کد خبر : 32309

پلی اتیلن تحت تاثیر نفت قرار می گیرد؟

پلی اتیلن تحت تاثیر نفت قرار می گیرد؟

پتروتحلیل- پایین بودن قیمت ها در بازار پلی اتیلن ترکیه در آغاز سال جدید میلادی نیز ادامه یافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار واردات محدوده قیمت محصولات خاورمیانه (CIF، مشمول ۶/۵ درصد عوارض) برای پلی اتیلن سبک بدون تغییر و بین ۱۰۹۰ تا ۱۱۲۰ دلار در هر تن گزارش شده در حالیکه پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم با ۲۰ دلار کاهش به ترتیب بین ۱۱۲۰ تا ۱۱۴۰ دلار و ۱۱۰۰ تا ۱۱۴۰ دلار در هر تن بوده اند.

این هفته در ترکیه قیمت های پیشنهادی برای پلی اتیلن سبک خطی از منابع منطقه ای بالاتر از پلی اتیلن سنگین گرید فیلم قرار گرفته اند، که این وضعیت در چین نیز برقرار بود. همچنین یکی از منابع خاورمیانه اشاره کرده است که تخصیص تخفیف های بیشتر برای تمامی گریدهای پلی اتیلن ممکن است. در این میان خریداران در این هفته برای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم از یکی از تولیدکنندگان سعودی به صورت (FCA) بین ۱۱۷۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن پرداخت کرده اند و این محدوده قیمتی برای پلی اتیلن سبک خطی کاهش ماهانۀ ۵۰ دلار و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم کاهش ماهانه ۷۰ تا ۸۰ دلاری داشته است. قیمت های پیشنهادی پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین گرید فیلم، گرید قالب بادی و تزریقی از منابع ایرانی به صورت (CPT، مشمول ۶/۵ درصد عوارض) بین ۱۱۰۰ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن اعلام شده است.

پلی اتیلن سنگین گرید فیلمِ از طرف ازبکستان (FCA) از پروژه مشترک Lotte Chemical و Uzbekneftegaz با رقم ۱۱۲۰ دلار در هر تن پیشنهاد شد. پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و قالب بادی از کره جنوبی و مالزی کاهش قیمت به ۱۱۶۰ تا ۱۱۸۰ دلار رسیدند و پلی اتیلن سنگین گرید پایپ از کره جنوبی (CIF) به ۱۲۴۰ تا ۱۲۷۰ دلار در هر تن رسید. قیمت های پلی اتیلن سنگین گرید فیلم از ایالات متحده که بین رقم های پایین ۱۰۴۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن بود به سبب محدود شدن عرضه از طرف عرضه کنندگان این کشور در این هفته تکرار نشد.

در بازار داخلی ترکیه شرکت Petkim پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین خود را در اوایل این هفته ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر تن کاهش داد. در بازار توزیع قیمت ها کاهش یافته و به ۱۴۷۵ تا ۱۵۳۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۴۱۵ تا ۱۴۸۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۴۲۰ تا ۱۴۸۵ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم رسیدند. طبق گزارش توزیع کنندگان میزان تقاضا در بازار داخلی نسبتا وضعیت بهتری داشت زیرا خریداران برای خرید نیازهایشان هرچند در حجم کم به این بازار بازگشتند.

هفته گذشته در چین تلاش هایی برای بالا بردن قیمت ها در این بازار صورت گرفت که فروشندگان امیدوار بودند در صورت موفق بودن، موجب معکوس کردن روند نزولی قیمت ها بشود. با اینحال با توجه به رسیدن نفت خام برنت و نفت خام در بورس کالای نیویورک به رقم ۳۲ دلار در هر بشکه و افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه، پیش از افزایش قیمت ها، امیدواری ها در رابطه با این مسئله کاهش یافت. با این وجود پیش بینی ها در رابطه با قیمت های اتیلن در بازار نقدی که بالاتر از قیمت های پلی اتیلن در آسیا است، همچنان کاهشی باقی مانده است. در این میان کمبود عرضه در بازار پلی اتیلن اروپا قدرت کافی برای کاهش قیمت های اتیلن را ندارد زیرا تولیدکنندگان در این منطقه به دنبال ثابت نگه داشتن قیمت ها هستند. با توجه به این تغییر و تحولات، پیش بینی می شود بازار پلی اتیلن ترکیه در کوتاه به روند کاهشی خود ادامه دهد مگر آنکه افزایش محسوسی در قیمت ها بوجود آید یا میزان عرضه کاهش یابد.

خاورمیانه

LDPE (-) 1090-1100 (-20) USD/ton LLDPE (-10) 1100-1120 (-20) USD/ton HDPE (-30) 1080-1120 (-20) USD/ton

ایران LDPE (-20) 1080-1110 (-20) USD/ton LLDPE (-20) 1080-1120 (-20) USD/ton HDPE (-40) 1080-1120 (-30) USD/ton

ارسال نظر