کد خبر : 30262

آیا افزایش قیمت پلی اتیلن در نوامبر نیز ادامه خواهد داشت؟

آیا افزایش قیمت پلی اتیلن در نوامبر نیز ادامه خواهد داشت؟

پتروتحلیل- این هفته در ترکیه با تمام شدن سهمیه ماهانۀ عرضه کنندگان همیشگی معاملات در بازار واردات پلی اتیلن کاهش یافت و فروشندگان گزارش داده اند که میزان استعلام قیمت از طرف خریداران پایین آمده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این حال در محدوده های قیمتی محصولات وارداتی در این بازار شاهد افزایش هرچند کم بوده ایم. قیمت های محصولات وارداتی از منابع خاورمیانه ای به صورت CIF وضعیت ثابت و رو به رشد داشته و به این شرح بوده است: ۱۲۰۰ تا ۱۲۴۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک؛ ۱۱۸۰ تا ۱۲۴۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین. خریداران برای پلی اتیلن سعودی از فروشندگان جهانی پیشنهادهایی را در قیمت های بالای بازۀ محدوده قیمتی دریافت کرده اند.

پیشنهادهای قیمتی ایران به صورت CPT همانند پیشنهادهای فعلی بطور گسترده ای صورت نگرفته و به این شرح است: ۱۲۴۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۲۵۰ تا ۱۲۷۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین و ۱۲۱۰ تا ۱۲۲۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سبک خطی.

یکی از فروشندگان می گوید: «در این هفته میزان تقاضا خوب نبوده است و ما تماس های کمی را از مشتری هایمان برای خرید محصولات جدید داشته ایم». از سوی دیگر یکی از خریداران اینگونه استدلال می کند: «فروشندگان تمایل زیادی برای فروش ندارند.» در بازار داخلی ترکیه، این هفته شرکت Petkim قیمت های خود را تغییر نداد. در بازار توزیع قیمت ها غالباً نسبت به هفته پیش بدون تغییر باقی مانند: ۱۵۶۵ تا ۱۶۶۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۵۹۰ تا ۱۶۵۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و ۱۵۸۰ تا ۱۶۷۰ دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین. به گفتۀ برخی از توزیع کنندگان عرضۀ محصولات پلی اتیلن برای خرید فوری از جمله برای پلی اتیلن سبک خطی همراه با افزودنی و پلی اتیلن سنگین گرید بادی و گرید تزریقی و پلی اتیلن PE100 کم بوده است؛ اما برخی معتقدند که اخیراً وضعیت عرضۀ پلی اتیلن گریدِ بادی بهبود یافته و عرضۀ آن کافی است.

در همین حال معامله کنندگان غالباً موافق هستند در هفته های آتی این بازار مسیر ثبات و افزایش قیمت را دنبال خواهد کرد. تقاضا آنچنان مناسب نیست که موجب افزایش قیمت شود با این وجود در سطح جهان قیمت های محصولات این بازار در حال افزایش است. در این هفته قیمت های پلی اتیلن در بازار نقدی افزایش یافت و قیمت های این محصول در چین نیز پس از تعطیلات بالا رفت.

محاسبات خالص عایدی در چین بر بازار ترکیه برای افزایش قیمت ها هرچند به میزانی جزئی فشار وارد می آورد. با این حال پایدار ماندن این روند افزایشی در چین نیز مورد شک است. در بازار مواد خام، قیمت اتیلن در بازار نقدی اروپا و آسیا شاهد کاهش نبود؛ و برعکس در آسیا شاهد افزایش بود. اگر قیمت های صنایع بالادستی مثل نفت خام، نفتا و ایتلن در کوتاه مدت تغییر عمده ای به خود نبینند، با توجه به وضعیت تقاضا و شرایط کند اقتصادی که جلوی افزایش محسوس قیمت ها را گرفته اند و همین طور در میان وضعیت نامشخص سیاسی کنونی، معامله کنندگان برای پلی اتیلن در ماه نوامبر روند ثابت و افزایشی در ترکیه را پیش بینی می کنند.

مرجع قیمت ها

خاورمیانه:

پلی اتیلن سبک: ۱۲۰۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۱۷۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن

پلی اتیلن سنگین: ۱۲۰۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن

ایران:

پلی اتیلن سبک: ۱۲۲۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن

پلی اتیلن سبک خطی: ۱۲۰۰ تا ۱۲۲۰ دلار در هر تن

پلی اتیلن سنگین: ۱۲۴۰ تا ۱۲۶۰ دلار در هر تن

ارسال نظر