کد خبر : 30433

افزایش تولید پلی اتیلن سبک خطی به مدد کارخانه های ذغال سنگی

افزایش تولید پلی اتیلن سبک خطی به مدد کارخانه های ذغال سنگی

پتروتحلیل- قیمت های پلی اتیلن بعد از تعطیلات ملی چین طبق پیش بینی های قبل از این تعطیلات شاهد افزایش بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، افزایش قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی بلافاصله پس از پایان تعطیلات و همچنین ذخیرۀ مجدد محصولات توسط خریدارانی که طبیعتاً پس از تعطیلات بلند مدت به این امر نیاز داشتند، از دلایل این روند افزایشی در قیمت پلی اتیلن هستند.

با این وجود این هفته پس از آنکه قیمت نفت خام مجدداً کاهش یافت، قیمت پلی اتیلن نیز شروع به کاهش یافتن کرد. این مسئله موجب شد خریداران مجدداً در انجام خریدهایشان موضع محتاطانه ای داشته باشند و طبق گزارشات پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین هر دو شاهد کاهش قیمت بوده اند.

قیمت های فیلم پلی اتیلن سبک وارداتی به چین به صورت CIF با ۲۰ دلار افزایش در بازۀ پایینی محدودۀ قیمتی به ۱۱۹۰ تا ۱۲۴۰ دلار در هر تن رسید. قیمت های فیلم پلی اتیلن سبک خطی گرید c4 با شرایط فروش یکسان با افزایش ۱۵ دلاری در بازۀ پایینی و افزایش ۱۰ دلاری در بازۀ بالایی محدودۀ قیمتی به ۱۱۴۰ تا ۱۲۱۰ دلار در هر تن رسید. فیلم پلی اتیلن سنگین که طبق گزارشات تقاضا برای خرید آن نسبت به دیگر محصولات پلی اتیلن نسبتاً بیشتر است، با افزایش ۱۵ دلاری در بازۀ پایینی و افزایش ۳۰ دلاری در بازۀ بالایی محدودۀ قیمتی به ۱۱۶۵ تا ۱۲۴۰ دلار در هر تن رسید. یکی از معامله کنندگان گزارش داده است که در این هفته پیشنهادهای فروش پلی اتیلن سبک از ایران، برزیل و منابع خاورمیانه ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن و پیشنهادهای فروش پلی اتیلن سنگین بطور مشابه ۵ تا ۳۰ دلار در هر تن کاهش داشته اند.

فروشندگان چینی گزارش داده اند که به سبب شرایط بد اقتصادی در این کشور، تقاضا در این بازار مجدداً به وضعیت خرید به میزان نیاز بازگشته است. یکی از فروشندگان می گوید: «به سبب کاهش سرعت رشد اقتصاد، تقاضا پایین آمده و خریداران ترجیح می دهند به میزان نیازشان خرید کنند. اما عرضه به میزان کافی صورت می گیرد.» علیرغم اینکه شرکت سعودیِ پترو رابغ قصد دارد برای فعالیت های حفظ و نگهداری کارخانۀ پلی اتیلن خود را تعطیل کند، میزان عرضه در بازار پلی اتیلن سبک هنوز کافی است.

تولید پلی اتیلن سبک خطی به خاطر تولید کارخانه های ذغال سنگی افزایش یافته اما قیمت های پیشنهادی برای این محصول از طرف شرکت های شمال آمریکا در بازۀ پایینی محدودۀ قیمتی قرار دارند. معامله کنندگان به بررسی قیمت های صنایع بالادستی برای پیش بینی روند قیمتی در این بازار ادامه می دهند اما انتظار می رود که در کوتاه مدت شاهد افزایش چشمگیری در وضعیت تقاضا نباشیم.

ارسال نظر