کد خبر : 32184

عقب نشینی پلی پروپیلن بازها

عقب نشینی پلی پروپیلن بازها

پتروتحلیل- امروز پلی پروپیلن Z30s مارون و پلی پروپیلن نساجی OFF - HP550J درجه ۳ جم دو کالای مورد توجه خریداران در رینگ پتروشیمی بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، غیبت پلی پروپیلن Z30s ماورن در هفته های اخیر امروز خریداران را به رقابت برای این کالا وادار کرد. پلی پروپیلن نساجی آف گرید جم نیز با توجه به صرفه اقتصادی آن برای خریداران مورد توجه بازاریان قرار دارد و با رقابت از سوی کارگزاران خریدرای شد.

عرضه ۸۸۰ تنی پلی پروپیلن نساجی Z30s مارون در این روز ۱۵۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳هزار و ۱۵۵ تومان بود و معامله گران میانگین قیمت ۳ هزار و ۱۹۲ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند.

همچنین عرضه ۴۴ تنی پلی پروپیلن نساجی OFF - HP550J درجه ۳ جم نیز در این روز ۲ هزار و ۵۴۱ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن یک هزار و ۷۳۵ تومان بود و خریداران میانگین قیمت یک هزار و ۹۰۸ تومان را برای خرید آن به ثبت رساندند.

این در حالی است مابقی گریدهای پلی پروپیلن عرضه شده در این روز معاملاتی بی رمق داشتند، شایعه افت قیمت این کالاها سبب شده تا معامله گران علاقه به آنها نشان ندهند.

از سوی دیگر کاهش تولید پلی پروپیلن های نساجی با MFR3.5 هم یکی دیگر از دلایلی است که سبب کاهش حجم خریدهای پلی پروپیلن ها شده است، هفته گذشته پلی پروپیلن های با MFR3.5 با کاربرد ظروف یک بار مصرف و جامبو عرضه نشدند، این در حالی است که حجم خرید پلی پروپیلن ها با MFR3.5 درصد همواره رقم بالایی را در بازار به خود اختصاص می دهد.

البته امروز پتروشیمی رجال پلی پروپیلن با MFR4 را عرضه کرد، این در حالی است که گفته می شود پلی پروپیلن های نساجی با MFR6 با کاربرد گونی و استحکام کم به دلیل افزایش صادرات این گریدها با حجم بیشتری از تولید نسبت به پلی پروپیلن های با MFR3.5 مواجه شده اند.

جواد موسوی، مدیرکالای کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: این موضوعات در بازار پتروشیمی به ضعف مدیریت گریدها مربوط است.

وی در ادامه گفت: معاملات امروز پس دو، سه هفته کاهش حجم، روند مثبتی را در پیش گرفته است.

این در حالی است که برخی از معامله گران به کاهش حجم موجودی بازار آزاد پتروشیمی اشاره می کنند و معتقدند؛ نیاز به خرید در بازار پتروشیمی افزایش یافته است، در کنار این موضوعات برخی از کارشناسان نیز معتقدند؛ برخی از محصولات به کف قیمتی خود رسیده اند.

با این حال امروز برخی از کارشناسان به افزایش خریدهای کدهای معاف از مالیات نیز در بازار پتروشیمی ها اشاره کردند، به گفته این گروه حجم خرید پلی اتیلن های سبک پس از دو هفته رکود، در حال حاضر افزایش یافته است.

به گفته این گروه ضروری به نظر می رسد که پتروشیمی ها بر مقابله با فروش محصولات پتروشیمی در بازار داخل توسط دارندگان کدهای معاف از مالیات، قوانینی را وضع کنند. مثلا در حال حاضر پتروشیمی مارون از دارندگان این کدها در بار اول خرید، مالیات را اخذ می کند و سپس اقدام به فروش کالا به این افراد کرده و با ارایه مداراک از سوی آنها، مالیات اخذ شده را به آنها برمی گرداند و یا برخی از پتروشیمی ها نیز باربری محصولات فروخته شده به کدهای معاف از مالیات را خودشان تعیین می کنند.

با این حال امروز در گروه پلی پروپیلن ها هم گرید ۵۱۱۰ آریاساسول با وجود کاربرد یکسان آن با EX5 مارون، بیش از این کالا خریداری و مورد توجه قرار گرفت. برخی از معامله گران می گویند: سخت گیری پتروشیمی ها در مواجه با کدهای معاف از مالیات می تواند از تنش های قیمتی در بازار جلوگیری کند.

ارسال نظر