کد خبر : 31772

پلی اتیلن سازهای ایرانی در انتظار پیشنهاد خرید

پلی اتیلن سازهای ایرانی در انتظار پیشنهاد خرید

پتروتحلیل- قیمت های پلی اتیلن در بازار ترکیه برای یک هفته دیگر همچنان کاهش یافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، با توجه به اینکه کاهش قیمت نفت خام به پایین تر از ۴۰ دلار در هر بشکه موجب تقویت پیش بینی ها برای کاهش قیمت شد، سوالی که پیشتر مطرح شده بود در رابطه با اینکه آیا قیمت های این محصول باید به پایین ترین میزان خود نزدیک شوند موضوعیت خود را از دست داد.

در بازار وارداتی، قیمت های محصولات خاورمیانه به صورت (CFR، مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی) مخصوصا در بازۀ بالایی محدوده قیمتی کاهش یافتند و اینگونه گزارش شده اند: «۱۱۵۰ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۱۶۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۱۷۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین. یکی از شرکت های بزرگ عربستانی (FCA) نیز در این هفته قیمت های خود را ۱۰ تا ۲۰ دلار کاهش داده و برای پلی اتیلن سبک خطی به ۱۲۳۰ دلار در هر تن و برای فیلم پلی اتیلن سنگین به ۱۲۵۰ دلار در هر تن رسانده است.

محصولات ایرانی (CPT) نیز با کاهش قیمت برای پلی اتیلن سبک و فیلم پلی اتیلن سنگین مواجه شدند و به ترتیب به ۱۱۶۰ دلار در هر تن و ۱۱۶۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن رسیدند و همچنین پلی اتیلن سبک خطی وارداتی از این کشور شاهد کاهش ۱۰ تا ۳۰ دلاری بود و ۱۱۵۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن گزارش شده است. یکی از خریداران ادعا کرده است: «در حال حاضر عرضه کنندگان ایرانی آمادۀ دریافت پیشنهاد خرید هستند.»

با توجه به جو کاهشی بازار، پیش بینی می شد قیمت های پیشنهادی در رقم های بسیار پایین تر قرار داشته باشند. قیمت محصولات وارداتی از کره جنوبی نیز ۱۰ تا ۳۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و فیلم پلی اتیلن سنگین و ۲۰ تا ۵۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین گرید پایپ کاهش یافتند و به ترتیب به ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن و ۱۲۸۰ تا ۱۳۲۰ دلار در هر تن (CIF) رسیدند.

یکی از تولیدکنندگان جهانی اظهار داشته است: «به نظر می رسد دلیلی برای تغییر جو بازار وجود ندارد.» یکی از تولیدکنندگان خاورمیانه ای نیز گفته است: «ما در نظر داریم در هفته آینده برای فیلم پلی اتیلن سنگین تخفیف هایی را پیشنهاد کنیم.»

تاجر دیگری بیان ذکر کرده است: «جو بازار پلی اتیلن اروپا افزایشی است اما این جو افزایشی که به سبب کاهش عرضه بوجود آمده است، موقتی خواهد بود.» در بازار داخلی ترکیه، شرکت Petkim در اوایل این هفته کاهش ۲۰ تا ۲۵ دلاری را بر قیمت های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین گرید پایپ خود اعمال کرد.

در بازار توزیع، این این هفته قیمت های محموله های نگهداری شده در داخل ترکیه کاهشی ۲۵ تا ۳۰ دلاری داشتند و به این شرح گزارش شده اند: ۱۵۲۵ تا ۱۶۰۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۵۳۰ تا ۱۶۲۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین. برخی از توزیع کنندگان که از وضعیت ضعیف تقاضا در بازار داخلی ناراضی هستند اظهار داشته اند: «ما به سختی می توانیم محصولات فعلی خود به فروش برسانیم. از اینرو انبار مجدد محصولات را در آینده ای نزدیک در نظر نخواهیم داشت.»

با وجود فشار از طرف بازار چین، کاهش قیمت های انرژی و توازن عرضه و تقاضا، پیش بینی می شود دورنمای بازار پلی اتیلن ترکیه در کوتاه مدت کاهشی باشد. با این وجود، شدت روند کاهشی قیمت های پلی اتیلن به اندازۀ قیمت های پلی پروپیلن نخواهد بود که ریشۀ آن در برابری یا بالاتر بودن قیمت های اتیلن آسیا نسبت به پلی اتیلن در چین می باشد.

اگرچه کاهش قیمت های نفتا همچنان به قیمت های اتیلن برای کاهش آن ها فشار وارد می کند، قیمت های اتیلن در بازار نقدی به سبب کاهش عرضه همچنان در وضعیت فعلی خود قرار دارند. از اینرو کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی پلی اتیلن محتمل به نظر نمی رسد.

قیمت های مرجع

خاورمیانه

پلی اتیلن سبک: ۱۱۳۰ تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازۀ بالایی)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۴۰ تا ۱۱۷۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازۀ پایینی و کاهش ۲۰ دلاری در بازۀ بالایی)

پلی اتیلن سنگین: ۱۱۵۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در بازۀ بالایی)

ایران

پلی اتیلن سبک: ۱۱۴۰ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در هر دو بازه)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۴۰ تا ۱۱۷۰ دلار در هر تن (کاهش ۲۰ دلاری در هر دو بازه)

پلی اتیلن سنگین: ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ دلار در هر تن (کاهش ۳۰ دلاری در هر دو بازه)

ارسال نظر