کد خبر : 32298

آیا ایران به بازار پلی اتیلن آسیای جنوب شرقی وارد خواهد شد؟

آیا ایران به بازار پلی اتیلن آسیای جنوب شرقی وارد خواهد شد؟

پتروتحلیل- برخی از تاجران از احتمال ارائه پلی اتیلن ایران در بازار آسیای جنوب شرقی پس از لغو تحریم ها سخن گفته اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، اگرچه ایران یکی از عرضه کنندگان اصلی پلی اتیلن به بازار چین است که در نزدیکی این بازار قرار دارد، اما پلی اتیلن این کشور در حجم بالا به بازار آسیای جنوب شرقی وارد نخواهد شد زیرا اکثر کشورهای این منطقه از اعمال تحریم های بین المللی علیه این کشور تبعیت می کنند.

طبق داده های کمرگ چین، ایران با رقمی معادل ۱۵۲۴۹۰۶ تن پلی اتیلن در سال ۲۰۱۵ اولین صادر کننده این محصول به چین بوده و عربستان سعودی با ۱۴۶۴۷۰۶ تن پلی اتیلن به این کشور در رتبه دوم صادرات این محصول به چین قرار دارد.

یکی از تاجران اظهار داشته است: «عرضۀ پلی اتیلن از طرف ایران بطور بالقوه توازن این بازار در این منطقه برهم می زند و اگر ایران ارائۀ محصولاتش در این منطقه را شروع کند، احتمال می رود تولیدکنندگان خاورمیانه سهم خود از بازار را از دست بدهند.» کارگزاری که از طرف یکی از تولیدکنندگان خاورمیانه فعالیت می کند اضافه کرده است: «ما پیش بینی می کنیم به محض برطرف شدن تحریم ها محموله های پلی اتیلن ایران روانۀ این منطقه بشوند. مدتی است که ایران در بازار پلی اتیلن چین مخصوصا پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین به رقابت می پردازد و ما معتقدیم که ایران می تواند در آسیای جنوب شرقی نیز رقابت کند.»

ارسال نظر