کد خبر : 31856

تکمیل ۱۶ طرح پتروشیمی در اولویت شرکت ملی

پتروتحلیل- مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان دولت یازدهم، اجرای بالغ بر ١٩ طرح پتروشیمی در دستور کار قرار دارد که هفت طرح آن به اضافه بخشی از پتروشیمی دماوند تا پایان سال ٩۴ اجرا می شوند.

مرضیه شاهدایی در گفتگو با شانا، اظهار کرد: هم اکنون ۶٠ تا ۶٧ طرح در این صنعت در حال اجراست که ١۶ طرح از آنها پیشرفت بالای ٨٧ درصد دارند و تکمیل آنها در اولویت نخست شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد.

وی افزود: اولویت دوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز به طرحهایی اختصاص می یابد که از پیشرفتی بیش از ۵٠ درصد برخوردارند و به عنوان دومین دسته طرح های اولویت دار شناخته می شوند؛ از این رو برآنیم تا با فراهم آوردن زمینه های لازم اجرای این دسته از پروژه ها را سرعت بخشیم.

شاهدایی گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان دولت یازدهم، اجرای بالغ بر ١٩ طرح پتروشیمی در دستور کار قرار دارد که بالغ بر هفت طرح آن به اضافه بخشی از پتروشیمی دماوند تا پایان سال ٩۴ اجرا می شوند؛ همچنین همسو با برنامه ریزی های صورت گرفته، راه اندازی هشت طرح نیز تا پایان سال ٩۵ در دستور کار قرار دارد که بهره برداری از سه طرح آن نیز در نیمه نخست سال ٩۶ مورد توجه قرار گرفته است و پیش بینی می شود تا پایان دولت یازدهم به راه اندازی برسد.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: لازم به یادآور است که اعتبار اسنادی (ال سی) این دسته از پروژه ها گشوده شده است و پیشرفت‌ مناسبی دارند؛ همچنین لازم به یادآوری است، بخشی از طرحها مانند بوشهر به تازگی در سایه حمایتهای انجام شده از طریق منبع اعتبار اسنادی تامین شده است که جزو طرحهایی به شمار می روند که می‌توانیم شاهد راه اندازی آنها تا سال ٩۶ باشیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، بالغ بر یک تا دو طرح نیز که از طریق صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده اند، در زمره طرحهای تعیین تکلیف شده قرار دارند و مابقی آنها (اولویت سوم) نیز پیشرفت قابل توجهی دارند که می توان دلیل اصلی آن را نبود تامین مالی یا فقدان سرمایه گذار جدی دانست.

شاهدایی یادآور شد: امید می رود تا در مقطع پساتحریم و با هدایت سرمایه گذاران خارجی به این سمت، شاهد فعال شدن این طرحها در آینده نزدیک باشیم.

طی دو سال گذشته شرکت های خارجی به خصوص اروپایی ها، هیات هایی را به ایران اعزام و مذاکراتی را درباره همکاری در دوران پساتحریم انجام داده اند، اما مدتی است که این گفتگوها جنبه آشکار و جدی یافته و حتی کار به امضای قرارداد و همکاری رسمی رسیده است.

در این میان، صنعت پتروشیمی، جذابیتی خاص برای شرکتهای اروپایی داشته به طوری که شما نمی توانید مذاکراتی را با طرفهای ایرانی پیدا کنید که در آن مسئولان صنعت پتروشیمی کشورمان حضور نداشته باشند یا طرف خارجی برای حضور در صنعت سودآور پتروشیمی ایران ابراز تمایل نکرده باشد، هم اکنون مذاکرات فشرده میان نمایندگان این شرک ها و ذینفعان صنعت پتروشیمی کشورمان ادامه دارد.

حضور مسئولان صنعت پتروشیمی در همه مذاکرات با شرکتها و کشورهای خارجی حکایت از جذابیت بالایی سرمایه گذاری و کار در این صنعت برای هر دو طرف دارد، در طی یک دهه گذشته می توان گفت سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت صورت نگرفته، از این رو این صنعت هم اکنون تشنه سرمایه و فناوری خارجی است، از طرف دیگر طرفهای خارجی به خوبی از ظرفیتها و سودهای کلانی که برای آنها در این صنعت وجود دارد اطلاع دارند.

شرکتهایی مثل باسف و لینده آلمان، اکسنس فرانسه، هیوندای کره‌جنوبی، شل انگلیس و ساسول آفریقای جنوبی و چند شرکت صاحب نام دیگر اکنون با علم بر دستیابی ایران به برجام و لغو تحریمهای کشور در آینده بسیار نزدیک، آماده مشارکت برای تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی ایران شده‌اند، آنها خوب می دانند که در کشورهایشان سود سرمایه گذاری در بانکها حدود یک درصد است، در حالی که این سود در پروژه های صنعت پتروشیمی ایران دست کم ٢٠ درصد است

ارسال نظر