کد خبر : 31605

بازیگران دنیای پلاستیک گرد هم آمدند

بازیگران دنیای پلاستیک گرد هم آمدند

پتروتحلیل- بازیگران دنیای پلاستیک از جمله، تبدیل کنندگان، توزیع کنندگان، تاجران، تولیدکنندگان پلیمرها و دیگر شرکت های فعال در این بخش در مورد آخرین تحولات در این بازار به بحث نشستند.

به گزارش «پتروتحلیل»، بازیگران دنیای پلاستیک در کنفرانس پتروشیمی ChemObris در اروپا در هتل هیلتون در شهر آمستردام در هلند گرد هم آمدند.

در این نشست، پاتریک کیربی از شرکت Wood Mackenzie اولین جلسه را با ارائۀ خود با عنوانِ «کدام سوخت شیمیایی بهتر است و چرا؟» آغاز کرد. او گزارش داد که بازار نفت همچنان ضعیف باقی می ماند اما تقاضا افزایش خواهد یافت و اقتصاد جهانی در رکود نیست، که دیدگاهی متفاوت را در رابطه با سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ ایجاد خواهد کرد. به گفته وی، قیمت های نفت در سال ۲۰۱۶ به تعادل خواهد رسید زیرا پایین بودن قیمت ها موجب کاهش تولید قیمت های غیر عضو اوپک خواهد شد.

در همین حال دکتر مایکل املیوس از شرکت Nexant GmbH در مورد پتروشیمی های خاورمیانه و صنعت پلیمر گفت: قیمت پایین نفت منجر به بهبود چشمگیر در وضعیت رقابت کراکنیگ نفتا شده است. وی همچنان گفت: در این میان در نتیجه این مسئله که سرمایه گذاری های هدفمند چین را به سوی خودکفایی در زمینه تولید پروپیلن و پلی پروپیلن پیش می برد، پیش بینی می شود میزان پلی پروپیلن صادراتی از خاورمیانه به چین از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بطور قابل توجهی کاهش یابد.

این در حالی است که ترکیه بیشترین سهم از تقاضای پلی اولفین در خاورمیانه را دارد و پس از عربستان سعودی و ایران (تحریم های این کشور از اوایل سال ۲۰۱۶ به طور تدریجی برداشته خواهند شد) قرار دارند. طبق برآوردهای شرکتNexant ، به مدت ۳ تا ۴ سال طول خواهد کشید تا صنعت پتروشیمی ایران به وضعیت پیش از تحریم ها بازگردد.

اندری زاتوف، مدیر ارشد بخش پلیمرهای اصلی در شرکت SIBUR هم متذکر این مسئله شد که علیرغم شاخص های منفی اقتصادی صنعت پلی اولفین روسیه همچنان در مسیر رشد قرار دارد.

وی گفت: کل تولید پلی پروپیلن روسیه از سال ۲۰۰۷ افزایش ۱۴۸ درصدی داشته و ظرفیت تولید پلی اولفین این کشور در حال حاضر فراتر از ۳ میلیون تن در سال رفته است. پیش بینی می شود بازار پلی اتیلن در CIS بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ در محاسبات سالانه تا ۲/۸ درصد افزایش یابد و همچنین رشد سالیانه ۴/۲ درصدی برای بازار پلی پروپیلن پیش بینی می شود. زاتوف اظهار داشت که در سال های آتی به صادرکننده اصلی پلی پروپیلن و پلی اتیلن تبدیل خواهند شد و تمرکز صادرات این کشور بر اروپا، ترکیه و چین قرار دارد.

آقای اودو جانگ از شرکت Boston Consulting Group بر روندهای متدوالی که بر صنایع پتروشیمی تأثیر دارند تمرکز کرد. آقا جانگ در رابطه با چین گزارش داد که سهم محصولات تولید شده در کارخانه های فعال با سوخت زغال سنگ هم برای اتیلن و هم برای پروپیلن افزایش خواهد یافت، اما قیمت ها از جنبۀ سود به مابه تفاوت قیمت نفت و زغال سنگ بستگی خواهد داشت. وی همچنین اشاره کرد: «چین در سال های آتی همچنان عامل اصلی در تقاضای محصولات شیمیایی و پتروشیمی در سطح جهان خواهد بود و عدم خودکفایی چین در زمینه سوخت و اتکای این کشور به نفتای وارداتی در زمینه قیمت آن را در موضع ضعف قرار داده است.

ارسال نظر