کد خبر : 32002

سقوط پلی پروپیلن به زیر ۹۰۰ دلار

سقوط پلی پروپیلن به زیر ۹۰۰ دلار

پتروتحلیل- کاهش قیمت های پلی پروپیلن پیش از پایان سال میلادی ادامه یافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، این هفته در ترکیه با توجه به کاهش مشهود معاملات در روزهای پایانی سال قیمت های پلی پروپیلن سقوط کرد.

یکی از خریداران اظهار داشته است: «روند نزولی قیمت ها در این بازار ادامه دارد. آنچه امروز از جنبه قیمتی قابل رقابت محسوب می شود، فردا قیمت بالایی به حساب می آید.» قیمت های پلی پروپیلن وارداتی به ترکیه پیش از اعلام قیمت های ماه ژانویه از جنبه پایین بودن قیمت رکورد جدیدی را ثبت کرده و پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از عربستان سعودی به پایین تر از ۹۰۰ دلار در هر تن به صورت (CIF) سقوط کرد. محدوده قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی از عربستان سعودی به ترکیه به صورت (CIF) با ۶۰ تا ۷۰ دلار کاهش بین ۸۸۰ تا ۹۲۰ دلار در هر تن گزارش شده و برای گرید فیبر با ۳۵ تا ۴۵ دلار کاهش به ۹۳۰ تا ۹۵۰ دلار در هر تن رسیده است.

در همین حال یکی از تولیدکنندگان سعودی گزارش داده است: «قیمت های ما قابل چانه زنی هستند، اگرچه ما تمایلی نداریم هموپلیمر پلی پروپیلن خود را پایین تر از مرز ۹۰۰ دلار در هر تن پیشنهاد دهیم.» قیمت محموله های وارداتی از ایران از هفته گذشته کاهش ۱۰ تا ۳۰ دلاری را تجربه کردند و برای پلی پروپیلن گرید رافیا بین ۹۶۰ تا ۹۷۰ دلار در هر تن و برای گرید فیبر بین ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار در هر تن به صورت (CPT) قرار گرفتند.

پلی پروپیلن گرید رافیای وارداتی از هند با کاهش ۳۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۱۰ دلار در بازه بالایی محدوده قیمتی به ۹۰۰ تا ۹۷۰ دلار در هر تن (CIF) رسید، در حالیکه همانطور که فروشندگان تأیید کرده اند، تمایل خرید با رقم هایی برابر یا نزدیک بازه بالایی محدوده قیمتی را ندارند. طبق داده های ChemObris قیمت های هموپلیمر پلی پروپیلن وارداتی به ترکیه به پایین ترین میزان خود از ماه مارچ ۲۰۰۹ سقوط کرده اند. در بازار داخلی، شرکت Petkim قیمت های خود را ۳۵ دلار در هر تن کاهش داد که این مسئله موجب شد توزیع کنندگان نیز قیمت های خود را پایین بیاورند. قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا نگهداری شده در داخل ترکیه با کاهش ۲۰ تا ۳۰ دلاری به ۱۲۲۰ تا ۱۲۷۰ دلار در هر تن رسیدند.

اکثر خریداران، خریدهای خود برای امسال را انجام داده اند. پیش بینی می شود قیمت های پلی پروپیلن برای ماه ژانویه با توجه به عرضه کافی این محصول و پایین آمدن قیمت انرژی همچنان کاهش یابد. به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت هموپلیمر پلی پروپیلن ۸۰۰ دلار در هر تن در چین به صورت (CFR) نشان می دهد که قیمت ها در ترکیه هنوز برای کاهش جا دارند. یکی از تاجران در ترکیه پیش بینی کرده است: «احتمال می رود کاهش ۳۰ تا ۵۰ دلاری را از منابع خاورمیانه ای در ماه ژانویه شاهد باشیم.»

در چین با توجه به کاهش ارزش یوآن پیش بینی می شود قیمت های پلی پروپیلن وارداتی به این کشور در بازه بالایی محدوده قیمتی همچنان کاهش یابند. برخی از معامله کنندگان استدلال کرده اند اگرچه تقاضا افزایشی از خود نشان نداده، در صورت باقی ماندن قیمت نفت خام بالاتر از مرز ۳۵ دلار در بشکه، احتمال می رود قیمت های پلی پروپیلن در بازار داخلی نیز در رقم هایی نزدیک به قیمت های فعلی به پایین ترین میزان خود برسند. معامله کنندگان اروپایی به تعطیلات کریسمس خود وارد شدند این در حالی است که قراردادهای جدید پروپیلن از اواسط هفته این هفته با کاهش ۵۰ یورویی در هر تن منعقد شده اند.

قیمت های مرجع خاورمیانه پلی پروپیلن گرید رافیا: ۸۷۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن (کاهش ۳۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۵۰ دلاری در بازه بالایی) پلی پروپیلن گرید فیبر: ۹۰۰ تا ۹۳۰ دلار در هر تن (کاهش ۴۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۵۰ دلاری در بازه بالایی) ایران پلی پروپیلن گرید رافیا: ۹۳۰ تا ۹۴۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۳۰ دلاری در بازه بالایی) پلی پروپیلن گرید فیبر: ۹۳۰ تا ۹۶۰ دلار در هر تن (کاهش ۳۰ دلاری در بازه پایینی و کاهش ۴۰ دلاری در بازه بالایی)

ارسال نظر