کد خبر : 23582

کوتاه از پتروشیمی های بورسی / از نفت پاسارگاد تا کربن ایران

پتروتحلیل- همزمان با اعلام عدم نیاز شرکت نفت پاسارگاد به تعدیل، کربن ایران درباره جابه‌جایی «شکربن» شفاف‌سازی کرد.

«شپاس» تعدیل نمی‌دهد

به گزارش «پتروتحلیل»، براین اساس محمدرضا خاک‌کار؛ مدیرعامل نفت پاسارگاد در گزارشی که به اداره نظارت بر ناشران بورسی ارسال کرده، با اشاره به آمار تولید و فروش پنج‌ماه ابتدایی سال جاری ۹۴ اعلام کرد: تعدیل با اهمیتی در خصوص بودجه سال مالی ۹۴ برای این شرکت احراز نشده است. به گفته خاک‌کار با کاهش نرخ جهانی نفت خام در سال ۱۳۹۴، نرخ فرآورده‌های نفتی همچون مواد اولیه تولید قیر نیز کاهش یافته و ابا توجه به اینکه مواد اولیه بیش از ۹۰ درصد از بهای تولید محصول‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد، این موضوع منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول‌های شرکت شده که متناسب با آن نرخ فروش محصول‌ها نیز کاهش یافته است. وی همچنین در موضوع دیگری عنوان کرده: شرکت هر چند به علت عدم ثبات بازار و تردید مشتریان در تصمیم گیری خرید، فروش صادراتی در ۶ ماه اول با رکود مواجه بوده است اما با توجه به روند بهبود فضای سیاسی حاکم بر کشور و توافق انجام شده در خصوص رفع تحریم‌ها، ورود سرمایه‌گذاران به کشور، تسهیل عملیات بانکی به منظور جابه‌جایی وجوه نقد و نیز گشایش اعتبارت و ایجاد ثبات در بازار، پیش‌بینی می‌شود فروش مدنظر بودجه در ۶ ماهه دوم سال تحقق یابد. مدیرعامل نفت پاسارگاد در پایان تاکید کرده در صورت عدم تحقق اقلام بودجه، حداکثر تا پایان آذرماه نسبت به تعدیل بودجه اقدام خواهد شد.

جایه‌جایی زمین «شکربن»

امروز همچنین شرکت کربن ایران در حالی اعلام کرد که در ۶ ماه ابتدایی سال جاری ۱۱هزار و ۵۱۵ تن انواع دوده صنعتی اعم از سخت و نرم تولید کرده که در برابر آن ۱۳ هزار و ۹۲ تن دوده صنعتی اعم از سخت و نرم به فروش رسانده است. این در حالی است که میزان تولید براساس نیاز بازار به منظور جلوگیری از انباشت کالا در انبار (به صورت مدیریت شده) صورت پذیرفته است.

در همین حال مدیرعامل شرکت کربن ایران در گزارشی که به اداره نظارت بر ناشران بورسی در خصوص مذاکره‌ها و مکاتبه‌های انجام شده درباره طرح جابه‌جایی و فروش زمین کارخانه این شرکت اعلام کرد: این شرکت در نظر دارد یکی از کارخانه‌های تولید دوده در کشور را به منظور جایگزینی کارخانه فعلی خریداری کند که در همین رابطه مذاکرات با سهامداران شرکت فروشنده صورت گرفته و بلافاصله پس از اخذ مجوزهای لازم معامله قطعی صورت می‌گیرد.

شکور شمس در این‌باره تاکید کرده: زمین فعلی کارخانه این شرکت توسط کارشناسان رسمی مورد ارزیابی قرار گرفته که با توجه به اخذ تغییر کاربری زمین کارخانه مصوب کمیسیون ماده (۵) شهر اهواز مبلغ ۷۱۷ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۹۲۸ هزار ریال ارزش‌گذاری شده است. به گفته وی وجوه حاصل از فروش زمین صرف خرید کارخانه تولید دوده می‌شود و در نتیجه از محل فروش زمین سود نقدی قابل تقسیم بین سهامداران متصور نخواهد بود. همچنین در مراحل اجرای موارد توضیح داده در هیچ مقطعی تولید عاری این شرکت متوقف نخواهد شد و قطعا پس از انجام معامله و تولید دوده درمحل کارخانه خریداری شده تولیدهای کارخانه فعلی متوقف می‌شود.

شکور شمس با بررسی همه جوانب پیش بینی کرده، شناسایی درآمد ناشی از فروش زمین پس از اخذ مجوزهای لازم و اجرای کامل برنامه‌ها در سال ۹۵ محقق شود، اما در صورتی که موارد اشاره شده در سال ۱۳۹۴ به نتیجه برسد، بلافاصله بعد از قطعیت معامله و شناسایی سود، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال جاری اصلاح و از طریق سامانه کدال اطلاع رسالی می‌شود.

پیش از این کربن ایران در گزارشی اعلام کرده بود: با توجه به اینکه در شرایط کنونی امکان اعلام زمان قطعی خرید کارخانه تولید دوده و فروش زمین مشخص نیست، و پیش‌بینی درآمد هر سهم مربوط به عملکرد سال مذکور همان اعداد قبلی است، پس از قطعیت معامله شناسایی درآمد، پیش‌بینی درآمد این شرکت نیز اصلاح و جهت اطلاع به آن سازمان ارسال می‌شود. همچنین در نامه دیگری در ارتباط با تعیین تکلیف زمین کارخانه این شرکت در شهر اهواز اعلام شده بود: طبق مصوبه‌های مجمع عمومی عادی خروج کارخانه از محدوده شهری در دستور کار قرار دارد. به همین دلیل مذاکره‌هایی با سهامداران یکی از شرکت‌های تولید کننده دوده در کشور به منظور جایگزینی کارخانه فعلی آنجام و مجوزهای لازم نیز در حال اخذ است. پیش از این ارزش زمین طبق برآورد حدود ۷۰۰ میلیارد ریال (هر سهم ۲ هزارو ۸۰۰ ریال) عنوان و اعلام شده بود: پس از قطعی شدن معامله خرید کارخانه تولید دوده، زمین کارخانه حداقل به قیمت کارشناس و از طریق مزایده به فروش می‌رسد.

تعیین هیات‌مدیره پالایش شیراز

ترکیب هیات مدیره پالایش نفت شیراز نیز به مدت ۲ سال انتخاب شد. براساس دویست و پانزدهمین جلسه هیات‌مدیره شرکت پالایش نفت شیراز در روز ۲۵ شهریورماه سال‌جاری، «محمد علی اسماعیلی» به نمایندگی از شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان عضو اصلی و رئیس هیات مدیره، «محمد زالی» به نمایندکی از شرکت خدمات مدیریت هامون سپاهان به عنوان عضو اصلی و نائب رئیس هیات مدیره و «عبدالرحیم شمس‌الدینی» به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان لرستان به عنوان اصلی و مدیرعامل شرکت انتخاب شد. همچنین «عباس عصاری آرانی» به نمایندگی از شرکت بازرگانی و تجارت هامون سپاهان به عنوان اصلی و «شهاب الدین متاجی به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان اردبیل به عنوان دو عضو دیگر هیات‌مدیره انتخاب شدند.

هیات‌مدیره اوره لردگان

براساس اطلاعیه شرکت کود شیمیایی اوره لردگان به استناد صورت‌جلسه هیات‌مدیره یکم مهرماه، «رحمان مارینی» را به نمایندگی از گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به سمت عضو هیات‌مدیره و «محمود امین‌نژاد» به نمایندگی از شرکت پتروشیمی ممسنی را به سمت نائب رئیس هیات‌مدیره برای باقی مانده مدت ماموریت هیات‌مدیره انتخاب شد. همچنین «فرزاد اصلاحی» به نمایندگی از شرکت مدبران اقتصاد، «داود فرمهینی فراهانی» به نمایندگی از شرکت مهرآوران کوی نارون و «بهرام کلانتری» به نمایندگی از شرکت شیمیایی صدف عسلویه به عنوان دیگر اعضای هیات‌کدیره انتخاب شدند.

گزارش حسابرسی توسعه صنعت شیمیایی

در گزارش مربوط به صورت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت شیمیایی، حسابرس قانونی اعلام کرده: شرکت در سنوات اخیر فاقد فعالیت‌های عملیاتی بوده و به دلیل عدم وجود منابع مالی تعهدات شرکت از بابت تسهیلات دریافتی در سنوات قبل به شرکت اصلی منتقل و مانده تعهدات به شرکت مذکور از این بابت بالغ بر حدود مبلغ ۲۱۶ میلیارد ریال شده که نحوه و زمان‌بندی تسویه آن مشخص نیست. همچنین زیان انباشته شرکت بالغ بر ۶۴٫۱ میلیارد ریال و حدود ۶۴ درصد سرمایه ثبت و پرداخت شده، بنابراین با توجه به موارد فوق ضروری است در خصوص نحوه ادامه فعالیت و چگونگی خروج از این وضعیت راه‌کارهای جدی در دستور کار واقع شود.

همچنین بازرس قانونی این شرکت اعلام کرده: ارزش بازار سرمایه‌گذاری در شرکت دوده صنعتی پارس در مقطع صورت‌های مالی میان دوره ای به میزان ۸۲٫۶ میلیارد ریال کمتر از ارزش دفتری آن است، اما مدیریت شرکت معتقد است کاهش ارزش متاثر از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور در چند سال اخیر بوده و ارزش ذاتی شرکت مذکور تکاپوی بهای تمام شده سرمایه‌گذاری را می‌دهد و درنتیجه نیازی به احتساب ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری نیست. همچنین به موجب برگه تشخیص‌های صادره جهت سال‌های ملی منتهی به ۳۰ آذرماه سال ۹۱ و ۹۲ جمعا مبلغ ۱٫۱ میلیارد ریال مالیات تعیین و به شرکت اعلام اما به دلیل اعتراض، ذخیره‌ای از این بابت محاسبه و در حساب‌ها منظور نشده و پرونده‌های فوق به هیات‍‌های حل اختلاف ارجاع شده است.

در این گزارش عنوان شده ماند مطالبات شرکت کربن ایران عمدتا مربوط به بازپرداخت اصل و سود کارمزد تسهیلات مالی دریافتی و همچنین تعهد پرداخت اقساط باقی مانده توسط شرکت کربن ایران است که تسهیلات مذکور در سنوات قبل دریافت و در سال مالی ۱۳۹۱ استمهال شده و سررسید آخرین قسط آن در سال ۱۳۹۴ است.

مجمع عمومی پتروشیمی گلستان

در خبر آخر اینکه مجمع عمومی عادی سالیانه (نوبت دوم) شرکت صنایع پتروشیمی گلستان در حالی ۱۱ مهرماه تشکیل شد که در آن صورت‌های مالی سالانه منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۳ تصویب شد.

ارسال نظر