کد خبر : 31154

فشار بازار چین و اروپا بر پلی اتیلن

فشار بازار چین و اروپا بر پلی اتیلن

پتروتحلیل-بازار پلی اتیلن ترکیه تحت فشار مخالف از طرف بازارهای چین و اروپا قرار دارد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این هفته در ترکیه تغییرات زیادی در محدوده های قیمتی بازار وارداتی پلی اتیلن صورت نگرفت اگرچه شرکت Petkim در اوایل این هفته قیمت های خود را ۱۵ دلار در هر تن افزایش داد. معامله کنندگان غالبا با این مسئله موافقت کرده اند که این مسئله به بهبود قابل توجه جو این بازار کمک نکرده است.

طبق گزارشات قیمت های پلی اتیلن وارداتی از خاورمیانه (به صورت CIF با ۶/۵درصد عوارض گمرکی) به این صورت بوده اند: ۱۱۹۰ تا ۱۲۱۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۲۱۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۲۲۰ تا ۱۲۷۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین. خریداران قادر بودند محموله هایی با قیمت های پایین تر را نیز از منابع سعودی بیابند. با توجه به وضعیت ضعیف بازار چین دو عرضه کنندۀ خاورمیانه ای نیز همانند گذشته بر قیمت های خود برای ماه آینده پافشاری نکردند.

قیمت های پیشنهادی منابع ایرانی (به صورت CPTبا ۶/۵ درصد عوارض گمرکی) نیز غالبا ثابت بودند: ۱۲۳۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۲۵۰ تا ۱۲۹۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین و ۱۲۳۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سبک خطی. برخلاف پلی پروپیلن مشکلی در عرضه پلی اتیلن از ایران گزارش نشده است.

معامله کنندگان تلاش فروشندگان برای افزایش قیمت محصولات منابع کره جنوبی را گزارش کرده اند با این وجود آن ها با تقاضای زیادی مواجه نشده اند. قیمت های پیشنهادی از این منابع به صورت CIF به این شرح بوده اند: ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین، ۱۲۸۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۳۴۰ تا ۱۳۷۰ دلار در هر تن برای لوله پلی اتیلن سنگین. در بازار توزیع قیمت ها برای محموله های داخلی برای پلی اتیلن سبک ثابت بوده و بطور جزئی کاهش یافته، برای فیلم پی اتیلن سنگین ثابت بوده و برای پلی اتیلن سبک خطی با کاهش روبرو شده و به ترتیب به این صورت گزارش شده اند: ۱۵۸۰ تا ۱۶۵۰ دلار در هر تن، ۱۶۰۰ تا ۱۶۷۰ دلار در هر تن و ۱۵۳۰ تا ۱۶۵۰ دلار در هر تن.

به گزارش «پتروتحلیل»، محاسبات سود محصولات چینی همچنان بر بازار پلی اتیلن ترکیه فشار وارد می کند تا قیمت های پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین را پایین تر از مرز ۱۲۰۰ دلار در هر تن (CIF) کاهش یابد اگرچه این فشار همانند فشار در بازار پلی پروپیلن قابل ملاحظه نیست.

خریداران پلی اتیلن نسبت به خرید محصولات نهایی‌شان از طرف مشتریان خوشبین نیستند و به کاهش فصلیِ تقاضا اشاره می کنند و فروشندگان از جریان پول ناراضی هستند. یکی از خریداران گفته است: «اینکه تقاضا در ترکیه به میزان کافی بالا باشد تا کاهش قیمت ها در چین را خنثی کند مسئله ای مبهم است.» از طرفی با توجه به محدود بودن عرضه پیش بینی می شود قیمت های اولیه در بازار پلی اتیلن اروپا برای ماه دسامبر افزایش بیابد. بعلاوه قیمت های اتیلن در سرتاسر جهان افزایش یافته است. در میان این فشارهای مخالف یکدیگر ممکن است قیمت ها در بازار پلی اتیلن ترکیه در کوتاه مدت ثابت بماند و توازن عرضه و تقاضا در روند افزایشی یا کاهشی قیمت ها نقشی برجسته دارد.

خاورمیانه

پلی اتیلن سبک: ۱۱۹۰ تا ۱۲۴۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه پایینی)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۷۰ تا ۱۲۱۰ دلار در هر تن (بدون تغییر)

پلی اتیلن سنگین: ۱۲۰۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه پایینی)

ایران

پلی اتیلن سبک: ۱۲۲۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه بالایی)

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۲۰۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن (بدون تغییر)

پلی اتیلن سنگین: ۱۲۳۰ تا ۱۲۶۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در بازه بالایی)

ارسال نظر