کد خبر : 30404

عملکرد پتروشیمی‌ها براساس آمار

پتروتحلیل- اطلاعات مهم با رویکرد عملکردهای ۶ ماهه شرکت‌های پتروشیمی منتشر شد.

خلیج فارس

به گزارش «پتروتحلیل»، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حالی پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۱ خردادماه سال ۹۵ را با سرمایه ی ۲۴ هزار و ۷۸۸ میلیارد و ۶۱۴ میلیون ریال مبلغ یک هزار و ۸۳۹ ریال به طرو خالص (پس از کسر مالیت) اعلام کرد که این شرکت علاوه بر اراده گزارش فعالیت هایت‌مدیره، اطلاعات و صورت‌های میاندوره ای ۳ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ (حسابرسی نشده) را با سرمایه ۲۴ هزار و ۷۸۸ میلیارد و ۶۱۴ میلیون ریال کرد.همچنین پتروشیمی خلیج فارس صورت وضعیت پورتفوی یک ماهه ۳۱ شهریورماه و مردادماه (حسابرسی شده) و اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه را منتشر کرد که در آن تاکید شده بود ذخیره کاهش سرمایه‌گذاری‌ها صفر ریال است.

پتروشیمی شیراز

پتروشیمی شیراز که تولید کننده اوره و متانول است سود هر سهم خود را از ۶۵۳ ریال به ۵۴۲ ریال کاهش داد که البته قابل پیشبینی بوده است.تعدیل منفی به علت کاهش سود در بخش عملیاتی و شناسایی زیان تسعیر ارز بوده است. «شیراز» خبر داده که میزان پیشرفت فیزیکی پروژه اوره آمونیاک فاز سوم به ۹۷درصد رسیده است. در سال‌های آتی افتتاح این طرح که در آستانه بهره برداری است، تاثیر با اهمیتی بر سود می‌گذارد. در بودجه این شرکت و در بخش عملیاتی، نرخ گاز مصرفی به عنوان خوراک ۱۳ سنت و نرخ گاز به عنوان سوخت ۱۴۵۲ ریال در نظر گرفته شده است. همچنین پتروشیمی شیراز قیمت گاز تغذیه؛ ۱۳ سنت (قیمت تسعیر ۲۶ هزار و ۵۰۰ ریال) و قیمت گاز سوخت؛ یک‌هزار و ۴۵۲ ریال (با احتساب عوارض توسعه روستایی ۱۰ درصد) لحاظ شده است. دو طرح عمده پتروشیمی شیراز «طرح اوره و آمونیاک ۳» (تاریخ بهره برداری سال ۱۳۹۴ با ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی) و «احداث طرح اوره و آمونیاک چهارم»( تاریخ بهر برداری سال ۱۳۹۵) است . میزان تولید در ۶ ماه ابتدایی سال جاری ۹۷۴ هزار و ۵۶۳ تن محصول تولید شده که ۵۳۲ هزار و ۳۸۹ تن انواع محصول به ارزش ۵۶۸ میلیارد و ۳۲۶ میلیون ریال فروخته شده است. در همین حال اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ منتشر شد.

پتروشیمی جم

پتروشیمی جم اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ (حسابرسی نشده) اعلام کرده: در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۳۱۸ تن انواع محصول تولید شده که ۸۴۳ هزار و ۷۲۴ تن انواع محصول به ارزش ۲۴ هزار و ۶۱۳ میلیارد و ۵۷۱ میلیون ریال به فروش رسیده است. این شرکت از یک‌هزار و ۵۲۷ ریال سود پیش‌بینی شده ۸۵۰ ریال سود در ۶ ماه نخست ساخته است. نکته جالب اینجاست که میزان سود محقق شده جم نسبت به سال گذشته و در دوره مشابه رشد ۲ درصدی نشان می‌دهد و در واقع یکی از مثبت‎‍ترین سناریو ها در حال تحقق است. اطلاعیه تغیییر هیات مدیره و انتخاب مدیرعامل که پیش از این اخبار مربوط به آن منتشر شده بود در سایت کدال به طور رسمی منتشر شد. جم در دوره ۶ ماهه ۷ درصد بیشتر از سال گذشته اتیلن تولید کرده و مجموع محصول‌های فروش رفته به لحاظ تناژ ۱۰درصد بیشتر از سال گذشته است. افزایش میزان خوراک‌دهی باعث شده شرکت‌های پتروشیمی نظیر «جم» بتوانند از بخش بیشتری از ظرفیت خود استفاده کنند. تحقق سود پیش‌بینی شده در شرایطی که نرخ محصول‌ها کاهش داشته اتفاق مثبتی از دید بازار محسوب می‌شود.

پتروشیمی شازند

پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» از کل سود ۱۳۱۱ ریالی خود طی ۶ ماه نخست ۵۴۶ ریال را محقق کرده که معادل ۴۱٫۶درصد است. نکته مثبت گزارش این است که حاشیه سود ۳ ماه نخست؛ ۲۰درصد، ۶ ماه نخست؛ ۲۲٫۳درصد و کل بودجه؛ ۲۳درصد است. بنابراین میانگین حاشیه سود تابستان از بودجه بالاتر است و با توجه به امکان تحقق فروش مقداریی، سود پیش‌بینی شده می‌تواند پوشش یابد. پتروشیمی شازند (پتروشیمی اراک) در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری ۹۶۴ هزار و ۲۵۷ تن انواع محصول تولید کرده که ۴۶۳ هزار و ۱۴۴ تن از این محصول‌ها به ارزش ۱۲ هزار و ۷۰۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال به فروش رسید. پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۴ مبلغ یک‌هزار و ۳۱۱ ریال به طور خالص (پس از کسر مالیات) است. هیات‌مدیره قصد دارد سرمایه شرکت را از مبلغ ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال (معادل ۷۵ درصد) از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران افزایش دهد، شرکت پس از تهیه گزارش های مورد نیاز اقدام به اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی کرده است. مهم‌ترین طرح مورد نظر «احداث مخازن صادراتی» (تاریخ بهره برداری ۱۳۹۴ با ۸۹ درصد پیشرفت) است که برآورد هزینه‌سرمایه گذاری ۲۱۸ میلیاردریال و هزینه انجام شده ۲۰۸ میلیارد و ۳۵۷ میلیون ریال است.

پتروشیمی مارون

پتروشیمی ماورن با سرمایه ثبت شده ۴ هزار میلیارد ریال اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ (حسابرسی نشده) منتشر کرد که درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت پتروشیمی لاله برای دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۳۰۰ ریال) اعلام شد که به لحاظ کردن این مبلغ به عملکرد منتهی به تاریخ مذکور سود هر سهم به صورت تجمیعی ۳ هزار و ۴۳۱ ریال است که مالک ۶۴ درصد سهام پتروشیمی لاله است. مارون در ۶ماه ابتدایی سال جاری تعداد ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۸۴ تن انواع محصول تولید کرده که ۸۹۷ هزار و ۷۳۴ تن محصول به ارزش ۲۳ هزار و ۴۴۲ میلیارد و ۹۵۷ میلیون ریال به فروش رسانده است.

پتروشیمی کرمانشاه

پتروشیمی کرمانشاه در اطلاعات و صورت‌های مالی ۶ ماه ابتدایی سال جاری با سرمایه ثبت شده یک هزار و ۷۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و سرمایه ثبت نشده یک هزار و ۷۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال میزان تولید خود را ۵۳۵ هزار و ۴۸۶ تن اوره و آمونیاک اعلام کرد که میزان فروش ۳۱۶ هزار و ۳۶۸ تن انواع محصول به ارزش ۲ هزار و ۶۳۹ میلیارد و ۷۶۳ میلیون ریال بوده است که نسبت به سال گذشته در حجم و ارزش فروش به ترتیب ۲۱٫۷۶ درصد و ۱۵٫۴۴ درصد کاهش را نشان می دهد. در همین حال پیش‌بینی شده میزان تولید در پایان سال جاری یک میلیون و ۳۹ هزار و ۱۶۰ تن محصول باشد. این در حالی است که پیش بینی شده ۷۲۱ هزار و ۹۵۷ تن محصول به ارزش ۶ هزار و ۹ میلیارد و ۲۰۲ میلیون ریال فروخته شود. در این میان دو طرح عمده «پروژه بازیافت دی اکسیدکربن از دودکش کوره ریفورمر واحد آمونیاک» (تاریخ بهره‌برداری یکم تیرماه سال ۹۴) و فاز دو مجتمع با ۸ درصد پیشرفت (یکم فروردین سال ۹۷- سال ۱۳۹۱ شروع بررسی طرح بوده و در اواخر خرداماه سال ۹۲ فاز دوم شروع شد.( ارزش کل هزینه سرمایه‌گذاری این پروژه ۱۳ هزار و ۸۷۳ میلیارد و ۹۷۹ میلیون ریال برآورد شده که تاکنون یک هزار و ۴۶۰ میلیارد و ۷۳۳ میلیون ریال برای آن هزینه انجام شده است. همچنین در پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال جاری با سرمایه ۳ هزار و ۵۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال مبلغ ۷۲۵ ریال است. در همین حال اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ این به همراه پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۴ براساس عملکرد واقعی ۶ ماهه منتشر کرد.

پتروشیمی گلستان

در این میان همچنین صنایع پترشیمی گلستان با سرمایه ۴۷۳ میلیارد ریال اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ (حسابرسی نشده) را منتشر کرد.

پتروشیمی زنجان

همچنین صنایع پتروشیمی زنجان اطلاعات وصورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ را منتشر کرد.

سرمایه‌گذاری پتروشیمی

شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی با سرمایه یک هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال صورت وضعیت پورتفوی یک ماهه منتهی به ۳۰ مهرماه را منتشرکرد که براساس آن کاهش ذخیره سرمایه‌گذاری‌ها ۳۰۸ میلیارد و ۱۵۸ میلیون ریال اعلام شد.

پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان صورت وضعیت پورتفوی یک ماهه منتهی به ۳۰ مهرماه را منتشر کرد که براساس آن این شرکت با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال ذخیره کاهش سرمایه‌گذاری‌ها را صفر ریال اعلام کرد.

سرمایه‌گذاری صنعت نفت

سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۴ براساس عملکرد واقعی ۶ ماهه (حسابرسی نشده) اعلام کرده: با توجه به واگذاری ۵۱ درصد سهام شرکت تابعه شرگت سرمایه‌گذاری نفت قشم از طریق فرابورس، سود ناشی از واگذاری پس از کسر هزینه‌های مزایده و مالیات متعلقه مبلغ ۵۱۱ میلیارد و ۳۰۴ میلیون ریال محاسبه شده است. درآمدهای واقعی ۳۱ شهریوماه سال ۹۴ فوق بدون احتساب سود سهام شرکت‌های تابعه بوده که با اعمال آن در پایان سال مالی سود واقعی هر سهم شناسایی خواهد شد. درآمدهای فوق بدون احتساب سود سهام شرکت‌های تابعه بوده که با اعمال آن در پایان سال مالی سود واقعی هر سهم شناسایی خواهد شد. در سود حاصل از سرمایه‌گذاری افزایش عمدتا ناشی از پیش‌بینی سود تقسیمی سهام شرکت‌های بورسی است. همچنین کاهش سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری ناشی از کاهش سود فروش سهام شرکت‌های بورسی است. پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۴ با سرمایه یک هزار و ۲۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال مبلغ ۶۰۶ ریال به طرو خالص (پس از کسر مالیات) است.

نفت ایرانول

نفت ایرانول با نماد «شرانل» و تولید کننده انواع روانکار اعلام کرده است که ۳ هزار و ۵۶۲ ریال سود برای هر سهم پیش‌بینی کرده و در ۶ ماه نخست ۹۲۵ ریال ازان محقق شده است. بر طبق بررسی‌ها، سود عملیاتی فصل بهار ۴۵۰ میلیارد ریال و سود عملیاتی فصل تابستان ۷۸۸ میلیارد ریال بوده که رشد بااهمیتی محسوب می‌شود و نشان از پوشش ۳۱ درصدی بودجه دارد. در بخش مالی شرکت پیش‌بینی فروش دارایی ثابت و تحقق ۳۷۴ میلیارد ریالی دارد که تاکنون محقق نشده و با توجه به رکود موجود امکان عدم تحقق دارد.انتظار تحلیلی این است که سود هر سهم از ۳۵۶۲ ریال به شرط ثبات شرایط فعلی و با فرض عدم فروش دارایی به ۲۲۰۰ ریال کاهش یابد. همچنین نفت ایرانول درباره تغییر اطلاعات واقعی دوره منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ نسبت به اطلاعات قبلی تاکید کرده: با توجه به کاهش قیمت نفت و کاهش نرخ‌های صادراتی و همچنین محصول‌های جانبی و رکود بازار با وجود افزایش حجم فروش به میزان ۶٫۷ درصد مبلغ ریالی فروش کاهش یافته است. همچنین با توجه به کاهش نفت و به تبع آن کاهش نرخ خوراک بهای تمام شده کالای فروش رفته کاهش یافته است. در همین حال با توجه به افزایش حجم تسهیلات مالی و رکود بازار هزینه‌های مالی شرکت افزایش یافته است. این درحالی است که درآمد حاصل از سود سرمایه‌گذاری شرکت روانکاران احیای سپاهان در ۶ ماهه دوم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال۹۴ شناسایی خواهد شد. با توجه به انجام مراحل فروش ساختمان سپاسداران از طریق برگزاری مزایده عمومی سود حاصله در شش ماهه دوم شناسایی خواهد شد اما با توجه به آن سود خالص شرکت کاهش یافته است.

نفت سپاهان

در این میان شرکت نفت سپاهان نیز در اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ با سرمایه یک هزارو ۵۰ میلیارد ریال اعلام کرده: در ۶ ماهه ابتدایی سال‌جاری ۳۶۹ هزار و ۱۶۹ تن انواع محصول تولید شده که ۳۲۷ میلیون و ۴۰۸ تن محصول به ارزش ۵ هزار و ۷۸۵ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال به فروش رسید. مهمترین طرح‌های عمده شرکت «تولید برایت استاک» (تاریخ بهره‌برداری سال ۱۳۹۵)، «تولید گریس» (تاریخ بهره‌برداری سال ۱۳۹۴ با ۱۰ درصد پیشرفت) و « خط پرکنی پالایشگاه»، (تاریخ بهره‌برداری سال ۱۳۹۵) است. پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفنددماه سال ۹۴ با سرمایه یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مبلغ یک‌هزار و ۶۲۱ ریال است. نفت سپاهان سود هر سهم از ۲ هزار و ۵۰۴ ریال را به یک‌هزار و ۶۲۱ ریال کاهش داد. بر اساس این گزارش سود عملیاتی از ۳ هزار و ۱۰۲ میلیارد ریال به ۲ هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال کاهش داد. همچنین هزینه مالی از ۴۶۹ میلیارد ریال به ۵۵۰ میلیارد ریال رسیده است. طبق این گزارش مقدار فروش تغییر با اهمیتی نداشته اما مبلغ فروش ۱۷۸۰ میلیارد ریال کاهش یافته است. «شسپا» در ۶ ماهه ۸۱۱ ریال سود ساخته که معادل ۵۰درصد از سود یک هزار و ۶۲۱ ریالی شرکت است.

نفت بهران

پیش درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال جاری نفت بهران با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریال مبلغ یک هزار و ۸۲۳ ریال به طور خالص (پس از کسر مالیات) است. تغییر پیش بینی به علت کاهش مقداری و ریالی فروش و افزایش هزینه‌های مالی است. نفت بهران همچنین در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری تعداد ۱۶۷ هزار و ۸۲۲ مترمکعب «پارافین و کس»، «ضدیخ» و «انواع روانکار» تولید کرده که ۱۵۶ هزار و ۶۶۷ مترمکعب را به ارزش ۵ هزار و ۴۲۷ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال به فروش رسانده است. البته برآورد شده ۳۹۱ هزار و ۵۱۴ مترمکعب محصول تولید به ارزش۱۵ هزار و ۴۳۹ میلیارد و ۳۲۱ میلیون ریال به فروش برسد. مهمترین طرح عمده «بهبود کیفیت روغن تولیدی در واحد MEK» با برآورد هزینه سرمایه‌گذاری؛ ۵۵۲ میلیارد ریال و هزینه انجام‌شده؛ ۳۵۹ میلیارد و ۳۳۸ میلیون ریال، ۴۹ درصد پیشرفت دارد.

نفت پارس

در آمد هر سهم نفت پارس با سرمایه ۷۵۰ میلیارد ریال مبلغ یک‌هزار و ۳۶۹ ریال به طور خالص (پس از کسر مالیات) اعلام شد. در این شرکت میزان تولید ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۲۳ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۸۷ کیلوگرم و لیتر انواع محصول بوده که ۱۱۱ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۷۱۱ کیلوگرم و لیتر از آن به ارزش ۳ هزار و ۱۶۶ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال فروخته شد.

نفت پاسارگاد

شرکت نفت پاسارگاد در اطلاعات و صورت های مالی میاندوره ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ (جسابرسی نشده) با سرمایه ثبت شده ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرده: ۸۳۰ هزار و ۸۰۵ تن انوع محصول در مدت زمان یاد شده تولید کرده که ۷۸۸ هزار و ۳۷ تن محصول به ارزش ۷ هزار و ۷۰۷ مییارد و ۵۶۱ میلیون ریال به فروش رسانده است.

شیمیایی فارس

شرکت صنایع شیمیایی فارس با سرمایه ۹۵ میلیارد ریال پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۴ را مبلغ ۲۰۰ ریال به طور خالص (پس از کسر مالیات) اعلام کرد. مرحله دوم افزایش سرمایه این شرکت از ۸۰ میلیون ریال به ۹۵ میلیارد ریال از محل سود انباشته در حال پیگیری است و شرکت متعهد شده تا پایان ۱۸ آذرماه سال ۹۴ در اداره ثبت شرکت‌ها آن‌را به ثبت برساند. میزان تولید ۶ ماهه این شرکت، ۳۷ هزار و ۸۲۶ تن محصول بوده که ۲۶ هزار و ۲۱۹ انواع محصول به ارزش ۳۱۴ میلیارد رو ۵۸۱ میلیون ریال به فروش رسید.

ارسال نظر