

ارسال نظر