کد خبر : 30675

سه‌گانه‌های پتروشیمی

پتروتحلیل- همزمان با بررسی عملکرد نفت پاسارگاد، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی شیراز و پتروشیمی فن‌آوران نیز تازه‌ترین وضعیت خود را به روز کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، نفت پاسارگاد به عنوان تنها تولیدکننده قیر در بورس سهام، سود هر سهم خود را از ۳ هزار و ۴۳۱ ریال برای هر سهم به ۲ هزار و ۴۳۷ ریال کاهش داده و در ۶ ماهه نخست ۳۸درصد از سود عملیاتی و ۴۰درصد از سود خالص را پوشش داده است. براساس اطلاعات ارائه شده سود عملیاتی از ۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال به یک هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال کاهش یافته که کاهش میزان فروش از ۲٫۱۵۰ هزار تن به ۱٫۸۵۰ هزار تن در سال یکی از علل آن است. طبق این گزارش هزینه مالی از ۱۷۴ میلیارد ریال به ۲۶۵ میلیارد ریال افزایش یافته است. همچنین ۲۴درصد از سود خالص شرکت از محل سایر درآمدهای غیرعملیاتی است که در سال گذشته نیز تکرار شده و بخش مهمی از آن سود سپرده بانکی و غیره است. از مهم‌ترین طرح‌های عمده شرکت نفت پاسارگاد «کارخانه قیردمیده آبادان»، «احداث ترمینال تولید و بارگیری بندرعباس»، «احداث مخازن ۵ هزار تنی آبادان»، «ساختمان اداری شیراز» و «احداث مخازن قیر شیراز» است. در این میان پیش‌بینی شده میزان تولیدی در پایان ۱۲ ماهه یک‌میلیون و ۸۹۲ هزار و ۷۶۵ تن و فله محصول باشد که یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار تن محصول به ارزش ۱۸ هزار و ۱۷۱ میلیارد و ۸۹۳ میلیون ریال به فروش رسید. این در حالی بود که در پایان ۶ ماهه سال‎جاری ارزش فروش ۷ هزار و ۷۰۷ میلیارد و ۵۶۱ میلیون ریال بوده است.

پتروشیمی غدیر

در تازه ترین اطلاعات تولیدی شرکت‌های پتروشیمی، پتروشیمی غدیر اطلاعات مربوط به تولید خود را در ۷ ماه ابتدایی منتشر کرد که براین اساس میزان تولید «پی.وی.سی» در مهرماه توسط این شرکت ۱۰ هزار و ۶۷۱ تن بوده ۹ هزار و ۵۱۹ تن از این محصول به ارزش ۲۳۸ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال به فروش رسیده است. همچنین در ۷ ماه ابتدایی سال جاری در مجموع ۶۵ هزار و ۸۰۵ تن PVC تولید شده که ۶۵ هزار و ۴۱۸ تن محصول به ارزش یک‌هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال به فروش رسیده است.

پتروشیمی فجر

در مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی فجر صورت‌های مالی عملکرد سال ۹۳ تصویب شد. همچنین براساس جلسه فوق العاده نوع شرکت از سهامی عام به سهامی خاص تصویب شد. اساسنامه جدید نیز مشتمل بر ۵۶ ماده و ۱۱ تبصره در انطباق با مقررات بورس و اوراق بهادار تنظیم شد که تصویب و جایگزین اساسنامه قبلی شد.

پتروشیمی شیراز

پتروشیمی شیراز در تازه‌ترین اطلاعات خود ترکیب اعضای هیات مدیره را شناخت. براین اساس «غلامحسین نجابت» به نیابت از گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان رئیس هیات‌مدیره و «حمیدرضا آصفی» به نمایندگی از شرکت بازرگانی مدبران اقتصاد به عنوان نائب رئیس هیات‌مدیره شناخته شد. در همین حال «امیرحسین کریمی کاشانی» به نمایندگی از شرکت خدمات مدیریت هامون سپاهان، «حسین آقایی تبریزی» به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری هامون سپاهان، «بهرام کلانتری» به نمایندگی از شرکت بازرگانی ناوک آسیا کیش، «رضا فرزادی» به نمایندگی از شرکت بازرگانی و تجارت هامون سپاهان و «یوسف مسافرماسوله» به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین، ترکیب هیات‌مدیره را نشناختند.

پتروشیمی فناوران

«شفن» به عنوان یک شرکت متانولی در ۶ ماه نخست ۲ هزار و ۵۰ ریال سود به ازای هر سهم کسب کرد که نشان از پوشش ۵۶٫۲ درصدی است. براساس گزارش ارسالی ۵۸۹ هزار تن انواع متانول، اسید استیک، منواکسیدکربن و هیدروژن به فروش رسیده که نسبت به دوره مشابه رشد ۹٫۷درصدی نشان می‌دهد. شرکت در حالی ۴۸۸ هزار تن متانول در ۶ ماهه فروخته که این به معنای تحقق ۵۸٫۸ درصد از برنامه فروش مقداری است که ناشی از تحقق تولید مناسب است. در گزارش ۶ ماهه ۱۴۱۸ میلیارد ریال سود عملیاتی معادل ۵۹درصد محقق شده است. پتروشیمی فن‌آوران در ۶ماه ابتدایی سال جاری ۶۵۳ هزار تن محصول تولید کرده که ۵۸۹ هزار تن محصول به ارزش ۵ هزار و ۵۹۳ میلیارد و ۵۷۵ میلیون ریال به فروش رسید.

صنایع شیمیایی ایران

«شیران» نیز سود هر سهم خود را در سطح یک هزار و ۴۶۰ ریال در گزارش ۹ ماهه سال مالی منتهی به آذر ۱۳۹۴ بی‌تغییر باقی گذاشت و ۹۰۱ ریال ازان معادل ۶۲ درصد سود خالص را محقق کرد. بر پایه این گزارش ۶۹ درصد از سود ناخالص عملیاتی محقق شده در حالی که ۵۵ درصد سود عملیاتی محقق شده است. اختلاف مزبور ناشی از عدم دریافت سود سهام دریافتنی از شرکت بازرگانی و خدمات بندری است که در سرفصل سایر درآمدهای عملیاتی به میزان ۳۷۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. مجموع تناژ فروش پیش‌بینی شده برای سال جاری ۲۲۶هزار تن است و در این دوره ۱۶۱هزار تن فروش صورت گرفته که ۱۸درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. شرایط کلی نشان می‌دهد شیران سود بودجه شده را می‌تواند پوشش دهد. پیش‌بینی شده این شرکت در پایان سال مالی (۳۰ آذرماه سال جاری) ۱۹۵ هزار و ۸۴۰ تن سه محصول «الکیل بنزن خطی»، «الکیلات سنگین» و«نرمال پارافین مازاد» تولید کند که ۲۲۵ هزار و ۹۰۰ تن محصول به ارزش ۷ هزار و ۷۳۷ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال به فروش برساند. طرح‌های عمده «شیران» شامل «بهینه سازی مصرف آب»، «پروژه‌های زیست محیطی» و «طرح توسعه دوم مجتمع تولید LAB (اصفهان) افزایش ظرفیت تولیدی به ۲۲۰ هزار تن LAB در سال» است. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است، گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت به میزان ۱۰۰ درصد از محل سود انباشته که مورد تایید بازرس قانونی شرکت (سازمان حسابرسی) قرار گرفته به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است. دلایل عمده کاهش EPS سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه سال ۹۴ شرکت نسبت به بودجه در تاریخ ۳۱ خردادماه سال ۹۴ اعلام شده است؛ براین اساس اولین موضوع کاهش مستمر و درازمدت بهای نفت سفید و بنزن به عنوان مواد اولیه تولید LAB و NP که به دلیل شرایط نامناسب بازار فروش داخلی و بین المللی، کاهش بیشتر بهای محصول‌های تولیدی این شرکت را نسبت به بهای مواد اولیه مورد استفاده به همراه داشته است. دوم اینکه، میزان تولید فرآورده‌ها و فروش مقداری محصول‌های شرکت در دوره مورد گزارش از بودجه پیش‌بینی شده بیشتر بوده اما به دلایل ذکر شده پوشش ریالی پیش‌بینی شده در بودجه به صورت کامل تحقق نیافته است. همچنین عدم تحقق برخی از درآمدهای غیرعملیاتی عمدتا شامل عدم فروش سهام برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر به لحاظ شرایط نامناسب بازار سرمایه است. در نهایت اینکه افزایش هزینه‌های صادراتی به دلیل افزایش حجم مقدار صادرات از دیگر دلایل بوده است. در این میان شرکت اعلام کرده سعی می کند تا حد ممکن کاهش EPS جبران شود.

ارسال نظر